تکنولوژی

مدیران روانی اما موفق

دکتر هانکوک یک نرم‌افزار ویژه طراحی کرده است که می‌تواند حالت و لحن زبان نوشتاری در پست‌های الکترونیکی، توئیت‌ها و مطالب وبلاگی را تشخیص دهد و از این طریق مشخص شود شخصی که متن مذکور را نوشته است تا چه اندازه به اختلال یاد شده مبتلا بوده است

در دره سیلیکون که قطب فناوری جهان محسوب می‌شود تعداد زیادی از مدیران عامل شرکت‌های فناوری بزرگ مبتلا به اختلال روانی هستند و این مسأله طی چند سال اخیر بسیار گسترده شده است

چندی پیش کنفرانس جهانی SXSW در شهر اوستین در ایالت تگزاس امریکا برگزار شد و در کنار همه مباحث مطرح شده در آن، یک مسأله کاملاً جدی توجه همه کارشناسان را به‌خود جلب کرد. طی این کنفرانس گفته شد در دره سیلیکون که قطب فناوری جهان محسوب می‌شود تعداد زیادی از مدیران عامل شرکت‌های فناوری بزرگ مبتلا به اختلال روانی هستند و این مسأله طی چند سال اخیر بسیار گسترده شده است. مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر، کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران محافظه‌کار و ضعف هرچه بیشتر بخش‌منابع انسانی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده است که به دنبال افزایش فشار عصبی و اضطراب، مشکلات روانی در مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری را به‌دنبال داشته است.

اگرچه عبارت «اختلال روانی» بار لغوی منفی دارد و برداشت‌های مختلف از آن می‌شود، ولی کارشناسان با انجام بررسی‌های جدید به این نتیجه رسیده‌اند که برخی ویژگی‌های مرتبط با این دسته از اختلالات می‌تواند در جریان کسب و کار تأثیری مثبت و مزایای قابل ملاحظه برجا بگذارد.

بیماری مسری سیلیکون ولی

«مایکل وودوُرث» روانشناس قضایی و بالینی وزارت دادگستری امریکا که به صورت مستقیم با قاتلان روانی در زندان‌های تحت امنیت بسیار بالا ارتباط داشته است طی کنفرانس مذکور توضیح داد: «یک فرد با اختلال روانی شخصی است که ترکیبی از عواطف، احساسات شخصی، شیوه زندگی و اختلالات رفتاری را شامل می‌شود و با توانایی خارق‌العاده، این نقص‌ها را پنهان می‌کند. این افراد خود را بسیار جذاب و اجتماعی معرفی می‌کنند،اما در زندگی شخصی خود احساس عدم‌موفقیت، ندامت شدید، قساوت قلب و عدم همدلی با اطرافیان را دارند».

دکتر وودوُرث بر این باور است که این افراد برخی ویژگی‌های شخصیتی مشترک دارند که از جمله آنها می‌توان به شجاعت، ریسک پذیری، جسارت و نبود احساسات عاطفی اشاره کرد. بررسی‌های علمی نشان داده است بسیاری از رؤسای جمهور موفق در تاریخ به میزان قابل ملاحظه‌ای این نوع اختلال روانی را با خود حمل می‌کردند.

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، میزان بروز این نوع اختلال روانی بین مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری بیشتر از مردم عادی است و این طور که کارشناسان می‌گویند، بین 4 تا 8 درصد مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری به این دسته از اختلالات روانی مبتلا هستند و در مقابل تنها یک درصد از مردم عادی چنین اختلالی را پیش روی خود می‌بینند.

این نکته بسیار قابل ملاحظه است و «برایان استول» یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران دره سیلیکون در این خصوص می‌گوید: «شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که مدیران با این نوع اختلال یک شروع بهتر را برای کسب و کار خود تجربه می‌کنند». او طی سخنرانی خود در کنفرانس SXSW توضیح داد: «در بین مدیران کنونی بزرگترین شرکت‌های فناوری در دره سیلیکون دیده می‌شود که بخش اعظم آنها به میزان قابل ملاحظه خودبینی، خودفریبی و… دارند و مسیر پیش رو را به این شکل دنبال می‌کنند. این مدیران همه بخش‌های زندگی خود را قربانی کسب و کار می‌کنند و از لذت‌های زندگی دست می‌کشند. مدیران مذکور معمولاً ازدواج نمی‌کنند یا روابط صمیمانه در زندگی خانوادگی خود ندارند، با دوستان و اعضای خانواده ارتباط نزدیک برقرار نمی‌کنند و از لذت‌های خود بی‌خبرند. این افراد همواره سعی می‌کنند بقیه را متقاعد کنند. بر این اساس می‌توان گفت آنها شخصیت کاریزماتیک دارند، جذاب به نظر می‌رسند و در مورد آنچه که دوست ندارند مخاطبان خود را در یک حالت تعلیق قرار می‌دهند تا به‌این باور برسند که اتفاق مذکور نمی‌تواند صورت گیرد». با وجود این باید توجه داشت که افراد مذکور ویژگی‌های مثبتی هم دارند.

موفقیت مدیران روانی

دکتر «جِف هانکوک» از بزرگترین جامعه‌شناسان دانشگاه استنفورد که بررسی طولانی را در مورد میزان اختلالات روانی در مدیران دره سیلیکون انجام داد در این خصوص گفت: «یکی از مهم‌ترین اثراتی که این دسته از مدیران برجا می‌گذارند این است که به‌هر شکل می‌توانند تمایلات شخصی خود را در سازمان اعمال و کارمندان را متقاعد کنند تا تمایل شخصی آنها را پیش ببرند».

مبتلایان به این نوع اختلال روانی اطرافیان خود را دستچین می‌کنند و آنها را به‌عنوان هواداران و پشتیبانان اصلی خود در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. این مدیران معمولاً در بخش منابع انسانی شرکت‌های فناوری دره سیلیکون هم دیده می‌شوند. به هر حال، زمانی که یک مدیر مبتلا به این نوع اختلال نمی‌تواند راه مورد نظر خود را پیش ببرد، جذابیت همیشگی خود را از دست می‌دهد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت زمانی که شرایط آن طور که این مدیران می‌خواهند پیش نمی‌رود، آنها به طور کامل تغییر می‌کنند و از ابزار زور یا فشار استفاده می‌کنند.

به گفته دکتر هانکوک، افراد مذکور در چنین شرایطی ماسک را از چهره خود برمی‌دارند تا شخصیت اصلی آنها نمایان شود،البته باید توجه داشت این نوع اختلال فقط در پست مدیرعاملی یا مدیر مرکز منابع انسانی دیده نمی‌شود و بررسی‌ها نشان داده است طی چند سال اخیر حتی سرمایه‌گذاران دره سیلیکون هم به همین اتفاق مبتلا شده‌اند.

دکتر استول در این خصوص گفت: «زمانی که شما روی یک کارآفرین سرمایه‌گذاری می‌کنید در اصل از او حمایت کرده‌اید. در چنین شرایطی همه چیز به او وابسته است. شما با چنین شخصی ارتباط نزدیک برقرار می‌کنید و هرگونه اختلال روانی هم که داشته باشید را نادیده می‌گیرید تا اینکه چنین اختلالی باعث بروز مشکل شود و شما را اذیت کند».

دکتر هانکوک با استناد به تحقیقات سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) اعلام کرد این نوع اختلال روانی طی چند سال اخیر نارضایتی هرچه بیشتر کارمندان در شرکت‌های فناوری دره سیلیکون را باعث شده است. سازمان FBI توضیح داد مدیران شرکت‌های فناوری با این نوع اختلال، کاهش هرچه بیشتر بهره‌وری و تزلزل روحیه همکاری بین کارمندان را باعث شده است. او گفت: «از هر 14 فردی که در شرکت‌های فناوری بزرگ مستقر در دره سلیکون کار می‌کنند 8 نفر به دنبال بروز اختلالات مذکور در شخص مدیرعامل ترجیح می‌دهند شغل خود را ترک کنند. این اتفاق می‌تواند هزینه‌های فراوانی را برای شرکت به وجود آورد و بخصوص اینکه مرکز منابع انسانی سازمان با مشکلات قابل ملاحظه برای تأمین نیروی انسانی مواجه می‌شود».

دکتر هانکوک یک نرم‌افزار ویژه طراحی کرده است که می‌تواند حالت و لحن زبان نوشتاری در پست‌های الکترونیکی، توئیت‌ها و مطالب وبلاگی را تشخیص دهد و از این طریق مشخص شود شخصی که متن مذکور را نوشته تا چه اندازه به اختلال یاد شده مبتلا بوده است.

در مجموع می‌توان گفت یکسری از احساسات کمتر در این دسته از افراد محاسبه می‌شود، آنها بیشتر در شرایط اضطراب قرار می‌گیرند، کلماتی که در ادبیات گفتاری آنها استفاده می‌شود خصمانه است و در مجموع با چنین شرایطی مدیریت شرکت را در دست می‌گیرند. بررسی‌ها نشان داده است این دسته از مدیران آی‌تی قابلیت استفاده از زبان مناسب در شرایط متفاوت را ندارند و به‌عنوان مثال برای حضور در شبکه اجتماعی، مطلب عمومی با پست خصوصی که توسط آنها منتشر می‌شود یک زبان ثابت دارد.

دکتر هانکوک و همکارانش هنوز بدرستی نمی‌دانند حضور این دسته از مدیران در دنیای فناوری تا چه اندازه می‌تواند مناسب باشد ولی آنها می‌گویند بروز چنین اختلالی بین مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری شایع شده است و اگر با همین روند پیش برود، در آینده نزدیک تعداد بیشتری از مدیران را مبتلا به این نوع اختلال روانی خواهیم دید.

لینک منبع

منبع : روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا