تکنولوژی

کمک موسس ایرانی e-Bay به خیریه

Pierre Omidyar، یکی از موسسان میلیاردر وب‌سایت e-Bay است. این جوان ایرانی-آمریکایی قصد دارد تقریبا نیم میلیون دلار به یک موسسه خیریه در کنیا اهدا کند. این موسسه خیریه، در پروژه‌ای تحت عنوان GiveDirectly، درآمد 26 هزار نفر از شهروندان بی‌بضاعت این کشور را تامین خواهد کرد، این پروژه درآمد 6000 هزار نفر از مردم کنیا را به مدت 12 سال تامین خواهد کرد. این موسسه، به طور متوسط مبلغ 75 سنت به 50 درصد افراد روستا نشین کنیا به صورت روزانه پرداخت می‌کند.

پروژه GiveDirectly، یکی از زیرشاخه‌های برنامه universal basic income و یک راه انسان دوستانه برای افزایش کیفیت مردم کشورهای فقیر و بی‌بضاعت است و در بسیاری از کشورها از جمله سوئیس، کانادا و چند کشور اروپایی، این طرح به صورت رفراندوم مطرح شده است.

هدف اصلی طرح

هدف اصلی طرح این است: کمک بلاعوض هفتگی، ماهانه و سالانه به شهروندان کشورهای فقیر و کم‌بضاعت برای رفع نیازهای اولیه زندگی روزمره فارغ از شاغل و یا بیکار بودن این افراد است. یکی از نمایندگان شبکه امیدیار(Omidyar Network) در مقاله‌ای درباره این موضوع عنوان کرد: “برنامه انتقال پول نقد به افراد بی‌بضاعت می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر جامعه مانند افزایش نواسانات درآمد، فقدان مزایای امن، بی‌ثباتی اجتماعی و تغییر ماهیت شغل‌ها راهویدا کند. نگرانی‌ها پیرامون اینگونه مسائل ایجاد برنامه انتقال پول universal basic income را توجیه می‌کند، انتقالی که مداوم و همراه با مبلغ قابل توجه باشد و در دراز مدت حمایت از همه افراد مشمول طرح را ضمانت کند”.

این مطلب را از دست ندهید: چهار رمز موفقیت eBay برای استارت‌آپ‌ها

شبکه امیدیار، که به عنوان خیریه و هم به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری کار می‌کند معتقد است که این برنامه هنوز در ابتدای راه است وفعلا مدارک تجربی زیادی در مورد موفقیت و یا عدم موفقیت این طرح در دست نیست. با وجود اینکه می‌دانیم انقال مستقیم پول به افراد بی‌بضاعت در کشورهای جهان سوم می‌تواند فقر را در جامعه کم رنگ ترکند و درآمد خانوارها را افزایش دهد، هنوز مشخص نیست که این برنامه در دراز مدت چه بازخورد و نتیجه‌ای در پی خواهد داشت. شبکه امیدیار اعلام کرده است که برنامه GiveDirectly به زودی نتایج بازخورد مردم در مورد تغییر شیوه زندگی بعد از دریافت این مبلغ را تا چند سال آینده منتشر خواهد کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا