تکنولوژی

برنامه‌های فضایی جف بزوس

تا یک سال قبل، جف بزوس، مدیر اجرایی شرکت آمازون، تمام اطلاعات مربوط به شرکت سازنده راکت خود-Blue Origin را به صورت مخفیانه نگه می‌داشت اما به تازگی تصمیم گرفته تا از اقدامات خود، بیشتر صحبت کند. بزوس اعلام کرده است که در حال تولید و توسعه تکنولوژی موشک‌های مداری است تا از آنها برای سفرهای گردشگری فضایی زیر مداری استفاده کند. بزوس تایید کرد که در این پروژه که تحت عنوان “ماه آبی” شناخته می‌شود، بیشتر تمرکز شرکت Blue Origin به روی سفر به کره ماه است.

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که بزوس در پروژه “ماه آبی” خود که خلاصه اهداف آن را برای رئیس ناسا و همچنین رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ نیز ارسال کرده است، قصد دارد تا یک فضاپیما به همراه کاوشگر بسازد که بتواند اشیا و محصولات مختلف را  در قطب شمالی ماه- جایی که دانشمندان معتقدند منابع وسیع یخ و همینطور انرژی خورشیدی وجود دارد- انتقال دهد.

پنج شنبه گذشته، بزوس طی یک کنفرانس خبری درمورد ایده خود بیشتر توضیح داد.وی گفت:

“ما امید داریم که بتوانیم روزی با مشارکت با ناسا، پروژه “ماه آبی” را با هدف راه اندازی سرویس حمل و نقل کالاهای مختلف به سطح ماه شروع کنیم و به هدف بزرگ‌تر خود- زندگی دائمی به روی کره ماه- نزدیک‌تر شویم. وقت آن رسیده است که انسان دوباره پا به کره ماه بگذارد و این بار، همانجا ساکن شود. هدف سختی است اما ارزش زیادی دارد.”

بزوس تاکید کرد که این پروژه بدون همکاری ناسا ممکن نخواهد شد و برای راه اندازی و توسعه تکنولوژی‌های مداری در فضا، بدون شک به کمک ناسا احتیاج پیدا خواهد شد. وی اعلام کرد که حتی حاضر است از سرمایه شخصی خود برای پیشبرد این پروژه و همکاری با ناسا، مایه بگذارد.

با وجود اینکه دولت دونالد ترامپ هنوز درباره سیاست‌های فضایی خود سخنی نگفته است، اما اقدامات اخیر شرکت‌های فضایی خصوصی به اندازه کافی گویا است. SpaceX به تازگی در مورد برنامه خود برای راه اندازی سفرهای تفریحی به ماه سخن گفته است، رابرت بیگلو موسس استارتاپ Bigelow Aerospace نیز طرح خود را در زمینه استفاده از ماژول‌های قابل ارتقا برای ایجاد زیستگاه‌های انسان در فضا معرفی کرده است و حالا شرکت Blue Origin نیز پیشنهاد حمل و نقل فضایی خود را مطرح کرده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا