تکنولوژی

احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در دبی

مسئولان شهر دبی که علاقه زیادی به ثبت رکوردهای مختلف دارند، در قالب تازه‌ترین ایده، قصد احداث نیروگاه خورشیدی تمرکزیافته‌ای را دارند که تا سال 2020 میلادی، 1000 مگاوات و تا سال 2030 میلادی، 2030 مگاوات توان الکتریکی تولید خواهد کرد. 

سازمان آب و برق دبی (DEWA) به ‌طور رسمی از فرایند آغاز احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی تمرکزیافته (CSP) جهان خبر داده که در موقعیت مکانی ویژه‌ای در پارک خورشیدی محمد بن راشد المکتوم احداث شده و شامل پنج زیر مجموعه مجزا از تجهیزات است. 

انتظار می‌رود بهره‌برداری از فاز اول این نیروگاه در اواخر سال 2020 یا 2021 میلادی انجام شود و 1000 مگاوات توان الکتریکی در قالب این فاز، قابل استحصال باشد. تا سال 2030 میلادی، میزان توان تولیدی به 5 برابر مقدار یادشده افزایش خواهد یافت و 25 درصد توان مورد نیاز امارات را تامین خواهد کرد. 

در مقام مقایسه، می‌توان از نیروگاه خورشیدی مجتمع Ivanpah در کالیفرنیا به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حال حاضر جهان یادکرد که قادر به تولید 392 مگاوات توان الکتریکی است. نیروگاه خورشیدی Quarzazate مراکش نیز پس از تکمیل در سال 2020 میلادی، 580 مگاوات توان الکتریکی تولید خواهد کرد. 

نیروگاه‌های خورشیدی متمرکز، برخلاف انرژی بدست آمده از سلول‌های فتوولتائیک، از آینه‌های بزرگی به نام Heliostats به‌منظور متمرکز کردن سطح عظیمی از پرتوهای خورشیدی روی مساحتی محدود که معمولا بر بالای یک برج واقع شده استفاده کرده و انرژی الکتریکی هنگامی تولید می‌شود که نور متمرکز، به گرما تبدیل شده و توربین‌های بخار متصل شده به ژنراتور تولید توان الکتریکی را به چرخش در آورد. یکی از مزایای CSP آن است که امکان ذخیره آسان انرژی گرمایی را فراهم کرده و می‌توان پس از غروب آفتاب همچنان انرژی الکتریکی تولید کرد. 

نیروگاه دبی از چندین هزار Heliostats در زیر یک برج بهره می‌برد. این نیروگاه جدید می‌تواند توان الکتریکی را با قیمتی کم‌تر از 8 سنت به ازای هر کلیووات ساعت تحویل دهد که در مقایسه با 15 سنت به ازای هر کیلووات ساعت کنونی، به مراتب کم‌تر خواهد بود. با تکمیل این پروژه، مجموعه این پارک خورشیدی به کاهش 6.5 میلیون تنی میزان آلاینده‌های کربنی در هر سال کمک خواهد کرد. نیروگاه‌های سوخت فسیلی معمولی چیزی در حدود 3.5 میلیون تن دی‌اکسید کربن در هر سال تولید می‌کنند. 

این نیروگاه جدید، بخشی از سیاست انرژی پاک دبی که قرار است تا سال 2050 میلادی به مرحله اجرا برسد محسوب شده که بر مبنای تحلیل‌ها و بررسی‌های کارشناسان باعث خواهد شد امارات 7 درصد از توان الکتریکی مورد نیاز خود را تا سال 2020 میلادی از انرژی‌های پاک تامین کرده و این مقدار در سال 2030 میلادی به 25 درصد و در سال 2050 میلادی به 75 درصد افزایش یابد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا