تکنولوژی

کارپینو در رقابت با اسنپ وتپسی موفق می‌شود؟

نام نویسنده: علی پرند

شرکت تاکسیرانی و یا بهتر بگوییم شهرداری تهران و برخی ارگان‌های دیگر در مقابله با استارتاپ‌های اسنپ و تپسی اپلیکیشن کارپینو را به راه‌انداخته‌اند. این حرکت به خودی خود از نگاه ایجاد فضای رقابتی در بازار حرکت مثبتی است چون حضور هر چه بیشتر رقیب در این عرصه موجب بهبود شرایط و امکان مقایسه سرویس‌ها با هم و در نهایت بهره‌بردن مسافران ازاین شرایط خواهد شد. 

نکته این است که در نهایت مردم تصمیم می‌گیرند از بین گزینه‌های موجود کدام را انتخاب کنند و در این میان به سراغ گزینه‌هایی می‌روند که ترکیب قیمت و امکانات و کیفیت خدماتشان بهتر باشد. موج اسنپ و تپسی تغییرات قابل توجهی در فضای حمل و نقل درون شهری ایران ایجاد کرده که هر رقیب جدیدی در این عرصه لزوما باید در همین مسیر حرکت کند. زمانی که شرکت Uber نخستین بار در شهر سانفرانسیسکو سرویس خود را به راه انداخت تاکسی‌ها به اصطلاح جان مردم را به لب شان رسانده بودند. از نظر برخورد ، قیمت و کیفیت خدمات تاکسی‌های سانفرانسیسکو قابلیت رقابت با رقیب تازه نفس را نداشتند. رانندگان مغرور تاکسی در سانفرانسیسکو اما به محض آنکه شرایط کاری خود را در خطر دیدند و استقبال مردم از سرویس جوان و تازه نفس را مشاهده کردند که با قیمت کمتر خدمات رسانی سریع‌تری را انجام می‌داد به تدریج مجبور به تغییر رویه خود شدند. رقیب جدید باعث شد که هم آنها مجبور به تعدیل قیمت‌های خود شوند هم مدل و روش برخورد با مسافران تا حد بسیار زیادی بهبود یافت از طرف دیگر شرکتهای تاکسیرانی خود به یکی از شرکای شرکتهایی چون Uber و Lyft تبدیل شدند به طوری که حالا مسافران هم می‌توانند تاکسی سفارش دهند و هم خودروی شخصی. 

مرتبط: مدیرعامل کارپینو می‌گوید اسنپ و تپسی کپی هستند

اسنپ و تپسی در شرایطی پا به بازار حمل و نقل ایران گذاشتند که شرایط مشابهی با سانفرانسیسکو در بدو حضور Uber را شاهد بودیم. رانندگان تاکسی عملا به دنبال دربستی هستند و از طرفی در طی سالها روندی برای بهبود کیفیت خدمات خودروها و رانندگانشان وجود نداشته است. 

یکی از دوست داشتنی‌ترین و جذاب‌ترین بخشهای استفاده از اسنپ و تپسی امکان دادن امتیاز به راننده است. در طی چند ماه گذشته این امکان به شدت به عامل مهمی در بهبود کیفیت سفر با این خودروها تبدیل شده است. کارپینو اگر بخواهد با اسنپ و تپسی رقابت نزدیکی داشته باشد مجبور به ایجاد شرایط امتیاز دهی مسافران به رانندگان تاکسی است و در صورتی که این چنین امکانی حالتی واقعی و کاربردی پیدا نکند و صرفا یک عامل تزیینی و کپی از رقیب باشد به سرعت موجب ایجاد تفاوت بین این شرکت و رقبا خواهد شد. 

بزرگترین اشتباه استراتژی کارپینو تاکید بر مجوز داربودن این سرویس است در حالی که مجوز دار بودن یا نبودن عاملی برای رشد در این عرصه محسوب نمی‌شود در غیر اینصورت شاهد رشد اسنپ و تپسی علی رغم تبلیغات فراوان نداشتن مجوز برای آنها نبودیم. کارپینو و هر سرویس دیگری باید متوجه این موضوع باشد که در نهایت مسافران تعیین کننده برنده این بازارند نه مجوزها و مهرها ( چه وضعیت نابسامان حمل و نقل درون شهری ما نشان دهنده ناکارآمدی این مجوزها بوده است ) وگرنه همه مسافران در هنگام سفارش از اسنپ و تپسی به خوبی می‌دانسته‌اندکه آژانس سرکوچه‌شان مجوزدار است اما آنچه مردم را از آژانسها و تاکسی‌ها فراری داده شرایط نامطلوب سفر با آنهاست. 

به مردم تجربه مناسبی از سرویس‌تان بدهید تا به شما توجه کنند. در غیر این صورت در فضای دموکراتیزه شده سفر به زور تجمع یا القا  کسی سوار تاکسی‌ها نخواهد شد. 

مرتبط:

چه امکانات جدیدی اسنپ و تپسی را جذاب‌تر می‌کند

ایرانسل سهامدار اسنپ شد

ایست اصناف به اسنپ و تپسی

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا