تکنولوژی

چرا نوکیا گوشی‌های اندرویدی تولید می‌کند؟

در روزگاری نه چندان دور ورود آیفون و اندرویدی‌ها دنیای اسمارت‌فون‌ها، کل صنعت تلفن همراه متحول شد. در این میان شرکت‌های بنام از جمله نوکیا، RIM و Palm موفق به اعمال تغییرات لازم نشدند. شرکت نوکیا که در آن زمان یکی از قدرتمندترین‌ها به حساب می‌آمد، به سرعت با ضرر و زیان روبرو شد و بخش اعظمی از سهم خود از بازار تلفن همراه را از دست داد و پس از مدتی نیز بخش تولید تلفن همراه این شرکت توسط مایکروسافت خریداری شد.

سوال اینجاست که چرا پس از اینکه نوکیا بازار رقابتی اسمارت‌فون‌ها را رها کرد، امسال دوباره شاهد اسمارت‌فون‌های این شرکت هستیم؟ پاسخ این سوال در چند عامل پیچیده از جمله، انتخاب‌های غلط، واگذاری امتیاز شرکت و اعطای مجوز این شرکت خلاصه می‌شود.

پلتفرمی در آستانه نابودی

آگاهی از نحوه فروش خط تولید تلفن همراه شرکت نوکیا، باعث درک بهتر دلیل بازگشت نوکیا به دنیای اسمارت‌فون‌ها در سال 2017 می‌شود. از سال 2010 شروع می‌کنیم، زمانی Stephen Elop به عنوان مدیرعامل نوکیا انتخاب شد. او قبل از رسیدن به این سمت، مدیر بخش تجاری شرکت مایکروسافت بود و همچنین نظارت بر پروژه‌هایی مانند آفیس نیز از جمله مسئولیت‌های او بود.

در همین دوره، آیفون در سومین سال ورود خود به دنیای اسمارت‌فون‌ها قرار داشت و اندروید نیز دوساله شده بود. سیستم‌عامل اصلی گوشی‌های نوکیا در آن زمان سیمبین(Symbian) بود که هنوز 37% از سهم بازار را در اختیار داشت. برای جا نماندن از عرصه رقابت، نوکیا همکاری خود را جهت ساخت سیستم‌عامل MeeGo آغاز کرد. اما در اوایل2011  سال ۲۰۱۱ استفان الوپ  نامه‌ای غیر رسمی با عنوان “پلتفورم در حال نابودی” را منتشر کرد.

در این نامه 1300 کلمه‌ای سیستم عامل سیمبین به سکوی نفتی در حال سوختن تشبیه گردیده و توصیه شد که شرکت برای نجات از این بحران بایستی خود را از این سکوی در حال سوختن نجات دهد. Elop ناامیدی خود از سیمبین و MeeGo را اعلام کرد و در ادامه گفت:” اولین آیفون در سال 2007 رونمایی شد و ما حتی نتوانسته‌ایم محصولی با مشخصات نزدیک به آن را تولید کنیم.” احتمالا این اظهارات مهم‌ترین بخش این نامه باشد.

جنگ بین تولیدکنندگان موبایل تبدیل به نبرد بین اکوسیستم‌ها شده که در آن اکوسیستم‌ها نه تنها شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شود، بلکه شامل برنامه‌نویسان، برنامه‌ها، تجارت الکترونیک، تبلیغات، تحقیقات، برنامه‌های اجتماعی، سرویس‌های مکانی، ارتباطات یکپارچه و خیلی موارد دیگر خواهد شد. رقبا با تولید دستگاه‌هایشان سهم بازار ما را به دست نمی‌آورند، بلکه با اکوسیستم‌هایشان این کار را می‌کنند. این یعنی بایستی هر چه زودتر تصمیم خود را جهت، ساخت یا ورود به یک اکوسیستم جدید را عملی کنیم.

در پایان این نامه، Elop اشاره داشت که نوکیا استراتژی خود جهت بازپس‌گیری جایگاه این شرکت در بازار را در تاریخ 11 فوریه همان سال اعلام می‌کند. بعدها همکاری نوکیا و مایکروسافت در همین تاریخ اعلام شد.

سال‌ها با ویندوز‌فون

با شروع همکاری نوکیا و مایکروسافت، نوکیا پلتفرم ویندوز فون را به عنوان سیستم‌عامل آینده گوشی‌های این شرکت انتخاب کرد. سیستم‌عامل MeeGo هم به جز گوشی مدل N9، بر روی هیچ‌کدام از محصولات این شرکت اجرا و عرضه نشد. آخرین گوشی‌ دارای سیستم‌عامل سیمبین شرکت نیز نوکیا 808 بود که در سال 2012 معرفی شده بود. Elop بعدها اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از سیستم‌عامل ویندوزفون، تمایز محصولات نوکیا نسبت به دیگر رقبا را نشان دهد.

اولین گوشی نوکیا با پلتفرم ویندوز فون، لومیا 8800 بود که در نوامبر 2011 معرفی شد.با وجود فروش نسبتا خوب گوشی‌های 8800 و مدل‌های مشابه، اما رقابت با آیفون و دستگاه‌های اندرویدی همچنان بزرگترین مشکل شرکت به شمار می‌آمد. فروش ضعیف لومیا در اواسط 2012، شرکت را تا مرز ورشکستگی کشاند. لومیا 920 و نوکیا Asha موفق شدند سهم نوکیا از بازار را حدی افزایش دهند اما با این وجود خیلی در سودآوری شرکت تاثیر نداشتند.

بالاخره در سپتامبر 2013، نوکیا خبر واگذاری بخش تولید تلفن همراه این شرکت به مایکروسافت را اعلام کرد. واگذاری این بخش به شرکت مایکروسافت به برنامه‌های مدیرعامل آن زمان شرکت مایکروسافت استیو بالمر در تولید هرچه بیشتر سخت‌افزار جامه عمل می‌پوشاند. بر اساس این قرارداد، Stephen Elop به سمت خود در شرکت مایکروسافت بازگشت.

 

بازگشت استفان الوپ مدیرعامل نوکیا به خانه (‌مایکروسافت ) و فروش نوکیا به صاحبخانه. چندی بعد مشخص شد تجربه این معامله هم برای نوکیا و هم برای مایکروسافت شکست در شکست بوده است.

جالب اینکه قبل از نهایی شدن واگذاری امتیاز نوکیا به مایکروسافت در آوریل 2014، شرکت نوکیا از آغاز به کار خط تولید گوشی‌های اندرویدی با نام Nokia X خبر داده بود. چند ماه بعد نیز مایکروسافت خط تولید نوکیا Asha را به کل تعطیل کرد.

اعطای مجوز و HMD Global

طبق توافق بین این شرکت و مایکروسافت، نوکیا حق فروش اسمارت‌فون تحت برند نوکیا تا پایان 2016 و تولید گوشی‌های ساده تا 10 سال آینده را نداشت. اما این قانون نیزمانع حرکت نوکیا به سمت تولید محصولات دیگر نشد. تنها چند روز پس از نهایی شدن واگذاری امتیاز شرکت به مایکروسافت، کار بر روی تولید تبلت‌های Nokia N1 آغاز شد.

Ramzi Haidamus مدیر بخش تکنولوژی نوکیا در نوامبر 2014 اعلام کرد که اعطای مجوز به دیگر تولیدکننده‌ها تحت برند این شرکت به زودی آغاز خواهد شد. روز بعد تبلت اندرویدی Nokia N1 که طراحی آن توسط نوکیا و تولید آن توسط شرکت Foxconn انجام گرفته بود، رونمایی شد.

 

تبلت نوکیا N1

تبلت N1 در ژانویه 2015 رونمایی شد اما تا پایان سال هیچ محصول سخت‌افزاری جدیدی از طرف شرکت اعلام نشد. سپس در سال 2016 مایکروسافت تصمیم گرفت امتیاز تجاری گوشی‌های ساده نوکیا را به شرکت FIH Mobile و شرکت فنلاندی HMD Global اعطا کند.

در همین زمان، نوکیا همکاری خود را با شرکت HMD Global اعلام کرد. با اعلام این همکاری، HMD Global به تنها شرکت تولیدکننده اسمارت‌فون‌ها و گوشی‌های ساده‌ برند نوکیا تبدیل شد. شرکت بلک‌بری نیز همکاری مشابهی را با شرکت TCL داشته که طبق آن شرکت TCL مسئولیت تولید تمامی گوشی‌های آینده بلک‌بری را بر عهده خواهد گرفت.

اولین گوشی برند نوکیا که توسط HMD Global تولید شد، نوکیا 150 نام دارد که با قیمت 26 دلار عرضه می‌شود. ژانویه 2017 نیز گوشی اندرویدی Nokia 6 برای اولین بار در چین معرفی شد. در کنگره جهانی موبایل امسال، شرکت HMD از نوکیا 5، نوکیا 3 و نوکیا 3310 با ظاهر جدید رونمایی کرد.

نوکیای واقعی

مطمئنا خیلی از افراد مدعی می‌شوند که گوشی‌های تولید شده توسط HMD Global، نوکیای واقعی نیستند. چون خط تولید اصلی گوشی‌های نوکیا هنوز متعلق به مایکروسافت است، شرکت به تازگی تولید کلیه مدل‌های لومیا را متوقف کرده است.

هنوز از مقدار دخالت نوکیا در طراحی گوشی‌های تولید شده توسط HMD اطلاعات دقیقی وجود ندارد. با در نظر گرفتن اینکه نوکیا طراح اصلی تبلت N1 این شرکت بوده، احتمال اینکه نوکیا در طراحی گوشی‌های تحت برند این شرکت سهم زیادی داشته باشد، وجود دارد. مهم‌تر اینکه شرکت HMD در فنلاند واقع شده و توسط مدیران با سابقه‌ی نوکیا هدایت می‌شود.

مرتبط: نوکیا 3310 با صفحه رنگی و بازی اسنیک بازگشت

اینکه گوشی‌های نوکیای تولید شده توسط HMD را به عنوان نوکیای واقعی قبول داشته باشید یا نه، به خودتان بستگی دارد. اما در حال حاضر بهترین راه داشتن گوشی‌های نوکیا همین است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا