تکنولوژی

کدام دوربین GoPro را بخریم؟

در حال حاضر شرکت گوپرو (GoPro) سه مدل اصلی را عرضه می‌کند: Hero 5 Session، Hero Black و مدل Hero 4 Session که با نام ارجینال Session نیز شناخته می‌شود. فوریه سال 2016 بود که این کمپانی تولیدکننده متنوع‌ترین دوربین‌های دنیا اعلام کرد که قصد دارد تولید برخی از مدل‌های ارزان قیمت یعنی Hero، Hero+ و Hero+ LCD را متوقف کند چرا که تنوع بیش از حد این دوربین‌ها احتمالا موجب سردرگمی خریداران و نهایتا انصراف آنها از خرید این دوربین‌ها شده است. سپس در سپتامبر همین سال، سری هیرو5 (Hero5) معرفی و جایگزین مدل‌های هیرو 4 بلک (Hero4 Black) و سیلور گردید.

البته تولید نشدن مدل‌های قدیمی‌تر گوپرو به‌ این معنی نیست که نمی‌توانید آنها را در بازار پیدا و خریدای کنید. با این حال، با وجود دوربین‌های فعلی که از امکانات و البته قیمت‌ها مناسبی برخوردارند، دلایل قانع کننده زیادی برای مراجعه به مدل‌های قدیمی و چشم‌ پوشی از دوربین‌های جدید این شرکت وجود ندارد.

بنابراین اگر قصد خرید دوربین گوپرو را دارید، در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات و ویژگی‌های دوربین‌های این شرکت را به‌طور کامل برایتان شرح دهیم تا از این طریق شما را در انتخاب دوربین  مناسب راهنمایی کنیم.

Hero Session

زمانی که این مدل در جولای سال 2015 معرفی شد، کوچکترین و سبکترین دوربین شرکت گوپرو محسوب می‌شد. علاوه‌ براین، Hero Session اولین دوربین این شرکت بود که می‌توانست تا عمق 10 متری آب عمل کند. این دوربین در ابتدا 400 دلار قیمت داشت اما امروزه قیمت آن به 150 دلار کاهش پیدا کرده و مبتدی‌ترین دوربین گوپرو حال حاضر شرکت محسوب می‌شود.

البته باتری این دوربین به‌دلیل سایز کم دوربین و ضدآب بودن آن قابل تعویض نیست و تنها دارای یک صفحه‌ی سیاه و سفید و دو دکمه بر روی آن است. بنابراین ایجاد تغییر در تنظیمات این دوربین بدون اتصال آن به گوشی و یا کنترل از راه دور گوپرو، صبر و حوصله بالایی را می‌طلبد. کیفیت فیلم‌برداری با این دوربین نیز 1440 × 1920 با نرخ 30 فریم بر ثانیه است که البته می‌توان آن رو بر روی کیفیت 1080p با 60 فریم بر ثانیه و 720p با 100 فریم بر ثانیه نیز تنظیم نمود.

کارایی: Hero Session به دلیل سایز کوچکی که دارد برای عکسبرداری در شرایطی که استفاده از دوربین‌های بزرگ سخت و یا امکان‌پذیر نیست، استفاده می‌شود. این دوربین برای قرار دادن در نقاطی که دوربین‌های معمولی جای نمی‌شوند عالی است. در برخی موارد دیده شده که کاربران با قرار دادن این دوربین میان دندان‌هایشان در حال انجام کار نیز از آن استفاده کرده‌اند.

Hero5 Session

طراحی این مدل با مدل قبلی که در بالا به آن اشاره کردیم، تفاوت خاصی ندارد. این دوربین هم ضدآب است و با فشردن یک دکمه شروع به فیلمبرداری می‌کند. ضمنا باتری آن نیز غیرقابل تعویض است. تفوت اصلی این مدل با مدل قبلی در پورت یواس‌بی نسل c برای شارژ سریع و انتقال محتوا است. البته از لحاظ قطعات داخلی و توانایی‌ها، Hero5 Session کاملا بهتر و قوی‌تر از مدل قبلی طراحی شده است.

Hero5 Session با قیمت 300 دلار قادر است تصاویر با کیفیت 4K را با 30 فریم در ثانیه و ویدیوهای 1080p را نیز با نرخ 90 فریم در ثانیه ثبت کند بنابراین می‌بینیم که کیفیت آن در مقایسه با مدل Hero Session کاملا متفاوت است. این دوربین علاوه بر سیستم الکترونیکی ایجاد ثبات در تصویر (Image stabilization)، به سیستم تشخیص فرمان صوتی نیز مجهز است که از طریق صدا می‌توان شروع و پایان فیلمبرداری، عکاسی و تغییر مدل‌های عکسبرداری را کنترل کرد.

کاربرد: اگر از سایز مدل Hero Session راضی هستید اما به‌دنبال کارایی‌های بیشتر و کیفیت‌ بالاتر هستید، این مدل برای شما مناسب‌تر خواهد بود. البته باید دوبرابر قیمت مدل قبلی را نیز برای خرید آن صرف کنید.

Hero 5 Black

این مدل در حال حاضر پیشرفته‌ترین دوربین شرکت گوپرو محسوب می‌شود. تمامی ویژگی‌ها و امکانات Hero5 Session در این مدل جای داده شده. از جمله امکانات این دوربین بی‌نظیر می‌توان به ضدآب بودن، باتری قابل تعویض، صفحه نمایش لمسی و بسیاری امکانات عکسبرداری مختلف از جمله نرخ فریم‌های سریعتر برای فیلمبرداری(کیفیت 1080p با نرخ 120 فریم در ثانیه) اشاره کرد. ثبت تصاویر با کیفیت خارق‌العاده با بازه دینامیکی بالا (wide-Dynamic-Range)، خروجی میکرو HDMI و استفاده از جی‌پی‌اس برای ثبت موقعیت مکانی ویدیوهای ضبط شده از دیگر امکانات فوق‌العاده این دوربین بی‌نظیر محسوب می‌شوند.

پرداخت 400 دلار برای خرید دوربینی با چنین امکانات بی‌نظیری کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. ضمنا این دوربین با پهپاد Karma شرکت گوپرو و لرزش‌گیرهای Karma نیز همخوانی دارد. اگر فکر می‌کنید این تجهیزات در آینده به‌کارتان می‌آیند، پس Hero5 Black گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

کاربرد: اگر به‌دنبال خرید بهترین گوپرو موجود در بازار هستید، Hero5 Black بهترین انتخاب برای شما است. 

شرکت گوپرو به‌جز سه‌مدل بالا، تولید مدل‌های دیگر را کاملا متوقف کرده است. با این وجود هنوز هم مدل‌های قدیمی‌تر را می‌توان در بازار پیدا کرد. اما به استثنای Hero4 Black و silver که هنوز هم می‌توان آن‌ها را با قیمت‌های مناسب خریداری کرد، مدل‌های قدیمی‌تر خیلی ارزش بررسی و صرف هزینه را ندارند. با این حال در اینجا مشخصات تمامی‌ دوربین‌های گوپرو ساخته شده از ابتدا تا کنون و کارایی‌ آنها را برایتان شرح داده‌ایم.

اما چرا مدل Hero4 هنوز هم طرفدار دارد؟ پاسخ این سوال در لوازم جانبی مختص این دوربین است. تقریبا اکثر لوازم جانبی مدل‌های قدیمی را می‌توان بر روی Hero5 نیز استفاده کرد اما برخی لوازم جانبی هستند که به دلیل طراحی Hero4 تنها بر روی این مدل قابل استفاده‌اند و البته بسیار هم کاربردی و جذاب هستند. ضمنا به‌دلیل اینکه این لوازم تنها برای این مدل قابل استفاده هستند، قیمت آنها نیز نسبتا بالا است.

Hero

مهمترین ویژگی این مدل، قیمت پایین آن بود که کمتر از 120 دلار قیمت داشت. کیفیت فیلمبرداری این دوربین در حالت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و در حالت 720p 60 فریم در ثانیه است. نسبت به پولی که برای این مدل پرداخت می‌شود، کیفیت فیلمبرداری کاملا قابل قبول است، اما به‌دلیل نداشتن صفحه نمایش و عدم پشتیبانی از صفحه نمایش خارجی، تشخیص و تنظیم لنز دوربین نسبت به منظره مورد نظر کمی سخت است. ضمنا به دلیل پشتیبانی نکردن از وای‌فای، امکان اتصال هیرو به اپلیکیشن گوپرو بر روی گوشی و یا تبلیت نیز وجود ندارد و تنها راه مشاهده تصاویر از طریق اتصال آن کامپیوتر است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی این دوربین، باتری غیرقابل تعویض است که شانس تعویض باتری و ادامه فیلمبرداری را به کاربران نمی‌دهد. محافظ این دوربین نیز بسیار قدرتمند است و تا عمق 40 متری کاملا از نفوذ آب جلوگیری می‌کند، اما در صورتی که به آن صدمه وارد کنید، امکان تعویض محافظ تقریبا غیرممکن است و احتمال تاثیر گذاری در کیفیت ضبط صدا نیز وجود خواهد داشت. 

کاربرد: اگر به‌دنبال یک دوربین ارزان‌قیمت ضد آب هستید، و کیفیت فیلمبرداری متوسط برای شما کافی است، هیرو نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

+Hero

قیمت این مدل با مدل قبلی که معرفی کردیم تفاوت چندانی ندارد اما از نظر امکانات تفاوت‌های بسیاری در این مدل مشاهده می‌شود. برای مثال هیرو پلاس قادر است ویدیوها را باکیفیت فول اچ‌دی و با نرخ 60 فریم در ثانیه ضبط کند. کیفیت تصاویر نیز نسبت به مدل قبلی کمی بهبود یافته است.

اما مهم‌ترین تفاوت هیرو پلاس با مدل اصلی یعنی هیرو، در اضافه شدن وای‌فای است. با وجود این ویژگی می‌توان هیرو پلاس را به اپلیکیشن گوپرو بر روی گوشی و یا تبلت خود متصل کرده و به‌طور هوشمند و از راه دور دوربین خود را کنترل کرده و یا تصاویر ثبت شده را به کامپیوتر انتقال داد و حتی به اشتراک گذاشت. در ضمن بزرگترین مشکل هیرو و هیرو پلاس، محافظ و باتری غیرقابل تعویض است. البته این محافظ حداقل دوربین شما را تا عمق 40 متری آب محافظت می‌کند

کاربرد: مطمئنا بهبود کیفیت فیلمبرداری و عکسبرداری و پشتیبانی از وای‌فای برای کنترل دوربین و انتقال سریع تصاویر، ارزش صرف کمی هزینه بیشتر برای خرید این مدل و چشم پوشی از مدل هیرو را خواهد داشت.

Hero+ LCD

این دوربین از نظر کارایی با مدل قبلی تفاوت خاصی ندارد. تفاوت اصلی هیرو آن که از اسمش نیز مشخص است، اضافه شدن نمایشگر ال‌سی‌دی است که برای نمایش تصاویر و فیلم‌های ضبط شده و دسترسی به تنظیمات و همچنین تغییر حالت‌های عکسبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمنا فیلم‌ها از بریدن قطعاتی از فیلم‌ها از طریق همین نمایشگر نیز امکان‌پذیر است.

فیلمبرداری نیز در بهترین حالت با کیفیت 1080p و 60 فریم در ثانیه ضبط می‌شود و تصاویر نیز با استفاده از لنز 8 مگاپیکسلی ثبت خواهند شد. ضمنا باتری این مدل نیز غیرقابل تعویض بوده و همان محاظ سرسخت در این دوربین نیز به‌کار گرفته شده است.

Hero4 silver

هیرو4 سیلور  به دلیل داشتن کیفیت و کارایی مناسب یکی از محبوب‌ترین گوپروهای تولید شده محسوب می‌شود. این دوربین قادر است ویدیوهای 4K را با نرخ 15 فریم در ثانیه و کیفیت 2.7K را با نرخ 60 فریم در ثانیه و در ادامه 1080p با 60 فریم و 720p را با 120 فریم در ثانیه برای کاربران ضبط کند. به‌لطف استفاده از سنسورهای باکیفیت و پردازشگر قوی، ویدیوهای ضبط شده توسط این دوربین هنوز هم در مقایسه با برترین دوربین‌های بازار از کیفیت بالایی برخوردار است و به‌راحتی می‌توان آنها را بر روی نمایشگرها و تلویزیون‌های بزرگتر نمایش داد. ناگفته نماند که شرکت‌های سونی و Yi نیز با همین قیمت گزینه‌های بهتری را به بازار معرفی کرده‌اند.

Hero4 Black

به‌جرات می‌توان گفت تا قبل از معرفی هیرو5 بلک، این دوربین از نظر کیفیت فیلمبرداری و امکانات متنوع عکسبرداری، بهترین دوربین موجود در بازر محسوب می‌شد. این دوربین همانند مدل سیلور قادر است ویدیوهای 4K را البته با نرخ بهتر یعنی 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمنا در حالت ,1080p 120 فریم و در حالت اسلو موشن فول اچ‌دی یا 720p نیز 240 فریم بر ثانیه را به ثبت می‌رساند که امکان پخش ویدیوها با سرعت بسیار کمتر را نیز می‌دهد. با این حال برای رسیدن به چنین قدرت و کیفیتی، صفحه نمایش از روی این دوربین حذف شده است.

کاربرد: علیرغم کیفیت بالای هیرو5 بلک، این مدل هنوز هم از نظر کیفیت فیلمبرداری و عکسبرداری یکی از بهترین دوربین‌های موجود در رده‌ی خود محسوب می‌شود. بنابراین در صورت یافتن هیرو4 بلک با قیمت مناسب، خرید آن منطقی به‌نظر می‌رسد.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫538 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا