تکنولوژی

دستگاه‌ها یاد می‌گیرند!

بدون شک همه دوست دارند یک کامپیوتر مشابه کامپیوتر مجموعه پیشتازان فضا داشته باشند: یک نوع هوش مصنوعی نامرئی که همه جا حضور دارد، تقریبا همه چیز را می‌داند، تمام خواسته‌ها و نیازهای ما را برآورده می‌کند، همه چیز را می‌شنود اما به حریم خصوصی ما نیز احترام می‌گذارد، نوعی کامپیوتر است که نیاز ندارید برای ارتباط با آن لحظه‌ای به سختی بیافتید و به هر شیوه‌ای جوابگوی شما خواهد بود.

دیروز در کنفرانس I/O، به روزرسانی‌های جدیدی برای برنامه دستیار هوشمند گوگل معرفی شدند. قابلیت‌هایی که معرفی شده‌اند نشان می‌دهد گوگل تمرکز زیادی به روی گسترش تکنولوژی خود دارد. دستیار هوشمند گوگل قرار است وارد دنیای آیفون شود، گوگل هوم قادر خواهد بود تماس برقرار کند، قابلیت جدید دوربین و کیبورد اضافه شده است، کاربر می‌تواند از طریق این دستگاه خریدهای خود را انجام دهد و تعدادی ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگر.

شاید تغییرات اعمال شده در نسخه جدید به نظر چندان بزرگ نیاید و حتی به قابلیت‌های کامپیوتر پیش تازان فضا نیز نزدیک نباشد اما مطمئن باشید که تمام این کارها فقط زیرسازی محسوب می‌شود. درست است، گوگل قول داده که تکنولوژی آینده را محقق می‌کند اما عجله‌ای در کار نیست. روشی که گوگل برای توسعه و بسط تکنولوژی دستیار هوشمند خود انتخاب کرده، قرار است کنترل همه چیز را “کم کم” به دست بگیرد و اتفاقی نیست که به یکباره بیفتد.

گوگل روش واضحی دارد و می‌خواهد همه جا باشد و برای رسیدن به این هدف، هر مبارزه ای را به جان می خرد. انقلاب آیفون، یک درس خوب و یک درس بالقوه بد به ما داد که چگونه تغییرات تکنولوژیکی اتفاق می‌افتند. درس خوب این است: انقلاب صورت گرفته در کامپیوترها با تغییر شیوه ارتباط کاربران با کامپیوترها صورت می‌پذیرد. به معنی دقیق‌تر دستورات کاربر بدون فاصله اجرا می‌شود. مثلا اختراع موس، دسترسی کاربران غیر حرفه‌ای را به کامپیوترها گسترش داد و با اختراع تکنولوژی لمسی یا مالتی تاچ، دامنه ارتباط با دستگاه‌های کامپیوتری بیش از قبل گسترش پیدا کرد.

این تکنولوژی‌ها مصداق انقلاب هستند و فاصله بین ورودی و خروجی را کمتر از قبل کرده‌اند. این تغییرات استفاده از کامپیوتر را بیش از قبل سرعت بخشید و فاصله بین کامپیوتر و کاربر را بسیار کم کرده‌اند، واسط خط فرمان –The Command Line– یعنی کاربر دیگر نیاز ندارد منتظر پردازش پانچ کارت شود، موس یعنی کاربر می‌تواند به هرچیزی که می‌خواهد اشاره کند و مالتی تاچ در گوشی‌های هوشمند یعنی تمام صفحه نمایش دائما در اختیار کاربر است.

دستیار گوگل نیز قصد دارد فاز جدیدی در ارتباط کاربر و کامپیوتر ایجاد کند. اگر به قابلیت‌های جدید معرفی شده توجه کنید، متوجه می‌شوید که تمام این ویژگی‌ها، فاصله بین ورودی و خروجی را کاهش می‌دهند و نوعی زیرساخت برای معرفی قابلیت بزرگ‌تری محسوب می شوند.

دستیار هوشمند می‌خواهد روزی جایگزین کتاب‌ها و آیکون‌ها شود اما هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تصمیم دارند جایگاهی فراتر از یک جوابگو به سوالات ساده داشته باشند. این تکنولوژی‌ها قصد دارند خودشان برای رابط بودن شریک باشند. به عبارتی، هر انقلاب و تغییری که در این زمینه رخ داده با هدف از بین بردم موانع و کم کردن راه بین ارتباط کاربر و کامپیوتر ایجاد شده است. دستیار هوشمند می‌خواهد به جای انتخاب برای بهترین رابط یا برنامه، خودش نقش اصلی را در دریافت دستورات و اجرای فرامین کاربر ایفا کند و فاصله بین درخواست کاربر و عملکرد کامپیوتری را به صفر برساند.

اما درس بد از انقلاب آیفون این است: انقلاب تکنولوژیکی با سرعت زیادی رخ می‌دهد. گوشی‌های هوشمند به طرز سرگیجه آوری فراگیر شده و گسترش پیدا کرده‌اند و کاربران را وادار کرده تا در مورد توسعه تکنولوژی دستیاران هوشمند کنونی بازار مانند دستیار هوشمند گوگل، سیری، الکسا و کورتونا نیز همین سرعت را متوقع باشند. اما با توجه به ماهیت دستیاران هوشمند، این اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل چندان عجیب نیست که گوگل سرعت خود را در این زمینه پایین آورده است. اسکات هافمن، نائب رئیس قسمت دستیار گوگل اعتراف کرده است که هنوز هم برای تولید محصولی مشابه به کامپیوتر پیشتازان فضا، بلندپروازی می‌کند. وی می‌گوید: “هدف ما، بسیار بالاست اما نباید توقع داشت که همه چیز همین فردا یا حتی همین امسال کامل شود. برای به بار نشستن زحمات چندین ساله‌مان، باید بیشتر منتظر بمانیم.”

دستیار هوشمند باید طوری طراحی شده باشد که در انجام کارهای روزمره زندگی، به کمک انسان بیاید که گوگل تلاش زیادی کرده است در محبوب‌ترین گوشی هوشمند روز دنیا، یعنی آیفون، آن را تعبیه کند. استفاده از دستیار هوشمند گوگل در آیفون، ایده هیجان انگیز و تاثیر گذاری است. اگر از سیری استفاده کرده باشید، حتما موافق هستید که عملکرد گوگل در زمینه دریافت اطلاعات بسیار بهتر بوده است. دستیار گوگل با منبع اصلی اطلاعاتی گوگل، ارتباط قوی‌تری دارد، علاوه بر این می‌تواند تمام ابزارهای هوشمند موجود در خانه را کنترل کند و حتی iMessage نیز بفرستد. اما آنقدرها هم با سیری تفاوت ندارد و باید برای استفاده از آن، برنامه مخصوص را باز کرد. همچنین از آنجا که شرکت اپل، به شرکت‌های متفرقه دیگر اجازه نداده است که برای محصولات این شرکت، برنامه “ساعت” تهیه کنند، به همین دلیل با کمک این دستیار هوشمند، نمی توان ساعت کوک کرد و برای این کار حتما باید از سیری استفاده کرد.

هافمن می‌گوید:” کاربر برای انجام کارهایی که ارتباط نزدیکی به گوشی آیفون دارند، فقط می‌توانند از سیری استفاده کند. پس چه دلیلی دارد که اصلا از دستیار هوشمند گوگل به جای سیری استفاده کنیم؟ بهترین دلیلی که برای این موضوع وجود دارد این است که حجم استفاده ما از سرویس‌های گوگل زیاد است. اگر اکانت جیمیل دارید یا از تقویم گوگل یا بلندگوی گوگل هوم استفاده می‌کنید، برنامه دستیار هوشمند روی آیفون به صورت اتوماتیک به اکانت و وسایل شما متصل خواهد شد، اگر از دستیار گوگل آدرس بپرسید از گوگل مپ به شما آدرس خواهد داد و اگر یادآور تنظیم کنید، نتایج را به روی تقویم گوگل مشاهده خواهید کرد.

جالب اینجاست که گوگل برای دستیار هوشمند خود، برنامه جداگانه‌ای در آیفون طراحی کرده که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد جایگاه دستیار هوشمند خود را، مستقل و محکم ایجاد کند. گوگل قصد دارد نه صرفا یک محصول و یک برنامه، بلکه نوع جدیدی از اینترنت هوشمند پایه ریزی کند که قابلیت‌های خیلی بیشتری دارند. گوگل قبلا نیز با ارائه محصولاتی مانند Google Now، تلاش کرده بود که نمایی از آینده اینترنت هوشمند را نشان دهد. بعد نوبت به Now on Tap رسد که البته هیچ کدام به موفقیت نرسیدند. حالا گوگل قصد دارد  تمام دستیافته‌های خود را در زمینه این شاخه از تکنولوژی، در قالب دستیار هوشمند خود عرضه و گسترش دهد. حالا دستیار هوشمند گوگل با برنامه منسجم و پایه ریزی قوی، به کاربران معرفی شده است. این قابلیت بسیار منعطف است و کاربر می‌تواند از طریق دستگاه‌های بیشتری مانند گوشی‌های اندرویدی، آیفون، ساعت، تلوزیون و خودرو، با آن ارتباط برقرار کند. ارتباط کاربر با آن ساده است و یا از طریق صدا و یا از طریق تایپ فعال می‌شود. همچنین تا آخر امسال قادر خواهید بود تنها با فشار یک دگمه، دوربین را فعال کنید و با نشان دادن شی یا مکان مورد نظر به دستیار هوشمند، درباره تصویر اطلاعات بگیرید.

اما کاربران با گوگل یک مشکل دارند: این شرکت همیشه می‌خواهد همه چیز را درباره ما بداند و احتمال دارد این اطلاعات برای مقاصد تبلیغاتی استفاده شود. شرکت گوگل دائما تاکید می‌کند که هیچ ارگان و هیچ موسسه و شرکتی، خواننده این اطلاعات نیستند و همچنین تدابیر زیادی برای بالابردن امنیت خود انجام داده است. هافمن می‌گوید: “گوگل از موتور جستجوی خود درس مهمی گرفته است و آن این است که مردم سوالاتی می‌پرسند که گوگل نمی‌تواند همیشه پاسخگو باشد. به همین دلیل می‌خواهیم آن سوالات را به همراه جواب پیدا کنیم. اگر گوگل قابلیت‌های کافی برای دستیار هوشمند ارائه دهد، کاربر را به استفاده مداوم از خود تشویق خواهد کرد. همچنین کاربر مطمئن است که نسخه‌های بعدی به همراه قابلیت‌های جدید‌تر در راه هستند و همین می‌تواند سطح توقعات کاربر را تعدیل کند”. هافمن در ادامه سخنان خود اضافه کرد: “هدف ما این است که دستیاری تولید کنیم که هر نوع مکالمه‌ای را پاسخ گو است و امکان دسترسی آن به روی دستگاه‌های متعددی فراهم باشد. اما راهی طولانی در پیش داریم و دستیابی به این هدف، سال‌ها زمان می‌طلبد”.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا