تکنولوژی

میز کار دیجیتالی با استفاده از واقعیت افزوده

اوایل دهه 90، محققین شرکت Xerox Parc طرحی مفهومی با نام “میز کار دیجیتال” (Digital Desk) را معرفی کردند. ظاهر آن شبیه دفاتر کار معمولی بود اما با این تفاوت که در قسمت بالایی این سیستم یک سری تجهیزات غیر معمول نصب شده‌ بودند. دو دوربین فیلمبرداری که از سقف به شکل آویزان نصب شده بودند و تصاویر حرکات شخص قرار گرفته در پشت میز را لحظه به لحظه ثبت می‌کردند. در کنار دوربین‌ها نیز یک پروژکتور نصب شده بود که صفحه نمایش یک کامپیوتر را بر روی سطح میز نمایش می‌دادند.

با استفاده از این طرح، افراد قادر بودند کارهای بسیار جالبی از جمله انتخاب قسمتی از یک متن با دستان و انتقال (Drag) آن به یک صفحه Word مجزا را انجام دهند. با این کار مرز بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال تقریبا از بین می‌رفت و افراد دیگر نیازی به کیبرد، ماوس و صفحه‌نمایشگر فیزیکی نداشتند و تنها کافی بود پشت میزشان بنشینند تا صفحه کامپیوتر بر روی میزشان نمایان شود.

علیرغم تمامی جذابیت‌های این ایده، میز کار دیجیتالی هیچگاه به‌مرحله تولد نرسید. در حقیقت تکنولوژی در مسیری کاملا برعکس به پیشرفت خود ادامه داد و محصولات دیجیتالی بیشتر به‌سمت اسمارت‌فون‌ها، تلبت‌ها و لپتاپ‌های فیزیکی تمایل پیدا کردند. اما محققین هیچ‌گاه از این ایده دست نکشیدند و پس از گذشت 27 سال، به‌نظر می‌رسد رویای میز کار فیزیکی-دیجیتالی بالاخره به حقیقت تبذیل خواهد شد.

تکنولولوژی “دسکتاپ گرافی” (Desltopography) همانند میز کار دیجیتال، قادر است برنامه‌‌های دیجیتالی مانند، تقویم، نقشه و اطلاعات گوگل را بر روی سطح میز کار افراد نمایش دهد و کاربران نیز می‌توانند با لمس این صفحه، از گزینه‌ها و امکانات آن به‌راحتی استفاده کنند. اما به‌لطف ده‌ها سال تلاش و پیشرفت با ارزش در زمینه تکنولوژی، دسکتاپ گرافی حتی از طرح مفهومی شرکت Xerox هم بهتر و زیباتر عمل می‌کند.

دوربین‌ با قابلیت تشخیص عمق که در این سیستم به‌کار رفته‌، قادر است نمایی سه‌بعدی از صفحه دسکتاپ را خلق کند و حتی هنگامی که دستان کاربر وارد صفحه می‌شوند، آن را تشخیص می‌دهد. این اطلاعات سپس به پردازشگر مرکزی دستگاه ارسال می‌شوند و پردازشگر نیز پاسخ ‌های متناسب با دستورات لمسی کاربر را اجرا می‌کند. این دستگاه حتی قادر است فرق بین جنس انگشتان دست و جنس ماژیک را تشخیص دهد و می‌توان عملکرد آن را به عملکرد صفحه نمایش لمسی اسمارت‌فون‌های امروزی تشبیه کرد. “کریس هریسون” مدیر آزماشگاه CMU موسسه تحقیقاتی HCI درباره این سیستم می‌گوید: “مردم به‌دنبال وسیله‌ای هستند که آنها را از اشیاء فیزیکی خلاص کند، نه‌اینکه آنها را از شر دستانشان هم خلاص کند. استفاده از دستان هنوز هم لذت‌بخش است.”

مشکلی که در اکثر میزهای کار می‌توان آن را مشاهده کرد، به‌هم ریختگی میز کار است. اما تکنولوژی دسکتاپ گرافی پروفسور ژیائو قادر است اشیاء روی میز از جمله کتاب، قلم و خودکار و حتی فنجان قهوه را هم تشخیص دهد و بر اساس موقعیت قرارگیری این اشیاء، برنامه‌های مختلف مانند تقویم و نقشه را بر روی میز کار نمایش می‌دهد. دسکتاپ گرافی سطوح صاف و تمیز را برای نمایش برنامه‌ها ترجیح می‌دهد اما در مورد میز کارهای درهم ریخته، دسکتاپ گرافی بهترین مکان ممکن را برای نمایش برنامه‌ها انتخاب می‌کنند. ضمنا در صورتی که محل قرارگیری روزنامه یا فنجان قهوه را تغییر دهید، سیستم هم به‌صورت خودکار محل نمایش برنامه‌ها را تغییر می‌دهد و حتی می‌تواند سایز نمایش هربرنامه را با توجه به فضای خالی روی میز کار تغییر دهد. هریسون در این رابطه می‌گوید: ” دسکتاپ گرافی می‌تواند مناسب‌ترین سایز ممکن برای هر برنامه را با توجه به‌ فضای اشغال شده‌ی روی میز، تشخیص دهد.”

دسکتاپ گرافی کارایی مشابه نمایشگر اسمارت‌فون و یا تبلت دارد. رابرت ژیائو هم اخیرا برخی امکانات جدید از جمله پپشتیبانی از لمس همزمان 5 انگشت را نیز به‌ این سیستم اضافه کرده و حتی کاربران با با برداشتن دستشان از روی برنامه، می‌توانند به‌راحتی از آن خارج شوند. البته هنوز این ویژگی برای تمامی برنامه‌های دسکتاپ گرافی قابل استفاده نیست و باید از روش‌های سنتی برای خروج از برنامه‌ها استفاده کرد. ژیائو می‌گوید: ” ما‌ می‌خواهیم اشیاء دیجیتالی و فیزیکی را در یک محیط قرار دهیم تا از این طریق به سیستمی کاملا هوشمند و کاربردی دست پیدا کنیم.”

آزمایشگاه CMU قصد دارد این تکنولوژی را در لامپ‌های ال‌ای‌دی معمولی به‌کار بگیرد تا از این طریق افراد بیشتری بتوانند از این سیستم هوشمند در زندگی‌ خود استفاده کنند. در حال حاضر هزینه ساخت چنین لامپی حدود 1000 دلار است اما هریسون معتقد است تولید انبوه این محصول باد با قیمتی حدود 50 دلار صورت بگیرد. هریسون می‌گوید: ” شاید 50 دلار برای یک لامپ کمی گران باشد اما هرچه که باشد از تبلت‌های معمولی خیلی جذاب‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.”

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا