تکنولوژی

کمتر از 10 درصد از صاحبان استارتاپ‌های تکنولوژی، زن هستند

طبق گزارش 2017 Harvard Business School paper، تحقق رویای بازگشایی یک کسب و کار موفق در آمریکا، بین همه به مساوی تقسیم نمی‌شود.

محققان هاروارد با بررسی اطلاعات بین سال های 1990 و 2016 دریافته‌اند که تنها 6 درصد از استارتاپ‌های تکنولوژی که توسط سرمایه‌گذاران حمایت مالی می‌شود، به زنان تعلق دارند.

این ارقام را وقتی بر اساس نژاد تجزیه می‌کنیم نیز نتایج متفاوتی ارائه می‌شود: نژاد Latino  تنها 2 درصد از کل جمعیت صاحبان این استارتاپ‌ها هستند و رقم مربوط به African-American نیز کمتر از 1 درصد است.

محققان معتقدند مشکل اینجاست که افرادی که در جایگاه‌های تاثیرگذار و مهم قرار دارند، اکثرا زن نیستند. 91 درصد از سرمایه‌گذاران( کسانی با کمک مالی به رویای دیگران تحقق می‌بخشند) مرد هستند. این حقیقت، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. محققان می‌گویند انسان‌ها نوعی تعصب ذاتی با خود همراه دارند که به صورت غیر ارادی نسبت به افرادی که نه شبیه به آنها هستند و نه شبیه به آنها رفتار می‌کنند، تبعیض قائل می‌شوند( به این پدیده Homophily می‌گویند). این تعصب ذاتی، زن‌ها را از داشتن فرصت‌های اقتصادی و مدیریتی دور نگه می‌دارد. تنها 19 درصد از مدیران ارشد در کشور آمریکا، زن هستند و طبق گزارش  Lean.org و McKinsey، نظارتی که به روی این حوزه وجود دارد، از ورود تعداد بیشتر زنان جلوگیری می‌کند.

این آمار دلیل بر نبودن زنان سخت کوش و مدبر در صحنه رقابت نیست. زنان زیادی در حیطه تکنولوژی و نوآوری تحصیل کرده‌اند و حتی به مدارج بالا رسیده‌اند.طبق این آمار، بیش از 50 درصد افرادی که موفق می‌شوند لیسانس خود را در رشته‌هایی مانند مهندسی و علوم دریافت کنند، زن هستند.

تعصبات مخفی خود را بشناسیم

امروزه، تعداد افرادی که بر اساس جنسیت بین بقیه تقاوت قائل می‌شود کمتر شده است اما این عقیده به صورت نامحسوس حتی در بین باهوش‌ترین و کارآمدترین افراد نیز هنوز حضور دارد. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید آمادگی رویارویی با این احساس مخفی خود را دارید، راه‌کارهای زیر را بخوانید. به یاد داشته باشید: تبعیض علیه زنان، هم در مردان و هم در زنان بروز پیدا می‌کند.

1-   عملکرد کاری یک زن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبق آمار ارائه شده در تحقیق دیگری که توسط یه شرکت سوئدی انجام گرفته است، نشان می‌دهد که سرمایه گذاران از کارآفرینان زن سوال‌هایی مربوط به توانایی‌ها، اعتبار، دانش و تجربه آنها می‌پرسند که شاید همه آنها از کارافرینان مرد پرسیده نشود. این تحقیق نشان می‌دهد که سرمایه گذاران مثلا از یک کاندید مرد به عنوان ” جوان و امیدوار” و از یک کاندید زن به عنوان “جوان، اما با تجربه” یاد کرده‌اند. این نوع از توصیف، به سادگی نوع دیدگاهی که یک فرد می‌تواند به صورت ناخودآگاه نسبت به زنان داشته باشد را نشان می‌دهد.

2-   عقاید تبعیض آمیز شما چقدر عمیق است؟

بعد از مرحله قبل، محققان یافته‌های خود را در اختیار دولت سوئد قرار دادند و استراتژی‌های ساختاری جدید برای پخش سرمایه دولتی در بین کارآفرینان ایجاد شد.

اگر بخواهیم یک راه حل مدیریتی برای این معضل معرفی کنیم، اولین قدم برداشتن گپ و فاصله  جنسیتی است تا زنان بیشتری بتوانند خود را به سطوح بالاتر برسانند و مسیر را برای ورود بقیه زنان نیز هموارتر کنند. گزارش‌ هاروارد نشان می‌دهد که سرمایه گذاران زن بیشتر برای کارآفرینان زن، سرمایه و وقت خود را هزینه می‌کنند.

اگر شما جزو آن دسته از زنان کارآفرین هستید که ایده‌ای در سر دارد و درها را در مقابل رویای خود بسته می‌بینید، بهتر است یک مدل، راهنما یا مربی در حیطه کاری خود پیدا کنید و از راه او پیروی کنید. دامنه ارتباطات خود را گسترش دهید و با مردها یا زن‌های موفق آشنا شوید و در تماس باشید.

Sheila Lirio Marcelo، موسس شرکت Care.com در مصاحبه‌ای با نیویرک تایمز، گفت: “ما به شدت نیازمندیم که مشوق و حامی برای هم جنس خود باشیم اما برای موفق شدن در این مسیر قطعا به کمک مردان نیز نیاز داریم.”

این بانو که هم شاغل و هم یک مادر است عنوان می‌کند که زن‌ها به داشتن تنها یک راهنما یا مربی بسنده نکنند. به علاوه باید نوعی شبکه حمایتی از افراد تشکیل شود که می‌توانند به دیگران در این مسیر کمک کنند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا