تکنولوژی

تازه‌های همکاران سیستم برای سال ۹۶

روز مجمع عمومی شرکت همکاران سیستم فرصتی برای ارایه تازه‌ترین آمارهای مربوط به عملکرد یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت تکنولوژی در ایران بود. مهدی امیری مدیرعامل  شرکت حالا 1100 نفره همکاران سیستم که زمانی با 120 هزارتومان سرمایه کار خود را آغاز کرد دیروز گفت که سرمایه فعلی این شرکت حالا به 75 میلیارد تومان رسیده است. حالا همکاران سیستم 39 هزار مشتری فعال دارد که این مشتریان در صنایع مختلفی توزیع شده‌اند. همین یکی از نقاط قوت همکاران سیستم است که سهم بازارش از بازار بورس و فرابورس گرفته تا پتروشیمی و صنعت قطعه سازی گسترش دارد. 

گزارش ویدیویی اختصاصی آی تی ایران از مجمع عمومی همکاران سیستم را ببینید : 

سهم همکاران از بازار بورس و فرابورس ( که سال قبل با خرید نرم‌افزار سهام شرکت فصل رایانه افزایش یافت) حالا به 60 درصد در این حوزه رسیده که این در کنار سهم 60 درصدی صنایع سیمان و همچنین سهم 60 درصدی  صنعت کاشی و سرامیک مسلط‌ترین حوزه‌های این شرکت 30 ساله را تشکیل می‌دهد. همکاران سیستم همچنین نیمی از سهم بازار در صنعت پتروشیمی و 30 درصد صنعت قطعه‌سازی را در اختیار دارد صنایعی که با توجه به تحولات سیاسی بازار همانند انتخابات و بازگشایی‌های بین‌المللی مرتبط با آن و کاهش تحریم‌ها در انتظار فرصت‌های رشد جدیدی است.

امیری در سخنرانی خود به رشد 51 درصدی حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سال مالی گذشته اشاره کرد . شرکتی که حالا 45 درصد درآمدش ( حدود 30 میلیاردتومان) از محل ERP راهکاران است و دو محصول کسب و کارهای کوچک اش یعنی سپیدار و دشت نیز با 26 درصد رشد درآمدی ( بیش از 10 میلیارد تومان) نشان می‌دهند. همکاران همچنین حدود 4 میلیارد از محصولات نسل فعلی و تکمیلی و بیش از 2 میلیارد تومان نیز از راهکارهای دولتی و اتوماسیون درآمد فروش داشته است. 

به گفته امیری سپیدار هم اکنون 17 هزار و دشت 14 هزار مشتری دارند که این دو محصول از نظر تعداد مشتریان به ترتیب رشد 31 درصدی و 27 درصدی را نشان می‌دهند. همه اینها به گفته امیری بخشی از توانمندسازی سبد محصولی متنوع همکاران سیستم را نشان میدهد که حالا با آغاز حرکت به سمت صنعت رایانش ابری افق‌های جدیدی برای بازار نرم‌افزار ایران باز می‌کند. محصولات مبتنی بر رایانش ابری به گفته امیری چندین مزیت دارند از جمله چابکی و کشش پذیری، کاهش هزینه، افزایش امنیت، به روز بودن و دسترسی از هرزمان و مکان به آنها. با این حال بزرگترین چالش همکاران سیستم در بحث کلاد بازارسازی و تشویق مشتریان به استفاده از این سرویس جدید است و این همان هدفی است که این شرکت میخواهد در قدم اول یک درصد از درآمد امسال خود را روی آن قرار دهد. هرچند امروزه بحث مربوط به کلاد کم و بیش در فضای آی تی ایران زیاد شنیده می‌شود اما پیاده‌سازی راهکارهای مالی موضوع تازه‌ و پرچالشی است اما همکاران سیستم حداقل در حوزه تکنولوژی نشان داده که هرچند نه خیلی سریع اما به طور آهسته تکنولوژی‌های جدیدی را برای توسعه محصولاتش به خدمت گرفته است نمونه آن ERP بومی راهکاران است که در جلسه دیروز هم همکاران ثمردهی سرمایه‌گذاری چندساله‌اش روی آن را بارها به یاد سهامدارانش آورد. راهکاران همکاران آرام آرام جایگزین محصولات نسلهای فعلی مثل دلفی می‌شود و مدیران همکاران سیستم در پرسش و پاسخ‌های خود گفتند که این محصول که حالا با داشتن 40 ماژول و 2 هزار مشتری با فاصله زیاد پیشتاز بازار ERP است تازه در آغاز راه است و با توسعه ماژولی و همچنین آزادسازی‌های نرم‌افزاری در سالهای آینده فرصت‌های رشد بیشتری را در بازار خواهد داشت. 

مدیران ارشد همکاران سیستم  هم در جلسه پرسش و پاسخ با سهامداران به مذاکرات همکاران سیستم با شرکتهای خارجی اشاره کردند به اینکه تمام برندهای مطرح نرم‌افزاری جهان جلساتی را با مدیران همکاران سیستم داشته‌اند آنها اما بازهم  هم تاکید کردند که این شرکت تمایلی به نمایندگی برندهای بزرگ خارجی ندارد بلکه به دنبال یک مدل شراکتی است که در صورت رخ‌دادن این مدل همکاران می‌تواند نه فقط به ایران بلکه برای کل منطقه محصولات را عرضه کند.

محمود نظاری بنیانگذار و رییس هیات مدیره همکاران نیز در پاسخ به چند پیشنهاد سهام‌داران مربوط به کار با استارتاپها و یا حضور در بازارهای فین‌تک گفت که همکاران به دنبال ایجاد یک Corporate VC برای کار با استارتاپ‌هاست و در طی یک سال آینده در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام خواهد داد. نظاری که در این جلسه مدیران شرکتش بارها از سوی سهامداران به خاطر مدل مدیریت پیاده شده در این شرکت مورد تشویق‌های کلامی قرار گرفتند تاکید کرد جوانگرایی در مدیریت ارشد شرکت و پرورش مدیران جوان را جزو مهمتر‌ین اصول کاری چند سال اخیر قرار داده است. 

مرتبط:

چشم‌انداز همکاران سیستم ۱۴۰۰ 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا