تکنولوژی

جزئیات کنفرانس بیلد 2017

کنفرانس Build مایکروسافت دیروز به پایان رسید و شعار کلی مایکروسافت در این جلسه تنها یک چیز بود: “ویندوز و کورتانا همه جا”. این حضور چه به معنای اتصال ویندوز به تمامی دستگاه‌ها باشد، چه به معنای دادن اختیار به برنامه‌نویسان جهت طراحی تمامی پلتفورم‌ها باشد، تفاوتی ندارد چرا که مایکروسافت سخت در تلاش است تا حضورش در زندگی دیجیتالی انسان‌ها را به‌هر نحوی پررنگ‌تر از قبل کند.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نطق ابتدایی را با به‌تصویر کشیدن چشم‌انداز مایکروسافت از آینده دنیای کامپیوتری که در آن تمامی لپتاپ‌ها، اسمارت‌فون‌ها، خودروها، ترموستات‌ها و ربات‌ها با یکدیگر هماهنگ و در ارتباط هستند، آغاز کرد.

با اینکه روز اول بیشتر اخبار حول محور برنامه‌نویسی بود، اما مایکروسافت به دستگاه‌هایی که قرار است به‌زودی معرفی شوند نیز اشاراتی داشت. برای مثال کیت مهارتی کورتانا که به‌تازگی برای برنامه‌نویسان معرفی شده، این امکان را به توسعه دهندگان می‌دهد که از طریق آن امکانات و ویژگی‌های متنوع‌تری برای این دستیار صوتی هوشمند خلق کنند.

همچنین در روز اول برخی توانایی‌های جدید هوش مصنوعی نیز معرفی شدند که از جمله‌ی آنها می‌توان به “سیستم هوشمند نظارت بر محل کار” که موجب افزایش امنیت محل کار می‌گردد و همچنین “سیستم ترجمه همزمان پاورپویینت” اشاره کرد.

اما مهمترین و جذاب‌ترین بخش این کنفرانس در روز دوم اتفاق افتاد که در آن مایکروسافت امکانات جدیدی که قرار است در به‌روزرسانی جدید در پاییز به ویندوز 10 اضافه شوند را معرفی کرد. Clipboard متفاوت و ویژگی‌های جدید سیستم OneDrive که امکان انتقال محتوا از یک دستگاه به دستگاه دیگر را بسیار آسان‌تر از قبل کرده است، از جمله ابزارهایی هستند که در این به‌روز رسانی به ویندوز 10 اضافه خواهند شد. در ضمن سیستم “تایم لاین” ویندوز 10 جدید قادر است تمام فعالیت‌های کاربر نه تنها در ویندوز بلکه در تمامی گجت‌های مورد استفاده او را به‌ ترتیب زمان انجام آنها کاملا ثبت کند. این تایم‌لاین تقریبا همانند سیستم هیستوری (history) مرورگرهای وب عمل می‌کند با این تفاوت که فعالیت‌های تمامی دستگاه‌های هوشمند شما را ثبت می‌کند.

مطلب مرتبط: اجرای سریع برنامه‌های ویندوز با پردازنده آرم

برای اجرایی کردن چنین سیستمی جهانی که مایکروسافت در نظر دارد، مطمئنان برنامه‌نویسان به یک پلتفورم ساده و مناسب برای کد نویسی نیاز خواهند داشت و خوشبختانه کنفرانس Build امسال خبرهای خوبی را برای این برنامه‌نویسان به‌همراه داشت. مایکروسافت علاوه بر معرفی یک پلتفورم برای سهولت در برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن برای انواع گجت‌ها (هدست‌ها، اسپیکرها و اسمارت‌فون‌ها)، از کیت برنامه‌نویسی Project Rome برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های iOS نیز رونمایی کرد. تمامی این ابزارها از طریق دیتابیس مایکروسافت با نام “Microsoft Graph” قابل استفاده خواهند بود. این دیتابیس شامل اطلاعات تمامی برنامه نویسان می‌شود و دیگر کاربران می‌توانند از اطلاعات و تمایلات شما در زمینه برنامه‌نویسی و انتخاب دستگاه‌ها استفاده کنند. شاید این قضیه در ابتدا کمی ناخوش‌آیند به‌نظر برسد اما تمامی افرادی که قرار است به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، تحت نظارت و کنترل شما قرار دارند پس جای نگرانی وجود ندارد.

مایکروسافت علاوه‌بر رونمایی از کنترلر واقعیت مجازی برای هدست‌های خود، قیمت و تاریخ عرضه کیت‌های برنامه‌نویسی dev را نیز اعلام نمود. یکی از اپلیکیشن‌های جذابی که در این کنفرانس معرفی شد،Story Remix بود که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، قادر است تصاویر و ویدیوهای شما را به‌شکل فیلم‌های خانگی در بیاورد. کاربران حتی می‌توانند از طریق جلوه‌های ویژه، اشخاص جدید را نیز به فیلم‌هایشان اضافه کنند.

مطلب مرتبط: ویژوال استودیو برای مک معرفی شد

تلاش و تمایل مایکروسافت در سال‌های اخیر برای همکاری با دیگر سیستم‌عامل‌ها بر هیچکس پوشیده نیست اما اخبار و برنامه‌های اعلام شده در کنفرانس Build امسال، نشانگر اهداف بلند پروازانه‌ این کمپانی برای آینده است. شکی نیست که مایکرسافت با گسترش حیطه فعالیت‌های خود از جمله گسترش دستگاه‌های مجهز به دستیار هوشمند کورتانا و معرفی ورژن‌های مختلف ویندوز برای گجت‌های مختلف، قصد دارد در تمامی ابعاد مختلف زندگی هوشمند انسان‌ها حظور و مشارکت فعال داشته باشد. متاسفانه تلاش‌های کمپانی مایکروسافت در چند سال گذشته یا نتیجه نداده‌ و یا هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند، با این وجود باید دید که آیا به‌روزرسانی‌های امسال می‌توانند تغییر قابل توجهی ایجاد کنند یا خیر.

مطالب بیشتر درباره کنفرانس بیلد 2017 را از اینجا بخوانید

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا