تکنولوژی

موبایلی که با هوا کار می‌کند

درحالی که اکثر تولید کنندگان اسمارت‌فون در حال تلاش برای کوچک‌تر کردن سایز باتری‌ها هستند، یک محقق آمریکایی پس از سال‌ها تلاش موفق شده نسخه آزمایشی از یک اسمارت‌فون بدون باتری را طراحی و تولید کند. این اسمارت‌فون قادر است تماس بگیرد و پیام ارسال کند، البته بدون باتری!

“جاشوا اسمیت” در مصاحبه خود با وبسایت Wired reports گفت: “اگر قرار باشد یک وسیله که بدون باتری کار می‌کند را انتخاب کنید، آن وسیله چه خواهد بود؟ مطمئنا تلفن همراه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها خواهد بود. حال تصور کنید که باتری گوشی شما تمام شده اما هنوز می‌توانید پیام ارسال کنید و یا با دوستانتان تماس بگیرید. برای ساخت چنین باتری، او به این نتیجه رسید که چنین تلفن همراهی باید انرژی خود را از محیط اطراف تهیه کند. بنابراین اسمیت به این نتیجه رسید که این تلفن همراه باید انرژی خود را از هوا دریافت کند.

اما اگر فکر می‌کنید اختراع او یک اسمارت‌فون زیبا با صفحه نمایش لمسی است، بهتر است کمی سطح انتظارتان را پایین بیاورید. این تلفن همراه از یک صفحه کلید حساس به لمس و فشار و یک نمایشگر کوچک ال‌ای‌دی تشکیل شده است. هنگامی که دکمه‌های این تلفن همراه را فشار می‌دهید، نور این صفحه هم روشن می‌شود. یک صفحه نمایش بزرگ با قابلیت تاچ، نیازمند 400 میلی‌وات برق است که تقریبا 100 هزار برابر مقدار انرژی است که این کوشی در حال حاضر برای روشن ماندن نیاز دارد.

از آنجایی که این تلفن همراه نمی‌توانست حتی انرژی کافی برای یک تماس ساده که حدود 800 میلی‌وات برق مصرف می‌کند را تامین کند، تیم تحقیقاتی اسمیت تکنیکی خاص بانام “Backscatter” را ابداع کرده‌اند که به دستگاه این امکان را می‌دهد که از طریق بازتاب امواج رادیویی با دیگر تلفن‌های همراه ارتباط برقرار کند. این تکنیک چیزی شبیه افرادی است که با استفاده از یک تکه آینه و نور خورشید قصد ارسال پیام به دیگر افراد را دارند، است. در همین راستا اسمیت استارت‌آپی با نام Jeeva Wireless راه‌اندازی کرده تا از این طریق بتواند تکنولوژی Backscatter را گسترش داده و به‌مرحله تولید انبوه برساند.

Vamsi Talla محقق و همکار اسمیت دراینباره می‌گوید: “تبدیل صدای انسان به سیگنال‌های دیجیتالی و ارسال به دیگر مخاطبین نیازمند انرژی بسیار زیادی است. اگر بتوان از تکنولوژی آنالوگ برای ارتباط استفاده کرد، استفاده از انرژی برق نیز پایین‌تر خواهد بود. بنابراین علیرغم اینکه تلفن‌های امروزی از سیگنال‌های دیجیتای برای برقراری تماس استفاده می‌کنند، اما در پروسه Backscatter تماس‌های صوتی همگی به‌صورت آنالوگ انجام می‌شوند و از این طریق مصرف انرژی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. علیرغم کمبود‌های فعلی این تلفن همراه، اسمیت و همکارش می‌گویند که در آینده نزدیک نسخه‌ی جدید و با کیفیت‌تر این دستگاه به‌همراه صفحه نمایش برای نشان دادن پیام‌ها و احتمالا دوربین سلفی را تولید خواهند کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا