تکنولوژی

سرنوشت شرکت‌هایی که سهام خود را عرضه عمومی کرده‌اند

فصل بهار سال گذشته، تنها یک شرکت حوزه تکنولوژی تبدیل به یک شرکت عمومی شد ولی در سال جاری تا کنون 9 شرکت مختلف فعال در زمینه فن آوری از طریق سازمان بورس اوراق بهادار، سهام خود را برای اولین بار به عرضه عمومی گذاشتند تا به یک شرکت عمومی تبدیل شوند. این تغییر نشان می دهد که تعداد شرکت‌های خصوصی که قصد دارند به یک شرکت عمومی تبدیل شوند در حوزه فن آوری در حال افزایش است.

با مقایسه بین SecureWorks، اولین شرکتی که در سال 2016 به یک شرکت عمومی تبدیل شد و شرکت Snap که در سال 2017 عمومی شد، به نتایج جالبی دست یافته‌ایم. SecureWork زیر قیمت معمول خود عرضه شد و سهام این شرکت بعد از عمومی شدن، به میزان 38 درصد از قیمت عرضه اولیه خود پایین تر رسید. شرکت اسنپ در مقابل، با قیمتی بیشتر از قیمت معمولی عرضه شد و بعد از عمومی شدن شاهد افزایش ارزش سهام خود بود. با مقایسه دقیق شرکت‌هایی که در سال 2017 و 2016 به صورت عمومی درآمدند، هنوز کمی زود است اما می‌توانیم آمار شرکت‌هایی که در سال 2017 عمومی شدند را تحلیل کنیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

9 شرکتی که در سال جاری به یک شرکت عمومی درآمده‌اند به قرار زیر است:

Alteryx، Carvana، Cloudera، Elevate Credit، Mulesoft، Netshoes، Okta، Snap و Yext.

شرکت‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد از لحاظ ارزش با یکدیگر نسبتا متفاوت هستند و ارزش آنها از چند صد میلیون دلار تا ده ها میلیارد دلار متغیر است. این رنج، سوال‌هایی در رابطه با مقیاس نسبی این شرکت ها ایجاد می‌کند که به آنها اشاره می‌کنیم. طبق اطلاعات بخش مالی و فاینانس گوگل (Google Finance) موارد زیر در رابطه با لیست این شرکت‌ها مشهود است:

– شرکت اسنپ با ارزش بیش از 20 میلیون دلار، ارزشمندترین شرکت در حیطه تکنولوژیک است که در سال 2017 برای عرضه اولیه سهام ارائه شد.

– شرکت Mulesoft، با ارزش بیش از 2.9 میلیارد دلار، در جایگاه دوم این لیست قرار دارد.

– شرکت Cloudera با رقابت تنگاتنگ با شرکت Okta، با ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار، در جایگاه سوم این لیست قرار می گیرد.

– دو سوم شرکت‌های تکنولوژیکی که سهام آنها برای عمومی شدن عرضه شد، بیش از 1 میلیارد دلار ارزش داشتند.

– تنها یک شرکت در این لیست ارزشی کمتر از 1 میلیارد دلار دارد.

مجموع ارزش هر 9 شرکت، 37.5 میلیارد دلار است. از آمار اعلام شده نتایج زیر حاصل می‌شود: اسنپ ارزشی بیشتر از دو سوم شرکت‌های دیگری که در سال 2017 تا کنون به صورت عمومی درآمده‌اند دارد و شرکت Mulesoft در ردیف بعدی قرار دارد.

در سال جاری رسانه‌ها بیشتر به روی سرعت رشد، ارزش رشد و توسعه شرکت‌های عرضه شده برای IPO تمرکز دارند. که کاملا منطقی است. در پروسه تبدیل شدن یک شرکت خصوصی به عمومی، تمام شرکت‌های تکنولوژیک بیشتر بر اساس چشم اندازهای توسعه ای که دارند ارزش گذاری می شوند و این ارزش گذاری کمتر به میزان پتانسیل جذب سرمایه دار و ورود سرمایه وابسته است.

هیچ کدام از این 9 شرکت، نسبت قیمت به درآمد ندارند ( price/earnings ratioیا نسبت قیمت به درآمد یا نسبت P/E ، نسبت قیمت به درآمد هر سهم می‌باشد و یکی از ابزارهای مهم برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها است) که به این معنا است که همه آنها پول از دست می دهند و حتی یکی از آنها نیز سودده نیست.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا