تکنولوژی

درآمد اپل در سه ماه گذشته چقدر بوده است؟

اپل هفته گذشته اعلام کرد میزان فروش دستگاه‌های آیفون در سه ماهه گذشته با کاهش روبه‌رو شده است و 50.8 میلیون دستگاه فروخته شده، این درحالی است که همین زمان در سال گذشته میزان فروش آیفون، 51.2 میلیون دستگاه بود. تحلیل گران به طور متوسط پیش‌بینی می‌کردند که اپل در سه ماهه دوم سال جاری که اول آوریل به پایان می‌رسد، موفق می‌شود که 52.2 میلیون دستگاه به فروش برساند.

اپل با وجود اینکه تعداد کمتری آیفون فروخته اما سرمایه بیشتری به دست آورده است زیرا تقاضا برای آیفون گران قیمت‌تر iPhone 7 Plus بیشتر بوده است. قیمت میانگین آیفون در این سه ماهه 655 دلار برآورد شده و سال گذشته این قیمت میانگین، 642 دلار بوده است.

درآمد آیفون با افزایش 1 درصدی به 33.2 میلیارد دلار رسید که بیشتر این افزایش درآمد به لطف وجود آیفون 7 پلاس بوده است. این مدل از آیفون نسبت به نسل‌های قبلی خود و حتی آیفون 7، از دوربین پیشرفته‌تر و بهتری بهره برده است. مدیرعامل اپل تقاضا برای آیفون 7 پلاس را خارق العاده توصیف کرد و البته اعلام کرد که اپل میزان تمایل کاربران سری 7 آیفون به گوشی بزرگ‌تر را به صورت صحیحی پیش‌بینی نکرده است. تیم کوک همچنین گفت: “در سه ماهه اخیر، سازگاری با میزان تقاضای بازار برای اپل زمان‌بر بود ولی بالاخره موفق شدیم تعادل را در میزان تقاضای کاربران و عرضه محصول برقرار کنیم”.

 سال گذشته در سه ماهه دوم سال، برای اولین بار فروش آیفون با رکود مواجه شد اما با معرفی آیفون 7 در ماه سپتامبر، مسیر اپل دوباره به صورت صعودی درآمد. شرکت اپل در طراحی ظاهری دستگاه مدل جدیدتر آیفون تغییر خاصی اعمال نکرد اما قابلیت دو دوربین در مدل گران‌تر و بزرگ‌تر آیفون 7 پلاس، میلیون‌ها خریدار را جذب کرد. در سه ماه اول سال جاری شرکت اپل اعلام کرد که بیشترین میزان فروش آیفون از ابتدای معرفی این محصول به بازار را تجربه کرده است: 78.3 میلیون دستگاه. اما ظاهرا این روند در سه ماهه دوم تداوم پیدا نکرد زیرا بسیاری از کاربران ترجیح داده‌اند که منتظر عرضه محصول بعدی این شرکت بمانند یا به سایر برندها مهاجرت کنند. در سه ماه دوم امسال اپل از آیفون 7 و 7 پلاس قرمز رنگ خود رونمایی کرد و همچنین نسخه ارزان‌تر این دستگاه، آیفون SE نیز ارتقا پیدا کرد و آیپد 9.7 اینچی این شرکت نیز به روزرسانی و معرفی شد. اما محصولی که بسیاری مشتاق عرضه آن هستند، آیفون 8 است که قرار است تا پایان سال عرضه شود.

تحلیل گران و دیگر ناظران بازار به صورت گسترده‌ای منتظر عرضه مدل بعدی این گوشی هوشمند هستند و کمتر به نتایج نا امید کننده سه ماهه دوم سال این شرکت توجه دارند. موبایل جدید اپل که هنوز نام مشخص نیست و احتمال می‌رود به‌جای 7 اس نام آن آیفون 8 باشد، به عنوان دستگاه اختصاصی برای دهمین سال عرضه آیفون به بازار معرفی می‌شود و اهمیت ویژه‌ای دارد.

طبق گفته تحلیل گران، این سه ماهه، سیزدهمین دوره‌ای است که فروش آیپد شرکت اپل با رکود مواجه است. این کاهش در حالی است که اپل تلاش زیادی می‌کند تا با عرضه محصولات نسخه Pro  و همچنین با کاهش قیمت‌ها، افراد بیشتری را ترغیب به خرید این محصول کند. در سه ماه گذشته، اپل 8.9 میلیون دستگاه آیپد به فروش رسانده است که این رقم در سه ماهه اول، 10.3 میلیون دستگاه بوده است.

در مورد محصولات سری مک شرکت اپل، تحلیل گران پیش‌بینی می‌کردند که حدود 4.2 میلیون دستگاه کامپیوتر به فروش خواهد رسید که همین اتفاق افتاد. فروش محصولات اپل در تمام مناطق به جز بازار کشور بزرگ چین، افزایش یافته است. در چین، درآمد اپل با سقوط 14 درصدی به رقم 10.7 میلیارد دلار رسید. تیم کوک اعلام کرده است که اپل همچنان به بازار چین اشتیاق زیادی دارد اما ارقام کنونی به صورتی نیست که در آمار سه ماهه دوم تغییر خاصی ایجاد کند.

اپل اعلام کرد که درآمد کلی سه ماهه دوم امسال این شرکت با 4.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 52.9 میلیارد دلار بوده است. تحلیل گران نیز میزان درآمد اپل در بازه زمانی اشاره شده را 53 میلیارد دلار اعلام کرده بودند.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا