تکنولوژی

واکنش سیلیکون ولی به دستور ترامپ

نام نویسنده: ندا لهردی

تنها یک هفته از ورود جنجالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا به کاخ سفید می‌گذرد، اما او خیلی زود سراغ وعده‌های انتخاباتی‌اش رفته و سعی دارد آنها را عملی کند. در این میان اما گویا ترامپ برای انجام هیچ کدام از این وعده‌ها به اندازه محدودیت ورود پناهجویان به این کشور عجله نداشته است. به این ترتیب او روز جمعه با امضای دستور محدودیت مهاجرت به این کشور، ورود پناهجویان از کشورهای سوریه، ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن را به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآورد. هرچند ترامپ معتقد است که این اقدام مردم آمریکا را از حملات تروریستی محافظت می‌کند، اما بسیاری از گروه‌های مدافع حقوق بشر و البته فعالان صنعت تکنولوژی آمریکا در سیلیکون‌ولی آن را اقدامی تبعیض‌آمیز و اشتباه می‌دانند.

این اقدام می‌‌تواند تهدیدی جدی برای صنعت تکنولوژی آمریکا و قلب نوآوری جهان یعنی سیلیکون‌ولی باشد، چون بسیاری از مهندسان، کارشناسان و نیروهای متخصص و باتجربه شرکت‌های تکنولوژی بزرگ آمریکا مهاجرانی هستند که سال‌ها پیش به این کشور مهاجرت کرده‌اند. با این اوصاف چندان هم عجیب نیست که بزرگان صنعت تکنولوژی آمریکا در برابر قانون ضدمهاجرت ترامپ موضع گرفته و مخالفت کرده‌اند. حالا سیلیکون‌ولی آماده است تا در برابر این قانون که می‌تواند امکان استخدام و به‌کارگیری نیروهای برجسته و متخصص تکنولوژی را در سراسر جهان از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا بگیرد، بایستند. این اقدام می‌تواند حصاری دور صنعت تکنولوژی آمریکا بکشد که قطعا فعالان این بخش نمی‌توانند آن را تحمل کرده و واکنش تندی به آن نشان می‌دهند.

 

دو سوم کارمندان بخش تکنولوژی!

شرکت‌های بزرگ و کوچک تکنولوژی در آمریکا به نیروهای مهاجر تکیه دارند. حالا بعد از سال‌ها ورود و خروج بدون محدودیت برای این مهاجران نخبه، دولت جدید آمریکا تصمیم دارد در اقدامی جدی ورود مهاجران به این کشور را به شدت محدود کند. سیلیکون‌ولی یک منطقه کوچک پر از مهاجر است. تحقیقات بنیاد ملی سیاست آمریکا که در زمینه مهاجرت تحقیق و بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپای تکنولوژی آمریکا با ارزش یک میلیارد دلاری یا بیشتر، دست‌کم یک مهاجر را به‌عنوان موسس و بنیانگذار در اختیار دارند. دو سوم شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا از نظر سرمایه بازار، از سوی مهاجران مدیریت می‌شوند؛ مانند ساتیا نادلا مدیر عامل شرکت مایکروسافت و ساندار پیچای مدیر عامل شرکت گوگل. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که به‌طور کلی حدود دو سوم افرادی که در زمینه‌های کامپیوتر و علوم آی‌تی در سیلیکون‌ولی کار می‌کنند، در خارج از آمریکا متولد شده‌اند. حتی در بخش‌ها و صنایع مهم دیگر آمریکا، مهاجران سهم قابل توجهی از نیروی کار متخصص را به خود اختصاص داده‌اند.

 

سریع‌تر به آمریکا برگردید!

حالا صنعت تکنولوژی آمریکا به کمک حامیانش در واشنگتن سعی دارد اعتراضی جدی را به این اقدام ترامپ سازماندهی کند. بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های تکنولوژی با این قانون محدود شدن تعداد ویزاهای H-1B است که به‌صورت سالانه از سوی شرکت‌های تکنولوژی به نیروهای مهاجر داده می‌شود تا شکافی را که نیروهای آمریکایی به تنهایی نمی‌توانند پر کنند، با استخدام نیروهای متخصص و نخبگان مهاجر از بین برود. به این ترتیب است که حالا شرکت‌های بزرگ تکنولوژی که کارمندان مهاجر زیادی دارند، بیش از پیش از حضور ترامپ در کاخ‌سفید احساس خطر می‌کنند. درست به همین دلیل هم شرکت گوگل از تمام کارکنان خود که در خارج از کشور به سر می‌برند و ممکن است به خاطر قانون جدید مهاجرت ترامپ دچار مشکل شوند، خواست که سریع‌تر به آمریکا بازگردند.ساندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در نامه‌ای خطاب به کارکنان این شرکت در روز جمعه نوشت که حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان این شرکت تحت تاثیر این قانون قرارمی‌گیرند. او در این نامه نوشت: «این دردناک است که می‌بینیم بعضی از همکاران ما به خاطر این دستور اجرایی هزینه می‌پردازند. ما همواره موضع‌مان را درمورد مهاجرت به شکل عمومی اعلام کرده‌ایم و همین‌طور هم ادامه خواهیم داد». پیچای در ماه دسامبر گذشته هم در واکنش به وعده انتخاباتی ترامپ برای اجرای قوانین ضد مهاجرتی، دفاعیه‌ای تاثیرگذار از مهاجران و مسلمانان پناهجو نوشته بود.به گزارش بلومبرگ، اداره امنیت ملی آمریکا در این زمینه دستور مستقیمی را خطاب به مرزبانی آمریکا صادر کرده است. در همین حال بر اساس نوشته نیویورک دیلی، روز جمعه از سوار شدن افرادی با ویزا یا حتی گرین‌کارت آمریکا به مقصد آمریکا ممانعت به عمل آمده آست. در همین حال سخنگوی گوگل گفت: «ما نگران تاثیر این دستور روی برخی از کارکنان گوگل و خانواده آنها هستیم؛ موضوعی که به ایجاد محدودیت و مرز برای حضور استعدادها در آمریکا منجر می‌شود. ما این موضوع را به رهبران کشور در واشنگتن و دیگر نقاط ارجاع خواهیم داد.»

 

ایجاد فرصت‌های مهاجرت برای رویاپردازان

«براد اسمیت» رئیس هیات مدیره شرکت مایکروسافت هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این شرکت به مهاجرت متعادل مهاجران نخبه و متخصص و ایجاد فرصت‌های مهاجرت برای نخبگان و متخصصان جوان مطیع قوانین آمریکا مانند «رویاپردازان» اعتقاد دارد. رویاپردازان به جوانانی اشاره دارد که در زمان کودکی به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا شدند، اما باراک اوباما اجازه اقامت به آنها داد؛ افرادی که توانستند در صنعت تکنولوژی آمریکا به خوبی رشد کنند و حتی به‌عنوان کارآفرین کسب و کارهای جدیدی هم راه‌اندازی کنند. ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت مایکروسافت هم در جلسه‌ای که مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در ماه دسامبر گذشته با دونالدترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا داشتند، بر اهمیت موضوع ویزاهای H-1B، آوردن و حفظ نیروهای متخصص و نخبه خارجی تاکید کرد. نادلا در این جلسه گفت: «بیشترین سرمایه‌گذاری مایکروسافت در زمینه تحقیق و توسعه در داخل آمریکا بوده است، این در حالی است که نیمی از فروش این شرکت در کشورهای دیگر است؛ بنابراین مهاجرت می‌تواند برای مایکروسافت و شرکت‌های مشابه دیگر مزایای زیادی داشته باشد.» ترامپ به سخنان نادلا گوش داد، اما هیچ قول و تعهدی در این زمینه نداد.

 

همکاری با بهترین استعدادهای جهان

قانون ضد مهاجرت ترامپ حالا بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان را هم به اعتراض واداشته است، تا جایی که مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک در مطلبی در این شبکه اجتماعی محدودیت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای محدودیت مهاجرت از کشورهای مسلمان را مورد انتقاد قرار داد. زاکربرگ یکی از مهم‌ترین مدیران صنعت تکنولوژی آمریکاست که بعد از انتخابات ریاست جمهوری، از ترامپ انتقاد می‌کند. تا قبل از انتخاب ترامپ بسیاری از مدیران شرکت‌های تکنولوژی از اظهارات ترامپ انتقاد می‌کردند، اما بعد از انتخاب او و جلسه‌اش با برخی از مدیران صنعت تکنولوژی این انتقادها فرونشست. حالا زاکربرگ در صفحه خود در فیس‌بوک نوشته است: «پدربزرگ و مادربزرگ من از آلمان، اتریش و لهستان به آمریکا آمده‌اند و والدین همسرم نیز از چین و ویتنام. آمریکا ملتی تشکیل شده از مهاجران است و ما باید به آن افتخار کنیم. من هم مانند بسیاری از شما نگران تاثیرات این فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری ترامپ هستم. ما باید این کشور را امن نگه داریم، اما باید این کار را با تمرکز روی کسانی که واقعا تهدید به شمار می‌آیند، انجام دهیم… ما باید درهای کشورمان را به روی مهاجرانی که به کمک نیاز دارند، باز نگه داریم؛ این چیزی است که باید باشیم.» زاکربرگ همچنین به قوانین ویزای کار و قانون Daca اشاره کرد که به‌طور مشخص مورد نگرانی شرکت‌های تکنولوژی برای استخدام نخبگان خارجی است و با طعنه به ترامپ گفت: «من واقعا خوشحال شدم که شنیدم رئیس‌جمهور گفته است که می‌خواهد مشکلات کسانی را حل کند که در سنین جوانی به همراه والدینشان به آمریکا آمده‌اند. همچنین خوشحال شدم که رئیس‌جمهورمان باور دارد این کشور باید از مزیت‌های استعدادهای بزرگ کشورهای دیگر که به اینجا می‌آیند بهره بگیرد.»زاکربرگ پیش‌تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری هم نسبت به ‌ایده ساخت دیوار ترامپ موضع گرفته بود و تلویحا از آن انتقاد کرده بود. زاکربرگ که در روزهای اخیر مورد شایعات زیادی در مورد حضورش در سیاست قرار داشته است، در این مورد می‌نویسد: «ما ملتی از مهاجران هستیم و از مواهب کار و همکاری با بهترین استعدادهای سراسر جهان در اینجا بهره‌مند شده‌ایم.»

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا