تکنولوژی

پتنت اپل برای یافتن شکستگی شیشه موبایل

افتادن گوشی روی زمین، اتفاقی بسیار شایع است و به همین دلیل است که شرکت‌های سازنده وسایل الکتریکی با طراحی دستگاه‌های مقاوم‌تر و یا ابزار‌های محافظتی بیشتر مانند Gorilla Glass ، سعی می‌کنند تا اثرات این اتفاق را حد ممکن کمتر کنند.

شرکت اپل هم دقیقا با همین نیت، پتنت تشخیصی ترک گوشی‌ها و  تعمیر آنها را را به ثبت رساند. این پتنت در اواسط سال 2015 ارائه شد و می‌تواند با استفاده از سنسورهای به خصوص، مکان ترک ایجاد شده به روی صفحه گوشی را شناسایی ‌کند و به کاربر هشدار دهد که کدام قسمت‌ از سیستم دستگاه آسیب دیده است. اما این تکنولوژی دقیقا چگونه کار می‌کند. در این باره 2 تئوری مطرح شده است:

1- سنسورها به روی صفحه  نمایش تعبیه شده‌اند و هنگامی که گوشی زمین می‌افتد، اطلاعات از طریق شتاب سنج بررسی وتحلیل شده و میزان شوک وارده سنجیده می‌شود. شاید لازم باشد کاربر دور قسمت آسیب دیده، دایره‌ای بکشد تا مکان یابی ترک، سریع‌تر انجام شود. این سیستم حتی ترک های بسیار باریک و جزئی که انسان قادر به دیدن آن نیست را نیز تشخیص می‌دهد.

2- در تئوری دوم، “نقاط تماس” مختلفی در سرتاسر صفحه گوشی در نظر گرفته می‌شود که هم قسمت‌های لمسی و هم غیر لمسی را شامل می‌شود. با تشخیص تغییر در نحوه اتصال این نقاط تماسی، این سیستم مکان ایجاد شدن ترک را شناسایی می‌کند. در این سیستم هر چه قدر که تعداد نقاط تماسی بیشتر باشد، میزان دقت در تشخیص نیز بالاتر خواهد رفت.

بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی‌های همراه مانند موتورولا و سامسونگ، با تعبیه صفحات نمایش قدرتمند‌تر و مقاوم‌تر سعی کردند که مشکل شکسته شدن صفحات نمایش گوشی ها را حل کنند. همچنین تحقیقات و نوآوری‌های زیادی نیز در این زمینه تا کنون انجام شده است. اما پتنت ارائه شده اپل، حتی بعد از این اتفاق نیز به کمک کاربران می‌آید و می‌تواند به تکنیسین‌‌ها کمک کند تا راحت‌تر گوشی‌های شکسته شده را تعمیر کنند و علاوه بر این خود شرکت اپل نیز می‌تواند با دریافت و بررسی آمار این وسایل الکتریکی، دستگاه‌های قدرتمند‌تر و مقاوم‌‌تری تولید کند. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا