تکنولوژی

پهپاد اسپارک

حالا با تایید خود DJI با جدیدترین و البته کوچکترین عضو خانواده پهپادهای DJI مواجه‌ایم. پهپاد اسپارک (SparK)  یک مینی پهپاد است که هرچند قابل مقایسه با پهپادهای مختلف این شرکت نیست اما در رنج قیمتی پهپادهای زیر ۵۰۰ دلار تقریبا بی رقیب است. ویژگی اسپارک این است که تمامی ویژگی‌های اکوسیستم DJI را در خود دارد و از این جهت به خصوص برای کسانی که می‌خواهند با دنیای پهپادها آشنا شوند یک موهبت است. 

مشخصات اولیه 

زمان پرواز: ۱۶ دقیقه 

برد مسافتی برای انتقال : ۲ کیلومتر 

برد VPS : ۳۰ متر 

سرعت ۵۰ کیلومتر 

دوربین : ۱۲ مگاپیکسل 

گیمبل : 2-Axis

قیمت : ۴۹۹ دلار ( قیمت کمبو از ۶۹۹ دلار آغاز می‌شود ) 

زمان تحویل : اواخر خرداد ۹۶

شاید مهمترین ویژگی پهپاد اسپارک این باشد که این مینی پهپاد جذاب DJI دارای تمامی ویژگی‌های فنی پهپادهای خانواده DJI است با این تفاوت که این ویژگی‌ها حالا در یک پهپادبسیار کوچک جمع شده که اندازه بدنه آن به اندازه یک گوشی هوشمند است. از این جهت SPARK کاملا جای دیگر پهپاد هم خانواده خود یعنی مویک‌پرو را گرفته است. مویک پرو تا پیش از این به دلیل قابلیت جمع شدن پره‌ها و کوچکی بدنه  اسپارک اما ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارد که آن را متمایز می‌کند مثلا اینکه این پهپاد با شناسایی چهره فرد قادر به شناسایی حرکات دست او مثل عکس گرفتن یا بالا و پایین رفتن است. این پهپاد همچنین هم به سرعت از روی دست بلند می شود وهم به راحتی و با بازکردن کف دست زیر آن قادر به فرود روی کف  دست است. 

اسپارک همچنین دارای تنظیمات هوشمند کنترلی دیگر هم هست مثل امکان Tapfly ، Active track ( برای دنبال کردن یک شخص هنگام حرکات ورزشی یا دویدن ) و همچنین Quickshot که تصویربرداری سینمایی است. 

در حالت Quickshot پهپاد اسپارک می‌تواند به شکلهای مختلفی در هنگام تصویربرداری دور شما بچرخد یا از شما فاصله بگیرد درحالی که دوربین روی شما قفل شده و به این ترتیب تصویر خاصی را ایجاد کند که شبیه آن را در فیلمهای سینمایی می‌بینیم. تنظیمات در این بخش شامل Rocket ( همانند برخاستن راکت از زمین ) ، Dronie ( پهپاد در حالی که دوربین روی سوژه قفل است با یک زاویه‌ای از عقب یا جلوی سوژه پرواز می‌کند ) ، Circle ( پهپاد به شکل دایره وار دور سوژه و هدف می‌چرخد)، Helix ( پهپاد در حال برخواستن با  چرخیدن و ایجاد  دایره‌های بزرگتر از هدف دور می‌شود )‌

مشخصات فنی

نخستین تصاویری که با دوربین این پهپاد گرفته شده نشان می‌دهد تصاویر آن به نسبت قیمت این پهپاد بسیار خوب و با کیفیت است . این پهپاد دارای یک سنسور ۱/۲.۳ اینچی و لرزش‌گیر گیمبال مکانیکی 2 Axix است که باعث کاهش قابل توجه لرزش تصویر در هنگام پرواز می‌شود. با حداکثر دیافراگم ۲.۶ و لنز ۲۵ میلی‌متری و لنز پنج‌تکه‌ای این پهپاد مجهز به یک دوربین بسیار خوب است. برای مقایسه خوب است بدانید که اندازه سنسور دوربین این پهپاد از اندازه سنسور آیفون ۷ ( که کیفیت دوربینش زبانزد است ) هم بزرگتر است که این به معنای جایگیری تعداد پیکسل بیشتر روی این سنسور است. 

اسپارک به جز به ارث بردن ویژگیهای عکاسی از پهپادهای پیشین DJI دارای تنظیمات و امکانات جدیدی هم هست از جمله PANO که همان گرفتن عکس به صورت پانوراما ( هم افقی و هم عمودی ) و   Shallow focus

است که میتوان با تکنولوژی سه بعدی با آن عکسهایی با عمق میدان گرفت. 

سرعت این پهپاد ۳ متر برثانیه و یا ۵۰ کیلومتر بر ساعت است و میتواند در محدوده ۲ کیلومتری ویدیوهایی با کیفیت HD را از طریق سیستم ارتباطی خود به موبایل منتقل کند. 

هرچند این پهپاد بسیار سبک است ( ۳۰۰ گرم ) اما میتواند دربرابر بادهایی تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت ( در حالت اسپرت) مقاومت کند.

این پهپاد همچنین قادر به اتصال به عینک واقعیت مجازی است که از طریق آن میتوان پهپاد را به خوبی کنترل کرد و در عین حال همانند پهپادهای اخیر این شرکت دارای دگمه بازگشت به خانه ( Return to home) است اگر باتری کم باشد، یا سیگنال ارتباطی بین پهپاد و کنترلر قطع شود یا کاربر دگمه بازگشت به خانه را فشار دهد این پهپاد از طریق سیستم GPS به سمت مبدا پرواز حرکت میکند و فرود می‌آید. 

اسپارک همچنین دارای باتری هوشمند و پرقدرت از نوع  LiPo hsj است هرچند این باتریها در مقایسه با باتریهای پهپاد مویک‌پرو از ظرفیت کمتری برخوردار است و تا ۱۶ دقیقه پرواز را انجام می‌دهد. 

کنترل پهپاد اسپارک توسط گوشی هوشمند و دانلود کردن اپلیکیشن DJI GO 4 انجام می‌شود همچنین این پهپاد از یک میکروSD پشتیبانی میکند.

اسپارک ضد آب نیست و شرکت هم توصیه کرده در هوای مه آلود ، بارانی یا برفی از این پهپاد استفاده نشود. اسپارک دارای سیستم رادار جلویی است که تا پنج متر جلوی خود را شناسایی می‌کند تا از برخورد با موانع جلوگیری کند. 

 

مرتبط : 

بررسی کامل پهپاد مویک پرو  Mavic Pro

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا