تکنولوژی

زمان عرضه اولین گوشیهای 5G

نسل بعدی شبکه بدون سیسم احتمالا به جای سال 2020، در سال 2019 عرضه می شوند

اینترنت 5G  در راه است و احتمالا زودتر از تاریخ پیش بینی شده در دسترس قرار خواهد گرفت. 5G New Radio ، به عنوان بخش کوچکی از شبکه اینترنت نسل بعدی ، تا سال 2019 در سطح استاندارد جهانی در نقاط مختلف جهان عرضه خواهد شد. تا قبل از این، نزدیک ترین تاریخی که محققان برای ورود 5G پیش بینی می‌کردند، سال 2020 بود.

روز یک شنبه و طی کنفرانس جهانی موبایل، تعدادی از شرکت‌های سازنده موبایل ، قطعات و ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند   Qualcomm ، Intel ، AT&T ، Sprint و Deutsche Telekom و غیره اعلام کردند که با ایجاد یک تشکل، در صدد هستند تا تکنولوژی 5G را در نزدیک ترین زمان ممکن توسعه دهند و آن را به صورت عمومی عرضه ‌کنند.

مرتبط : اینترنت نسل پنجم چیست و چه زمانی عرضه می‌شود؟

مدیر ارشد بخش بازاریابی فنی شرکت کوالکوم،  Rasmus Hellberg ،در مصاحبه‌ای با CNET گفت:

” هدف این تشکل این است که تا سال 2019، پهنای باند فوق العاده بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.”

اما جای شرکت ارائه دهند خدمات اینترنتی Verizon در این لیست خالی بود که ظاهرا به صورت خصوصی در حال توسعه اینترت 5G است. مسئولین ورایزون اعلام کرده‌اند که تا اواسط امسال، برخی از مشتریان این شرکت قادر خواهند بود در11 شهر به این سرویس دسترسی داشته باشند که البته شبکه اینترنت موبایل کامل نیست و فقط جایگزینی برای پهنای باند ثابت است.

بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه مانند AT&T اعلام کرده‌اند که تلاش زیادی می‌کنند تا این تکنولوژی را خیلی زود عرضه کنند. این تکنولوژی 100 برابر اینترنت کنونی 4G LTE و 10 برابر Google Fiber ، از سرعت بالاتری برخوردار است. طبق گفته متخصصان، با این سرعت از اینترنت قابلیت‌هایی همچون واقعیت مجازی و یا واقعیت افزوده  به راحتی اجرا خواهند شد و همینطور امکاناتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت که در حال حاضر حتی به ذهنمان هم خطور  نخواهد کرد.

همچنین شرکت کوالکوم روز یک شنبه ، یک مودم معرفی کرد که از تکنولوژی‌های 5G ، 4G ، 3G و حتی 2G پپشتیبانی می کند. این شرکت در ماه اکتبر سال گذشته نیز ، پردازنده Snapdragon X50 را معرفی کرد که فقط از طریق اتصال با اینترنت 5G کار می‌کند( شرکت‌های ورایزون و تلکام کره‌ای، نمونه‌های اولیه 5G را تولید کرده‌اند و در اختیار شرکت‌های سازنده مختلف قرار داده‌اند). 

در حال حاضر،گوشی‌ها معمولا قطعاتی دارند که همیشه از نسخه‌های پایین‌تر اینترنت‌های همراه نیز پشتیبانی کنند تا در صورت عدم وجود اتصال به اینترنت نسل جدیدتر، کاربر دسترسی خود به اینترنت واطلاعات خود را از دست ندهد. برای انجام این کار، دستگاه گوشی همراه باید دو قطعه مخصوص اتصال به اینترنت داشته باشد تا هم از نسخه جدید پشتیبانی کند و هم از نسخه‌های قدیمی‌تر. اما Snapdragon X50 اولین مودمی است که تنها از طریق استفاده از یک قطعه، قادر خواهد بود به تمام نسخه های پهنای باند متصل شود . این محصول قرار است برای اولین بار در المپیک زمستانی کره در سال 2018 عرضه شود.

خانواده جدید قطعات X50 ، که شرکت کوالکوم نام اصلی آن را هنوز اعلام نکرده است، به صورتی هستند که نیاز به مودم دوم ندارند . همچنین قادر خواهند بود که به صورت همزمان به سرویس‌های 4G و 5G متصل شوند که همین قابلیت به کاربر کمک خواهد کرد تا اینترنت پرسرعت‌تری را در اختیار داشته باشد.

شرکت کوالکوم هنوز تاریخی برای عرضه آزمایشی این محصول اعلام نکرده است و فقط گفته است که در دستگاه‌های سال 2019، قابل استفاده خواهد بود.

مرتبط : تعداد کاربران 4G از مرز یک میلیارد نفر گذشت

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا