تکنولوژی

تاثیر محدودیت صدور ویزای H-1B بر صنعت تکنولوژی

مسلما تا کنون بیشتر رهبرای تجاری سراسر دنیا از مقررات جدید صدور ویزای ایالات متحده آمریکا مطلع شده‌اند. مطابق قانون جدید، صدور ویزای H-1B برای آن دسته از متقاضیانی که بعد از تاریخ سوم آوریل 2017 درخواست خود را ثبت کنند، به صورت موقت به  تعویق خواهد افتاد. اما از آنجاییکه صنعت تکنولوژی این کشور به میزان بسیار بالا به پدیده مهاجرت و استخدام نیروی کار متخصص خارجی وابسته است، وضع چنین قانونی بی‌شک شرکت‌های فعال در این حوزه از اقتصاد را با چالش‌های گوناگونی روبرو خواهد کرد.

طبق گزارش موسسه Silicon Valley Institutes ، تقریبا دو سوم کارمندان حوزه کامپیوتر و علوم ریاضی در آمریکا، در کشور دیگری به دنیا آمده‌اند. بی تردید تاثیرات منفی این قوانین همچنین شرکت‌های خارجی حوزه IT وابسته به آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد- به طور مثال کشوری مانند هند که تاکنون مهندسان و متخصصین زیادی برای کار موقت به آمریکا اعزام کرده است. 

به همین دلیل رهبران صنعت تکنولوژی و متخصصان خارجی کنونی و آینده که تصمیم دارند ویزای کنونی خودرا تمدید کنند و یا در آینده در آمریکا مشغول به کار شوند، باید به خوبی معنای این حکم جدید وزارت مهاجرت و شهروندی آمریکا را درک کنند.

تاریخچه موضوع

ویزای H-1B، به شرکت‌های آمریکایی این فرصت را می‌دهد که متخصصین خارجی را به منظور کار در خاک این کشور به صورت موقت، استخدام کنند و بیش از 65 هزار ویزا در سال به این منظور اختصاص یافته است. متقاضیان همچنین با ارائه درخواست Premium Processing  قادر هستند جواب تقاضانامه خود را طی 15 روز بعد از ثبت، دریافت کنند که در حالت عادی این پروسه، سه تا شش ماه زمان می‌برد. شرکت‌های در حال رشد نیاز زیادی به استخدام نیروی جدید و یا تغییر کادر فعلی خود دارند که بعد از صدور احکام جدید مهاجرتی، این شرکت‌ها برای تجهیز کادر کارآمد خود برای سال 2018 به مشکل برخواهند خورد.

زمانبندی: آنچه که کارفرماها باید بدانند

تعلیق پروسه Premium Processing  بررسی پرونده‌های درخواست مهاجرت، برای آن دسته از متقاضیانی به اجرا در خواهد امد که پرونده خود را بعد از تاریخ سوم آوریل امسال به کنسولگری‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یعنی کارفرمایان تا قبل از تاریخ سوم آوریل فرصت دارند برای کارمندان خارجی خود درخواست بررسی Premium و کوتاه مدت بدهند و بعد از آن تمام پرونده به صورت عادی و طی زمان 3 تا 6 ماه بررسی خواهد شد.

مرتبط : ۳۰ شرکت تکنولوژی مخالف دستور ترامپ

دولت آمریکا اعلام کرده است که قوانین جدید در رابطه با مهاجرت به دلیل صرف وقت و هزینه برای بررسی پرونده‌های معلق و همچنین واکاوی بهتر متقاضیان صادر شده است ولی برای کارفرمایان حوزه تکنولوژی که مدام در حال استخدام و تغییر کادر پرسنلی خود هستند، این زمان دراز مدت 6 ماهه می‌تواند بسیار گران تمام شود. 

نگرانی ها: کارمندان متقاصی در آینده باید بدانند

صدور چنین قوانینی، کارمندان خارجی کنونی و کارمندان آینده این کشور را با بی ثباتی و دودلی روبرو می‌کند. افرادی که همین حالا می‌توانند در شرکتی مشغول به کار شوند، باید 3 تا 6 ماه منتظر بمانند تا شاید ویزای موقت ورود به خاک این کشور را دریافت کنند یا ویزای فعلی خود را تمدید کنند.

مسئله دیگری که باعث نگرانی می‌شود، دانشجویان خارجی کشور آمریکاست که در حال حاضر در یک شرکت آمریکایی مشغول به کار هستند. این افراد تا قبل از این می‌توانستند بعد از اتمام ویزای دانشجویی خود، درخواست H-1B بدهند اما آینده اینگونه افراد نیز نامعلوم باقی می‌ماند.

بدون شک، تعلیق بررسی Premium درخواست ویزای H-1B، تاثیر بسیار زیادی به روی نحوه عملکرد کارفرمایان آمریکایی خواهد داشت، به خصوص کارفرمایان حوزه تکنولوژی که به تخصص بسیاری از کارمندان خارجی نیاز مبرم دارند. شرکت‌های بسیاری معتقدند که صدور این قوانین جدید، عرصه را برای حضور شرکت‌های فناوری آمریکایی در بازار رقابت جهانی بسیار تنگ خواهد کرد. البته دولت آمریکا بارها تاکید کرده که این قوانین با وجود اینکه زمان زیادی می‌برد، اما موقتی است اما در هر صورت چیزی از مشکلات روبروی کارفرمایان و کارمندان خارجی انها کم نمی‌کند.

منبع : venturebeat

این مطالب مرتبط را هم در همین زمینه بخوانید : 

انتقاد زاکربرگ از دستور مهاجرتی ترامپ 

استعفای مدیرعامل اوبر از جمع مشاوران وی

اتحاد ۱۰۰ شرکت تکنولوژی علیه ترامپ

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا