تکنولوژی

موبایلی که بدون باتری کار می‌کند

برای بسیاری از کاربران، داشتن یک گوشی بدون نیاز به باتری یک رویای دور از دسترس بود که بالاخره به حقیقت تبدیل شده است. تصور کنید که از آیفون 7 یا گلکسی اس8 خود در طول شبانه روز و بدون نیاز به باتری بتوانید استفاده کنید. خوشبختانه محققین دانشگاه واشنگتن قدم‌های اولیه‌ای در این راستا برداشته‌اند، البته‌ قدم‌هایی که برای تحقق این هدف کمی کوچک هستند. این محققین توانسته‌اند نمونه اولیه از یک گوشی که قادر است بدون نیاز به باتری کار کند را بسازند.

این دستگاه کوچک که تنها کمی از یک صفحه مدار بزرگتر است، از 3.5 میکرووات برق برای روشن ماندن استفاده می‌کند و از یک سلول‌ خورشیدی کوچک‌تر از دانه‌ی برنج برای جذب انرژی از نور محیط و سیگنال‌های رادیویی بهره می‌برد. این سیگنال‌ها از پایگاه‌های مخصوصی که در فاصله 15 متری (50 فوت) از دستگاه قرار دارند، تولید و ارسال می‌شوند.

محققین می‌گویند تبدیل امواج آنالوگ به دیتای دیجیتال در گوشی‌های امروزی، بیشتر از هرچیزی انرژی باتری را مصرف می‌کند. اما میکروفون و اسپیکر این گوشی آزمایشی از یک سری لرزاننده‌های کوچک برای تبدیل سیگنال‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کنندو از این طریق مصرف انرژی به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. در این گوشی صفحه‌نمایش معمولی وجود ندارد و دستگاه از یک سری دکمه‌ی لمسی برای برقراری تماس استفاده بهره می‌برد. در ویدیوی متشر شده از این گوشی هم یک تماس دریافتی از طریق سرویس اسکایپ را می‌توانید ببینید.

مشکل اصلی آنجاست که این گوشی نمی‌تواند صدا را به‌طور همزمان دریافت و ارسال کند، بنابراین کارایی آن بیشتر شبیه واکی-تاکی (بیسیم‌های رادیویی) است که در آن کاربر برای صحبت کردن باید یک دکمه را نگه دارد و یا به صدای مخاطب خود گوش دهد.

البته محققین قصد دارند پروژه خود را هرچه بیشتر گسترش دهند و امیدوارند بتوانند ویژگی‌های جدیدتر مانند صفحه‌نمایش مجهز به جوهر الکترونیکی و تماس‌های کدگذاری شده و امن را هم به این دستگاه اضافه کنند. محققین براین باورند که در صورت به‌کارگیری تکنولوژی‌های مورد نیاز در برج‌های فراهم‌کننده آنتن گوشی‌ها و ایجاد پوشش سراسری برای این نوع سیگنال‌ها، می‌توان در آینده از این نوع گوشی‌های بدون باتری به‌شکل همگانی استفاده کرد.


مطلب مرتبط:

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا