تکنولوژی

پای رباتیک ساخت تویوتا

تویوتا پای مصنوعی رباتیک خود را معرفی کرد. این پای رباتیک برای کمک به افراد دارای معلولیت جسمی طراحی شده است.

سیستم Welwalk ww-1000 از اجزای مکانیکی-موتوری پیچیده‌ای تشکیل شده که از قسمت زانو به پایین افراد معلول را می‌پوشاند. افراد معلول می‌توانند با پوشیدن این دستگاه و قرار گرفتن بر روی تردمیل‌های مخصوص که قادر به تحمل وزن آنها است، راه رفتن با این پای مصنوعی جدید را تمرین کنند.

کمپانی تویوتا روز چهارشنبه گذشته اجزای این پای مصنوعی را در مقر اصلی این شرکت در شهر توکیو برای خبرنگاران به طور کامل تشریح کرد.

طبق گفته‌ی تویوتا، حدود یکصد دستگاه از این پای مصنوعی اواخر امسال در اختیار مراکز درمانی ژاپن قرار خواهد گرفت. هزینه اولیه استفاده از این دستگاه حدود یک میلیون ین ژاپن (9 هزار دلار) و شهریه ماهانه استفاده از آن نیز 350 هزار ین (3200 دلار) خواهد بود.

سایتو، معاون اجرایی مرکز درمانی دانشگاه  Fujita Healthژاپن در باره این پای مصنوعی جدید می‌گوید: “این گجت به منظور استفاده توسط افرادی که عموما به دلیل ضربه یا تصادف دچار صذمات شدید و یا معلولیت جزئی شده‌اند، طراحی شده است.

این دانشگاه به منظور انجام این پروژه با شرکت تویوتا همکاری داشته است.

شخصی که قصد آموزش نحوه‌ی استفاده از این پای مصنوعی را داشت، آن را به زانو، ساق، قوزک و کف پای خود بست و نحوه‌ای راه رفتن با آن را بر روی تردمیل را به طور کامل آموزش داد. در حالی که نیم تنه بالایی او توسط گیره‌های ایمنی حفظ شده بود، موتور تعبیه شده داخل پای مصنوعی خم و راست شدن زانو را انجام می‌داد. سنسورهای داخل پای مصنوعی نیز وظیفه نظارت بر نحوه راه رفتن فرد و تنظیم لحظه‌ای پاها به منظور کمک بیشتر به فرد معلول را بر عهده داشتند. پزشکان اپراتور هم از طریق یک صفحه لمسی کل حرکات فرد و پای مصنوعی را بر عهده داشتند.

خودروسازان ژاپنی همواره به دنبال طراحی و توسعه روزافزون علم رباتیک به منظور استفاده در صنعت و دیگر بخش‌ها بوده‌اند. ربات انسان نمای شرکت هوندا که آسیمو نام دارد، می‌تواند دویدن، رقصیدن و حتی ریخت نوشیدنی و مکالمات کوتاه را به زیبایی انجام دهد. ربات Welwalk تویوتا هم بیشتر یه یک سیستم رباتیک شباهت دارد و با ربات‌های انسان نما تفاوت دارد.

سایتو می‌گوید: “با توجه به تاریخچه معلولیت بر اثر تصادفات در کشور ژاپن، مطمئنا پای مصنوعی رباتیک شرکت تویوتا می‌تواند کمک شایانی به این افرد کند. بیماران با استفاده از این دستگاه می‌تواند سلامتی خود را زودتر از حد انتظار به دست بیاورند چون سنسورهای استفاده شده در این دستگاه از توانایی، دقت و قدرت همراهی بیشتری نسبت به فیزیوتراپ‌های انسانی برخوردارند. این دستگاه به اندازه نیاز به فرد معلول کمک می‌کند چون کمک بیش از حد ممکن است مراحل بهبودی را با کندی مواجه کند.”

در چند سال اخیر، مطالعه و پیشرفت در بخش تجهیزات پزشکی رباتیک با سرعت و رشد بیشتری همراه بوده است. لباس طراحی شده توسط شرکت ReWalk که با استفاده از یک باتری عمل می‌کند، پس از پوشیده شدن توسط افراد معلولی که از ویلچر استفاده می‌کنند، به آنها امکان ایستادن و حتی راه رفتن همانند انسان‌های معمولی را می‌دهد.

“لوک هرز” مدیر بخش تکنولوژی مرکز درمانی-رباتیک کمبریج در مصاحبه‌ی خود گفت: “چنین سیستمی به پزشکان امکان نظارت بهتر بر روی پیشرفت بیماران را خواهد داد. این دستگاه‌ها می‌توانند با دقت بسیار بالاتری نسبت به انسان‌ها عمل کنند.”

در گذشته تویوتا نشان داد که ربات‌ها می‌توانند حتی ویولون یا ترامپت بنوازند. حال شرکت قصد دارد فروش ربات جدید خود با ظاهری شبیه به یک پسر بچه و با قبلیت انجام مکالمات دوستانه را در ژاپن آغاز کند. علاوه بر این، تویوتا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش هوش مصنوعی و خودروهای بدون راننده داشته است.

رئیس بخش تحقیقات شرکت تویوتا گفته که ربات WelWalk نشان‌دهنده علاقه تویوتا به استفاده از علم رباتیک نه تنها در بخش سرگرمی، بلکه در علم پزشکی و سایر بخش‌ها است. تویوتا یک ربات دیگر با نام R2-D2 دارد که با نام “ربات پشتیبان انسان” شناخته شده است و با استفاده از بازوی مکانیکی خود می‌تواند به افراد سالخورده و ناتوان در بلند کردن اشیاء کمک کند.

مدیر بخش تحقیقات تویوتا د ادامه اظهارات خود گفت: “تصور ما از آینده، فراهم‌سازی امکان حرکت برای تمامی مردم است. کمپانی در سال‌های اخیر همواره در حال ساخت و توسعه علم رباتیک در صنعت و تولید خودروها بوده است و حال به دنبال یافتن راهی برای به‌کارگیری این علم جهت رفع نیازهای اجتماعی و همچنین کمک به افراد نیازمند است.”

لینک منبع

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا