تکنولوژی

تازه‌های اپل برای فصل بهار

اپل سابقه‌ی پیچیده‌ای درباره برگزاری رخدادهای ویژه‌ی بهاری و معرفی محصولات جدید دارد و مطمئنا امسال هم آپدیت‌ها و محصولات جدیدی در این رخداد به معرض دید مخاطبان قرار داده می‌شود. اگرچه تا زمانی که شرکت اپل رسما چیزی را اعلام نکند نمی‌توان نظر داد، با این حال دانسته‌ها و پیش‌بینی‌های خودمان درباره این رخداد بهاری را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

روال کاری اپل در رخداد بهاری این شرکت چگونه است؟ سال گذشته و در تاریخ 21 مارس شرکت اپل از آیفون SE، آیپد 9.7 اینچی و اپل‌واچ‌های جدید رونمایی کرد. دو سال پیش نیز شرکت اپل در این مراسم که در تاریخ 9 مارس برگزار شداز مکبوک 12 اینچی، اپل تی‌وی نسل سوم، آپدیت‌های جدید برای مکبوک ایر و مکبوک پرو و قیمت و تاریخ عرضه نسل اول اپل واچ پرده‌برداری کرد.

به 2012 برمی‌گردیم، جایی که شرکت از اپل تی‌وی نسل سوم ارزان‌تر و آیپد در تاریخ 7 مارس رونمایی کرد و 2 مارس 2011 که استیو جابز آیپد 2 را به حضار معرفی نمود. در سال 2013 و 2014 خبری از رخداد بهاری اپل نبود چرا که اپل محصولی آماده‌ی رونمایی نداشت.

اخیرا نیز اشرکت به برگزاری این رخداد در ماه آپریل تمایل پیدا کرده و این یعنی احتمالا مسال بایستی یک ماه بیشتر انتظار بکشیم.

اما واقعا محصولی برای رونمایی وجود دارد؟ مطمئنا چند محصول در این تاریخ معرفی خواهند شد(به احتمال زیاد آیپد و مکبوک) و البته شایعات حاکی از سورپرایز و معرفی آیفون در رنگ‌ها و ظرفیت‌های متفاوت است.

آیپد

خط آیپد شرکت اپل شامل 5 مدل می‌شود: آیپد مینی 2، آیپد مینی 4، آیپد ایر 2، آیپد پرو 9.7 اینچی و آیپد پرو 12.9 اینچی. آخرین آپدیت اپل در این بخش به یک سال پیش بازمی‌گردد و احتمالا اپدیت جدید برای دو آیپد پرو جدید و در بخش سخت افزاری و مشابه آپدیت‌های قبلی باشد. آیپد مینی 2 به عنوان قدیمی‌ترین آیپد مجود در خط تولید اپل در حال حاضر از چیپ A7 به کار رفته در آیفون 5s 2013 بهره می‌برد.

اقدام احتمالی بعدی اپل ممکن است در رونمایی از آیپد بدون حاشیه با صفحه نمایش 10.5 اینچ و با ابعاد مشابه به مدل 9.7 اینچی قدیمی باشد. همچنین احتمال می‌رود آپدیت‌های جدید برای آیپدهای 9.7 و 12.9 اینچی در بخش سخت‌افزار نیز در این رخداد صورت بگیرد، بنابراین اپل می‌تواند قیمت‌های قبلی خود را حفظ کند.

گزارش اخیر منتشر شده حاکی از این است که بنا به اعلام یکی از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات آیپد، مدل‌های 10.5 و 12.9 اینچی تا اواخر ماه می و ژوئن در بازار عرضه نخواهند شد. آیپد پرو ارجینال 2 ماه پس از رونمایی آن توسط اپل، به بازار آمد، بنابراین در صورت رونمایی از آیپد جدید رد رخداد اپل در آپریل، احتمال ورود آن به بازار بین 4 تا 6 هفته پس از معرفی امکان پذیر است.

در یک گزارش منتشر شده دیگر نیز آمده که ایپد مینی پرو 7.9 اینچی نیز در این رخدا معرفی خواهد شد، با این وجود سوالات متعددی درباره تاریخ معرفی و عرضه این مدل‌های آیپد مطرح است.

آیفون

پیش‌بینی درباره برنامه‌های بهاری اپل برای آیفون کمی ساده‌تر است. عموما اپل در پاییز آپدیت‌های سخت‌افزاری پرچمدار شرکت را اعلام می‌کند و احتمال تغییر این برنامه برای امسال نیز بسیار کم است. اما سال گدشته اپل از آیفون SE رونمایی کرد که شایعات متعددی درباره معرفی ظرفیت‌های جدید برای این آیفون در رخداد امسال وجود دارد. سخت‌افزار SE شباهت بسیار زیادی به آیفون 6s دارد البته با طراحی بر پایه آیفون 5s و ظرفیت‌های موجود  برای این آیغون در حال حاضر 16 و 64 گیگابایت هستند اما احتمال می‌رود ظرفیت 128 گیگابایتی برای آیفون SE در مراسم امسال اعلام شود.

مرتبط : تمام مطالب مربوط به آیفون ۸ 

رنگ‌های جدید آیفون 7 نیز یکی دیگر از شایعات مرتبط با مراسم بهاری امسال اپل است که در کنار احتمالات درباره آپدیت سخت‌افزاری جدید در این بخش، زیاد شنیده شده است. ممکن است اپل از آیفون 7 قرمز رنگ در مراسم نیم‌ساله خود رونمایی کند. انتظارات از رونمایی آیفون در رنگ‌های جدید همانند آیفون 4 سفید که با چند ماه تاخیر به بازار آمد، وجود دارد. این اقدام می‌تواند باعث افزایش فروش آیفون در سه ماه دوم سال و در مقایسه با همین مدت در سال گذشته شود.

مک

بخش مکبوک‌ها بیشترین ظرفیت و احتمال در معرفی سخت‌افزارهای جدید برای محصولاتی از جمله آی‌مک رتینا، مک مینی و مکبوک پرو دارد.

پاییز گذشته شرکت اپل مکبوک‌ پرو جدید با قابلیت نوار لمسی(Toch Bar) را رونمایی کرد و حالا انتظار می‌رود از یواس‌بی نسل C در آی‌مک‌ها استفاده شود. اپل با جدیت اعلام کرده که مکبوک‌پرو فاقد نوار لمسی جایگزین مکبوک ایر خواهد شد.

19 آپریل امسال نیز تاریخ یک سالگی مکبوک‌های 12 اینچی خواهد بود بنابراین به‌روز رسانی‌های جدید در بخش پردازشگر این مدل مکبوک خیلی دور از انتظار نخواهد بود. با این حال خبرهایی درباره به روز رسانی مک مینی و مکبوک پرو شنیده نمی‌شود. خیلی از کارشناسان معتقدند که اظهارات و قول‌های اخیر تیم کوک درباره تولید کامپیوترهای دسکتاپ قدرتمند، حاکی از تولید آی‌مک‌های قوی‌تر خواهد بود.

در ضمن دوره محدود تخفیف لوازم جانبی اپل که تا 31 دسامبر اعلام شده بود، پس از تمدید و در تاریخ 31 مارس امسال به پایان خواهد رسید.

اپل واچ

به نظر می‌رسد اپل بالاخره با رونمایی از بندهای جدید با رنگ‌های مختلف، امکانات جدید و حتی امکانات جدید، قصد سر و سامان دادن به این بخش از محصولات خود را دارد. شایعات مرتبط با اپل واچ نسل 3 حاکی از باتری قدرتمندتر است اما احتمال رونمایی از سخت‌افزار جدید تا پایان امسال دور از انتظار همگان است.

در حال حاضر مدل‌های متعدد اپل واچ به صورت آنلاین و در فروشگاه‌ها به مشتریان عرضه می‌شوند بنابراین ترفندهای جدیدی برای این محصولات به زودی ارائه خواهند شد.

اما احتمال برگزاری رخداد بهاری توسط اپل چقدر است؟ احتمالا این اتفاق به زمان آماده شدن آیپد و آی‌مک‌های جدید بستگی دارد. ممکن است رونمایی از آیفون 7 قرمز و آیفون SE 128 گیگابایتی تنها در یک کنفرانس مطبوعاتی یا در به روزرسانی جدید در وبسایت Apple.com صورت بگیرد، که نمونه مشابه آن را قبلا در رونمایی از مکبوک رزگلد 12 اینچی مشاهده کرده‌ایم.

پارک اپل هم می‌تواند یکی از فاکتورهای دخیل در برگزاری این رخداد باشد. ساختمان جدید اپل به زودی برای رفت و آمد برخی از کارکنان آماده خواهد شد اما سالن همایش استیو جابز که محصولات جدید در آن معرفی می‌شوند، احتمالا در اواخر امسال و برای رونمایی از آیفون 7 و آیفون پرو(آیفون 8) آماده خواهد شد.

اما در صورتی که شرکت محصولی را برای معرفی آماده کرده باشد، می‌تواند آن را در هر مکانی رونمایی کند بنابراین  آماده شدن پارک اپل در مقایسه با آماده شدن آیپد، از اهمیت کمتری برخوردار است. آماده‌سازی آیپد به معنی تولید سخت‌افزار جدید و حتی آپدیت‌های نرم‌افزاری خواهد بود. اپل نیز در حال تست iOS جدید از طریق نسخه‌های بتای قرار گرفته در اختیار توسعه‌دهندگان است اما تغییرات آن جزئی و با اضافه شدن ویژگی Find My Airpods به عنوان یکی از مهمترین امکانات جدید این آپدیت همراه خواهد بود. همانند macOS 10.12.3 که شامل پشتیبانی از امکانات نوار لمسی برای مکبوک و برنامه‌های مرتبط با آن می‌شد، اپل نیز با رونمایی از 10.3 iOS یا 10.4 می‌تواند خیلی از ویژگی‌های مختص آیپد را در این نسخه‌ها جای دهد. البته در صورتی که از iOS 11 در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان در ژوئن پرده‌برداری نکند.

مرتبط : 

طرح احتمالی آیفون ۸ 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا