تکنولوژی

تماس‌های اسپم، بلای جان آمریکایی‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد ایالات متحده در میان کشورهای دارای بیشترین تعداد تماس‌های اسپم در رده‌ی دوم قرار دارد. در این گزارش آمده که کشور هند در رده اول قرار دارد. تماس‌های اسپم به تماس‌های ناخواسته از طرف شرکت‌های خدماتی و تبلیغاتی گفته می‌شود که بخشی از آنها به‌قصد کلاهبرداری انجام می‌شوند.

اپلیکیشن ضد اسپم Truecaller که در زمینه شناسایی هویت اصلی تماس‌گیرنده‌ها فعالیت می‌کند، اعلام کرده که شرکت‌های قانونی و کلاهبرداران با استفاده از تماس‌های اسپم در روز با بیش از میلیون‌ها کاربر تماس برقرار می‌کنند. کاربران کشورهای هند، ایالات متحده و برزیل در رده‌های اول این تماس‌ها قرار دارند که هر کاربر به‌طور میانگین در ماه بیش از 20 تماس اسپم دریافت می‌کند. طبق آمار، کاربران هندی در ماه به‌طور میانگین 22.6 تماس اسپم دریافت می‌کنند. در بیش از 54 درصد این تماس‌ها، اپراتورهای اسپم به‌کاربران خدمات مختلفی را پیشنهاد می‌دهند.

ایالات متحده و برزیل در رده دوم قرار دارند و به‌طور میانگین ماهانه حدود 20.7 تماس اسپم دریافت می‌کنند. در کشور بزیل هم اکثر این تماس‌ها از طرف اپراتورهای مختلف و ناشناخته برقرار می‌شوند. کمتر از یک سوم این تماس‌ها نیز از طرف آژانس‌های وصول کننده مطالبات (Debt Collectors) گرفته می‌شود. این تماس‌ها به‌منظور وصول مطالبات شرکت‌ها از افراد بدهکار انجام می‌گیرند. مشکل اصلی اینجا است که هیچ تضمینی در قانونی و حقیقی بودن این آژانس‌های وصول کننده مطالبات وجود ندارد و گفته می‌شود اکثر این تماس‌گیرندگان در اصل کلاهبرداران هستند.

بیش از یک پنجم تماس‌های اسپم در ایالات متحده نیز از طرف کلاهبرداران برقرار می‌شود. این کلاهبرداران با جعل نام و اعتبار شرکت‌های مالی معتبر، اقدام به‌دریافت اطلاعات حساب قربانیان خود می‌کنند. یکی دیگر از شیوه‌های رایج کلاهبرداری از طریق تماس‌های اسپم، تماس‌های “تک زنگی” است. به‌این صورت که تماس پس از یک بوق قطع می‌شوند. شخص دریافت‌کننده تماس پس از دیدن شماره با او تماس می‌گیرد اما متاسفانه این تماس‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای کاربران به‌همراه خواهد داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد که آمار تماس‌های اسپم در ایالات متحده روز به روز افزایش پیدا می‌کند. طبق آمار منتشر شده از Truecaller، حجم تماس‌های اسپم ایالات متحده نسبت به ماه گدشته با افزایش 20 درصدی همراه بوده است که این قضیه موجب شده آمریکا به رده‌ی دوم دارای بیشترین تماس‌های اسپم صعود کند.

از این رو دولت و بسیاری از کمپانی‌های مختلف از جمله تولیدکنندگان تلفن همراه اقداماتی را در جهت مبارزه و کاهش این تماس‌ها انجام داده‌اند. برای مثال کمپانی گوگل ویژگی جدیدی را به سیستم‌عامل اندروید اضافه کرده که قادر است تماس‌های اسپم را شناسایی و از برقراری آنها با کاربر جلوگیری کند. شرکت Truecaller هم سیستم شناسایی خودکار تماس‌های اسپم را راه‌اندازی کرده که در کاهش این نوع تماس‌های تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. شرکت ارتباطاتی T-Mobile هم با شناسایی شماره‌ها و قرار دادن آنها در لیست سیاه، برقرای تماس توسط این کلاه‌برداران با سیم‌کارت‌های شرکت خود را محدود کرده است. کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا از شرکت‌های ارتباطاتی خواسته که جهت مسدود کردن تماس‌ها و دسترسی‌های این اسپم‌ها، اقدامات لازم را به‌عمل بیاورند.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا