تکنولوژی

Flipkart می‌خواهد eBay هند را بخرد

حضور آمازون در بازار تجارت الکترونیکی هند باعث تغییرات قابل توجهی در این کشور شده و در تازه‌ترین اقدام Flipkart بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی این کشور قصد دارد تا بخش هندی تجارت eBay را خریداری کند. 

شرکت Flipkart اخیرا در حال جذب سرمایه جدید ۲ میلیارددلاری است و خرید  eBay در هند نیز بخشی از برنامه‌های این شرکت هندی برای مقابله با رقیب آمریکایی خود است. 

بازار تجارت الکترونیکی هند یک بازار ۱۵ میلیارد دلاری است و و شرکت Flipkart یکی از موفق‌ترین شرکتهای محلی تجارت الکترونیکی در این کشور به شمار می‌آید. 

eBay در سال ۲۰۰۴ قدم به هند گذاشت یعنی حدود ۳ سال قبل از حضور Flipkart و حدود یک دهه قبل از ورود آمازون به بازار این کشور. eBay هم اکنون اما در جایگاه ششم بازار تجارت الکترونیکی هند قرار دارد بعد از شرکتهای فلیپ‌کارت، آمازون، Shopclues ، Paytm و Snapdeal که فعالانه در این کشور مشغول به کارند. 

 

آمازون در هند در حال شکست دادن یکی از بزرگترین استارتاپ‌های محلی است

eBay پس از یک تلاش ناموفق به در اختیارداشتن  یک سهام حداقلی در شرکت Snapdeal بسنده کرده است. با اینحال این شرکت طی سالهای اخیر به تدریج افت کرده و در ماه نوامبر ۲۰۱۶ کل تیم محصول و تکنولوژی خود در هند را اخراج کرد. البته گفته شد که eBay فقط ۱۵ نفر را نگاه داشت و به آمریکا منتقل کرد. 

Flipkart در ماه مارس امسال از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید خبر داد که ارزش این شرکت را به ۱۰ میلیارد دلار رساند. این سرمایه‌گذاری جدید توسط مایکروسافت ، شرکت  چینی Tencent و البته خود eBay تامین شده است. به جز اینها سال گذشته نیز وال‌مارت شرکت مشهور و بزرگ دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا از سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری در فلیپ‌کارت خبر داد. به نوعی تقریبا تمامی رقبای آمازون روی شرکتی هندی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از موفقیت این شرکت در هند جلوگیری کنند یا حداقل بازار را به تمامی به یاران جف بزوس نسپارند. 

فلیپ‌کارت از سال ۲۰۰۹  تاکنون ۱۳ راند سرمایه‌گذاری داشته است. سال گذشته مورگان استنلی تخمین ارزش این شرکت را به خاطر کاهش عملکرد مالی به میزان ۵ میلیارد دلار کاهش داد.

در سمت مقابل رقیب آمریکایی در حال رشد در بازار هند است و میزان سفارشهای خود را ۱۵۰ درصد افزایش داده و خود را به جایگاه اول تجارت الکترونیکی هند نزدیک‌تر کرده است. 

برخی از تحلیل‌گران در هند نسبت به ادغام eBay و فلیپ‌کارت نظر مساعدی نشان نداده‌اند. یکی از آنها می‌گوید که دو شرکت دو مسیرجداگانه را طی می‌کنند و DNA متفاوتی دارند و این ادغام چندان امید بخش نیست. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا