تکنولوژی

آیا اپل لایتنینگ را کنار می‌گذارد؟

شرکت اپل هنگام معرفی آیفون 7 خروجی 3.5 میلیمتری هدفون را حذف کرد و حالا نوبت پورت Lightning این گوشی محبوب رسیده است که اگر شایعات درست باشد، در آیفون بعدی جایش را با پورت USB-C عوض خواهد کرد. این مسئله شاید برای کاربران آیفون نگران کننده باشد اما حقیقت این است که پورت USB-C تکنولوژی پیشرفتهتری نسبت به پورت Lightning دارد و همچنین اطلاعات را سریعتر انتقال میدهد.

USB-C قادر ست 10 گیگابایت اطلاعات را در ثانیه انتقال دهد درحالی که سرعت انتقال اطلاعات از طریق خروجی لایتینگ آیفون فقط 480 مگابایت در ثانیه است. اپل این اطلاعات را هنوز به طور رسمی منتشر نکرده است اما سرعت استاندارد انتقال اطلاعات توسط خروجی لایتنینگ که معمولا تحت عنوان USB 3.0 شناخته می‌شود، همین مقدار است.

سرعت شارژ از طریق پورت USB-C بسیار سریع‌تر است زیرا تا 100 وات برق را پشتیبانی می‌کند. واضح است اگر اپل برای آیفون 8 پورت USB-C تعبیه کند، انرژی برق بیشتری انتقال پیدا خوهد کرد که به معنی شارژ سریع‌تر است.

از طرف دیگر استفاده از خروجی USB-C محصولات اپل را وارد حوزه‌های تکنولوژی جدیدی می‌کند. شرکت اپل از خروجی USB-C ابتدا در مک بوک پرو استفاده کرد و شرکت عظیم سازنده سخت افزارهای محصولات این شرکت نیز در حال حاضر دو خط تولید خروجی USB-C برای مک‌بوک و مک‌بوک پرو دارد که نوارهای لمسی این دستگاه‌ها نیز از همین طریق تولید می‌شوند. مشتریان اپل اما بعد از مدتی از عرضه این محصولات، از وجود نداشتن خروجی استاندارد و نبود امکان برای اتصال گوشی‌های آیفون 6 و 7 پلاس به مک بوک‌ها شکایت داشتند که اپل با کاهش قیمت تبدیل های USB-C سعی کرد تا دل آنها را به دست آورد. اما در بازاری که رقبا خیلی زود این تکنولوژی را برای محصولات خود عرضه کردند، اپل در این زمینه عقب افتاد. از طرفی دیگر هم پورت‌های اپل همیشه متفاوت از سایرین بوده است اما ظاهرا اپل ناچار است موبایل‌هایش را هم مانند مک‌بوک‌ها شبیه سایرین کند.

در کنفرانس جهانی موبایل که در بارسلونا برگزار شد، تقریبا تمام شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، محصولات جدید خود را همراه با خروجی USB-C معرفی کردند(تعداد خیلی کمی هم از خروجی هدفون 3.5 میلیمتری استفاده کرده‌اند). گوشی‌های ال‌جی جی 6، هوآوی پی 10، سونی ایکس‌ پریا ایکس زد و بلک بری کی وان همگی از خروجی USB نوع C بهره برده‌اند. حتی گوشی هوشمند جدید گلکسی اس 8 سامسونگ قرار است همراه با این خروجی عرضه شود که نشان می‌دهد این خروجی، پورت محصولات آینده است. اما چرا با وجود استقبال کامل کمپانی‌ها از USB-C اپل همچنان از پورت لایتنینگ در آیفون جدید خود استفاده کرد؟ جواب ساده است: منفعت!

اپل برای تولید لوازم جانبی مخصوص محصولات اپل توسط شرکت‌های متفرقه هزینه صدور مجوز دریافت می‌کند یعنی اپل ابتدا از شرکت‌ها پول می‌گیرد و سپس به آنها اجازه می‌دهد تا قطعاتی مانند کابل تولید کنند البته مشخص نیست چقدر سود برای شرکت اپل به همراه دارد. این مورد شاید یکی از دلایلی باشد که اپل استفاده از تکنولوژی جدید را عقب انداخته است زیرا اگر پورت آیفون USB نوع C باشد دیگر اپل پولی از سازندگان دریافت نخواهد کرد. اما در هر صورت زمان آن رسیده است که تمامی محصولات، یک پارچه شوند ومشخص است که دوران پورت‌های لایتینگ به سر رسیده و امسال هم آیفون و هم آیپد‌های آینده از این تکنولوژی بهره خواهند برد.

این مطلب را از دست ندهید: بررسی کامل پورت USB

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا