تکنولوژی

جزییات پروژه تانوما، فیبرنوری خانگی مخابرات

روز گذشته پروژه فیبرنوری خانگی مخابرات افتتاح شد، نخستین تلاش برای استفاده از تکنولوژی فیبر برای کاربری خانگی در ایران. این پروژه از چنان اهمیتی برخوردار بود که جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای افتتاح آن پیش‌قدم شد. مخابرات در حالی پا به عرصه فضای فیبرخانگی گذاشته که از یک طرف این شرکت به خصوص قبل از خصوصی سازی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی شبکه فیبر انجام داده بود و از طرف دیگر به دلیل اینکه مجوز حضور در این عرصه را نداشت حرکتی هم در این زمینه انجام نداده بنود. اما شش سال پس از آنکه ایرانیان نت اپراتور چهارم کشور  به رغم داشتن مجوز فیبرنوری خانگی نتوانست قدمی در این عرصه بردارد حالا این مخابرات است که خبر از افتتاح این پروژه می‌دهد. پس از آشتی دولت و سهامدار اصلی مخابرات ( هم اکنون دولت سهامدار اقلیت مخابرات است) و تقسیم پست‌های این شرکت بین دو سهامدار اصلی حالا نوبت واگذاری امتیاز فیبر نوری خانگی است که از اهمیتی همپای مجوز اپراتوری موبایل در کشور برخوردار است. حالا تانوما ( تار نوری مخابرات ایران ) پروژه اول کشور در این زمینه است و با توجه به فضا بعید است بتوان آینده‌ای برای شرکت ایرانیان نت و شبکه فیبرنوری آینده‌ای متصور شد. 

مزیت‌های اتصال خانگی به فیبر بسیار زیاد است و شاید یکی ازمهم‌ترین آنها ثبات اتصال و امکان ارایه پهنای باندهای بسیار پرسرعت به مشترکان باشد چیزی هم اکنون نسل‌های موبایل قادر به پوشش به آن نیستند. مخابرات برای اولین بار در معرفی این سرویسهای خود به سرعتهای ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای مشتریان خانگی اشاره کرده است. خود تست داخلی این سرویس از این سرویس عددهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را به همگان نشان داد که برای فضای ارتباطی ایران عددهای جدیدی است. 

یکی ازمهمترین مزیتهای اتصال به فیبر امکان ارایه محتوای با کیفیت به کاربران از این طریق است. ارایه محتوای 4k یکی از آنهاست. به رغم فقر محتوا در عرصه 4k به زودی شاهد انبوهی از محتوا در این زمینه خواهیم بود و فیبر نوری مخابرات می‌تواند تحولی در زمینه تولید وعرضه این نوع محتوا در کشور ایجاد کند. 

مزیتی که مخابرات در زمینه عرضه شبکه اتصال خانگی از آن برخوردار است داشتن شبکه گسترده فیبر نوری در سراسر کشور و داخل شهرهاست. این شبکه هم اکنون تا نزدیکی منازل بسیاری از شهروندان کشیده شده و با نصب تجهیزات داخل منزل ( چیزی که جزو پروژه مخابرات هم هست ) قابلیت استفاده را دارد. اگر ساکن یکی از شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز… هستید می‌توانید با مراجعه به این آدرس از موجود بودن امکان واگذاری پروژه فیبر به منزل خودتان مطلع شوید در صورتی که شماره شما هم اکنون جزو لیست مناطق تحت پوشش باشد می‌توانید در ادامه با انتخاب سرویس مورد نیازتان فرآیند ثبت نام را ادامه دهید.

اما شاید مهمترین موضوع اتصال به پروژه فیبر خانگی مخابرات موضوع کیفیت اینترنت آن باشد. مخابرات حداقل در مقایسه با رقبای خود در عرصه اینترنت پرسرعت از خوشنامی ارایه محصول با کیفیت برخوردار نیست و بسیاری از کاربران این شرکت از کیفیت پایین خدمات ADSL آن ناراضی بوده‌اند. رسول سراییان مدیرعامل شرکت مخابرات درباره کیفیت این سرویس جدید می‌گوید که این شرکت با حضور در بستر فیبر مشکلات کیفی قبلی را نخواهد داشت. وی در عین حال میگوید که پروژه فیبر فعلا در شهرهایی راه‌اندازی خواهد شد که توجیه اقتصادی داشته باشد.

به هر حال به نظر می‌رسد که حتی اگر بپذیریم مخابرات بهترین گزینه کیفی برای راه‌اندازی این سرویس در کشور نبوده اما به دلیل حاکمیت بر شبکه فیبر کشور عملا هیچ شرکت دیگری شانسی برای موفقیت در این عرصه نداشت شاید همین موضوع دولتمردان دولت یازدهم را به این نتیجه رسانده که در انتهای دوره این امتیاز ویژه را به این شرکت بدهند. در این مسیر البته باید دید خود شرکت مخابرات برای ارایه سرویس با کیفیت و مناسبی در این زمینه تا چه حد موفق خواهد بود. 

منبع : آی تی ایران

‫2 دیدگاه ها

  1. سال 1400 هم به نیمه رسید و منطقه ما هنوز فیبر نوری نداره.
    6 تا مدرسه بزرگ به ردیف توی خیابون ماست. مرکز دانشگاهی داره.
    مرکز فنی و حرفه ای داره.
    چطور نمیصرفه فیبر نوری بکشن؟
    اینا نمیخوان مناطق دیگه قیمت خونه هاش بالا بره.
    یا میخوان مناطقی که خودشون توش خونه دارن قیمتش بالا باشه.
    خلاصه انشالله سرطان شه هر ریالی که از قبل این شارلاتان بازیا در آوردید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا