تکنولوژی

تجربه Evernote در انتقال ۳ پتابایت اطلاعات در ۷۰ روز

شرکت Evernote که اپلیکیشن‌ مشهوری در زمینه ذخیره متن محسوب می‌شود حالا به پلت‌فرم ابری گوگل نقل مکان کرده است. این شرکت در سپتامبر سال گذشته اعلام کرده بودکه قصد دارد سرویس‌های خود را روی سرویس‌های ابری عمومی قرار دهد و بعد از آن تحقیق برای یافتن بهترین سرویس ابری برای این شرکت آغاز شد. سرانجام آن‌ها گوگل را به عنوان خانه جدید خود انتخاب کردند. 

اما پروسه انتقال ۳ پتابایت اطلاعات مشتریان به یک سرویس رایانش ابری جدید اصلا ساده نبود. با این حال این شرکت در طی ۷۰ روز توانسته این‌کار را انجام دهد. 

هر پتابایت برابر با ۱۰۲۴ ترابایت است. معادل ۵۸۲۹۲ فیلم با کیفیت HD که دیدن آنها ۱۳ سال طول می‌کشد. اما انتقال این میزان اطلاعات به هیچ وجه شبیه پرکردن یک هارددرایو ۱ ترابایتی نیست. پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد و به خصوص سرویسهای شما در طی انتقال باید همچنان فعال باقی بماند. 

Evernote میگوید که پروسه انتقال را از اطلاعات کوچک شروع کرده و پس از اطمینان ۱۰۰ درصدی از وضعیت مطلوب به سراغ سایر بخشها رفته است. در واقع مهاجرت از یک پلت‌فرم به یک پلت‌فرم دیگر خود به خود یک چالش بزرگ است و به همین منظور داشتن یک برنامه اجرایی و گام به گام مشخص مهمترین فاکتور موفقیت است. شرکتها بسیاری اوقات مشاورانی را برای انتقال کم دردسر و امن اطلاعات خود استخدام می‌کنند و در عین حال همچنان تضمینی برای به وجود نیامدن مشکل وجود ندارد. در واقع یک دستورالعمل مشخص هم برای مهاجرت از اینگونه وجود ندارد و هر شرکت خصوصیات و شرایط مختص خود را دارد. 

شرکت Evernote تجربه این انتقال و گام‌های اجرایی آن را به صورت کامل و مفصل روی بلاگ خود منتشر کرده که خواندن آن برای هر شرکتی که می‌خواهد برنامه ریزی انتقال مشابه را انجام دهد توصیه می‌شود. این مراحل به شرح زیر هستند : 

قسمت اول – سرویس‌های Evernote و انتخاب‌های ما برای مهاجرت به پلت‌فرم ابری گوگل 

قسمت دوم – امن کردن اطلاعات مشتریان روی پلت‌فرم ابری گوگل 

قسمت سوم – معماری اطلاعات Evernote در پلت‌فرم ابری گوگل و تکنیک‌های انتقال اطلاعات

قسمت چهارم – برنامه ریزی و اجرای مهاجرت 

قسمت پنجم – خلاصه و آینده 

در واقع شرکت Evernote سعی کرده تجربه خود را از این انتقال در اختیار سایرین بگذارد که نمونه‌ای از تجربه در زمینه کار با BigData  است و حتمالا برای برنامه‌نویسان و شرکتها بسیار مفید خواهد بود. 

باید در نظر داشت که کم پیدا می‌شود شرکتی اطلاعات یک  عملیات اجرایی و فنی خود را به این شکل در اختیار عموم بگذارد و شاید به همین دلیل باید از این شرکت متشکر بود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا