تکنولوژی

کاربران خبرهای جعلی را به گوگل گزارش می‌دهند

گوگل اعلام کرده که اقدامات اساسی در جهت مبارزه با اخبار جعلی در موتور جستجوی خود را آغاز کرده است. این کار از طریق ابزارهای جدیدی انجام می‌شود که به کاربران امکان گزارش اخبار گمراه کننده و توهین آمیز را می‌دهد. با استفاده از این تکنولوژی، گوگل می‌تواند از نظرات و گزارش‌های کاربران جهت بهبود کیفیت و صحت اخبار و نتایج جستجو استفاده کند.

طبق اظهارات گوگل، با استفاده از این تکنولوژی، کاربران می‌توانند عبارات توهین‌آمیز و یا گمراه ‌کننده‌ای که موتور جستجوی گوگل هنگام تایپ کردن به‌طور اتوماتیک به کاربران نمایش می‌دهد را گزارش دهند و در ضمن موتور جستجو می‌تواند صفحات معتبر را در اولویت قرار داده و نتایج کم اهمیت را به رتبه‌های پایین‌تر منتقل کند. گفته می‌شود این ابزار توانایی مقابله با اخبار جعلی را نیز دارد.

مرتبط : گوگل نمایش خبر جعلی از طریق تبلیغات را ممنوع کرد

“بن گومز” معاون بخش مهندسی موتور جستجوی گوگل در وبلاگ خود نوشت: ” در دنیایی که هر روز ده‌ها هزار صفحه‌ی وب جدید به‌وجود می‌آید، افراد راه‌های جدیدتری برای آلوده کردن فضای وب پیدا می‌کنند. یکی از مهمترین و شناخته‌شده‌ترین مشکلات در این زمینه، پدیده‌ی اخبار جعلی است که محتوای آن موجب گسترش اطلاعات گمراه کننده، نامعتبر، توهین آمیز و یا کاملا غلط می‌شود.”

او در ادامه گفت که مکانیسم جدید طراحی شده توسط گوگل به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت مواجهه با صفحات دارای محتوای کم‌اهمیت و یا جنجالی، آنها را مستقیما با ما در میان بگذارند و از این طریق امتیازدهی گوگل به صفحات نیز با دقت و کیفیت بالاتری انجام خواهد گرفت. با الگوریتم جستجوی جدیدی که گوگل طراحی کرده، احتمال نمایش صفحات معتبر در مقایسه با صفحات کم اهمیت، بیشتر از قبل خواهد بود، بنابراین کاربران با صفحات حاوی اخبار جعلی و دروغین کم‌تر از قبل مواجه خواهند شد.

این تغییرات در سیستم جستجوی گوگل در واکنش به انتقادات اخیر به نمایش نتایج غلط و نامعتبر و هممچنین سیستم ‌پیش‌بینی اتوماتیک گوگل که کلمات توهین آمیزی را نمایش می‌داد، به وجود آمدند.

در ضمن کاربران با استفاده از این ویژگی جدید گوگل می‌توانند اعتراض خود را به جستجوهای متداول که خارج از فیلد جستجو ظاهر می‌شوند، اعلام کنند. گفته می‎شود که جستجوهای متداول که به صورت اتوماتیک برای کاربران ظاهر می‌شوند، یکی از ابزار گسترش اخبار جعلی در چند ماهه اخیر بوده‌اند و سال گذشته نیز عبارت “باراک اوباما در حال تدارک کودتا است” به یکی از متداول‌ترین نتایج جستجو در گوگل تبدیل شد که همین مسئله انتقادات شدیدی را به‌همراه داشت.

“دنی سالیوان” سردبیر وبسایت SearchEngineLand می‌گوید که دلیل عمده‌ تغییرات اخیر در موتور جستجوی گوگل، مطمئنا به دلیل اعتراضات اخیر به اشتباهات گوگل در زمینه گسترش اطلاعات غلط و نامعتبر در چندماهه اخیر بوده است.

سالیوان در مصاحبه خود گفت: ” بدون شک، اضافه شدن این ویژگی به موتور جستجوی گوگل، در راستای انتقادات اخیر در رابطه با گسترش اخبار گمراه‌کننده و نتایج جستجوی اتوماتیک نامناسب به‌وجود آمده است. برخی از این تغییرات در حال حاضر تاثیرات مثبتی را در کیفیت نتایج جستجو به‌وجود آورده‌اند. با این حال هنوز هم کاملا بی‌نقص عمل نمی‌کنند، البته ما هم انتظار گرفتن نتایج بی‌نقص از موتور جستجوی گوگل را نداریم چون چنین چیزی فعلا غیرممکن است. اما امیدواریم در هفته و ماه‌های آینده این تغییرات مثبت به همین شکل ادامه پیداکنند.”

مرتبط 
راه حلی برای چک کردن اخبار دروغ از راست

رویترز و ساخت الگوریتم تشخیص و تایید صحت اخبار

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا