تکنولوژی

ماجرای فرود آ‌مدن پهپاد در منطقه ممنوعه

نام نویسنده: Antonio Villas-Boas

همیشه دوست داشتم دست فرمانم در کنترل پهپادها را تست کنم و مسافرت دوهفته‌ای به جزایر هاوایی فرصت بسیار خوبی به حساب می‌آمد.

پهپاد مد نظر من که پهپاد مدل Phantom4 شرکت DJI با قیمت 1200 دلار بود، به عنوان یک ماشین پرنده تفاوت خاصی با دیگر پهپادها نداشت. مانند دیگر پهپادها، این دستگاه نیز به بالا و پایین، چپ و راست و جلو عقب حرکت می‌کرد و یک باتری که حدود 25 دقیقه دوام می‌آورد که هر چند ظرفیت کمی است اما متاسفانه در اکثر پهپادهای تجاری معمول است.

ویژگی که این پهپاد را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، دوربین فیلمبرداری قدرتمند 4K است. در حقیقت، مناظر و فضای بی‌نهایت زیبای هاوایی بهترین مکان برای تست این پهپاد علی‌الخصوص دوربین آن بود.

در پایین می‌توانید ویدیوی با کیفیت 4K از جزیره هاوایی که توسط Phantom 4 ضبط شده را مشاهده کنید.

چند پرواز اولیه من با این پهپاد نسبتا محدود و کوتاه بودند، چون لازم بود محتاطانه به کنترل و قابلیت‌های این پهپاد عادت کنم.

گاهی اوقات، پهپاد با بادهایی با سرعت 20 مایل در ساعت دست و پنجه نرم می‌کرد اما به نظر می‌رسید که Phantom 4 عزم راسخی در جلب رضایت راننده خود داشت.

پهپاد قابلیت پرواز به دوردست‌ها را نیز دارد. در یکی از پروازها، موفق شدم پهپاد را از طریق اپلیکیشن DJI بر روی آیفونم که به کنترل پهپاد متصل می‌شود، تا دو مایل دورتر بر روی دریاها پرواز دهم که البته این هشدار را داد که پهپاد تنها باتری برای بازگشت به مبدا را دارد و بیشتر از این نمی‌تواند پیشروی کند. پس نکته این است که پهپاد دستورات شما در طول 25 دقیقه طرفیت باتری‌اش انجام می‌دهد. تا وقتی که دیگر باتری کافی نداشته باشد. 

در اخرین پروازم که قرار نبود آخرین پروازم باشد، پهپاد را برای فیلمبرداری از سواحل جنوبی جزیره Oahu بیرون بردم. حتی قبل از اینکه اخطار کمبود باتری را دریافت کنم، دکمه بازگشت به مبدا را زدم که پهپاد را در حالت خلبان خودکار مستقیما به مبدا بازمی‌گرداند.

لحظه‌ای که پهپاد شروع به بازگشت به مبدا کرد، ارتباط ویدیویی با آیفونم به طور ناگهانی قطع شد.

خیلی عجیب بود، چون ارتباط تصویری در طول پرواز کاملا عادی و خوب بود و این مسئله باعث بالا رفتن استرس و ضربان قلبم شد. با این حال هنوز می‌دانستم که پهپاد در حال بازگشت به مبدا است و با نزدیک شدن آن ارتباط ویدیویی نیز دوباره برقرار خواهد شد.

پس از حدود 5 دقیقه، ارتباط ویدیویی ناگهان دوباره برقرار شد. با دیدن منظره‌ای که پهپاد در حال فرود در مکانی است که نباید فرود بیاید، قلبم فرو ریخت. در آن لحظه و بنا به دلایل نامعلوم، پهپاد به حالت فرود خودکار درآمده بود و در حال فرود در منطقه‌ای در فاصله 1500 پایی از محل استقرار من بود.

سریعا تلاش کردم که پهپاد را دوباره به پرواز دربیاورم. در ان لحظه به یاد فیلم‌هایی سینمایی افتادم که در آن تمامی آلارم‌ها در کابین خلبان به صدا درآمده و صدایی که با حالت اضطراب و سراسیمگی به خلبان می‌گوید “دسته را بکش بالا”،”بکش بالا”.

تلاش من در انجام دستور “بکش بالا”، “بکش بالا” نتیجه‌ای نداد وهمچنین تماس ویدیویی‌ام را در لحظه آخر از دست دادم.

همه چیز تاریک شد و پهپاد به فرود اتوماتیک ادامه داد.

بنا به اطلاعات اپلیکیشن DJI بر روی آیفونم، آخرین لوکیشن ثبت شده پهپاد در نزدیکی‌های کوهپایه با فاصله هزار پایی از موقعیت من بود. هیچ راهی برای رفتن به آنجا نبود چون شیب کوه کاملا عمودی و بالا رفتن از آن بسیار خطرناک بود.

با بررسی مسیر پرواز پهپاد بر روی نقشه اپلیکیشن DJI، متوجه شدم که پهپاد در مسیر بازگشت به مبدا وارد منطقه پرواز ممنوعه شده و این مسئله موجب فرود اتوماتیک آن شده است.

من دوباره نقشه را بر روی اپلیکیشن DJI بررسی کردم و متوجه شدم که یک منطقه پرواز ممنوعه در نزدیکی محل پرواز وجود داشت که مرز آن را با رنگ زرد در بالای نقشه مشخص کرده‌ام. با این وجود، پهپاد هرگز به این منطقه وارد نشد. اگر در ان لحظه تماس ویدیویی را داشتم، می‌توانستم هشدار نزدیک شدن به منطقه پرواز ممنوع را ببینم و از ورود پهپاد به آن قسمت و فرود خودکار جلوگیری کنم.

گمان می‌کنم حضور اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در این جزیره، ارتباط مستقیمی با رفتار عجیب و غریب پهپاد من داشته است. چون سرویس‌های امنیتی به حضور پهپادها در نزدیکی محل استقرار رؤسای جمهور بسیار حساس هستند. ممنونم آقای اوباما!

حال پهپاد Phantom 4 در دامنه کوه‌های جزیره Oahu نشسته است و اگر حقیقت را بخواهید، نسبت به پهپادم احساس حسادت دارم. چون او در حال حاضر بدون شک از مناظر شگفت انگیز هاوایی لذت می‌برد در حالی که من در نیویورک هستم در مقایسه با پهپادم شرایط سخت و شرم‌آوری دارم.

نکته اصلی داستان

پهپادها در ابتدای کار بی نهایت سرگرم کننده هستند اما خیلی زود تازگی خود را از دست می‌دهند. اگر دلیل خاصی برای فیلم‌برداری از مناظر ازیبا از ارتفاعات را ندارید، پس دلایل کافی و منطقی برای خرید پهپادهای گران قیمت مانند Phantom 4  یا Phantom 4 pro را ندارید. این پهپادها قادرند تصاویر ویدیویی با کیفیت 4K و باسرعت 60 فریم بر ثانیه را ثبت کنند.

بنابراین، اگر عکاس حرفه‌ای هستید، خرید اسباب بازی کنترل از راه دور بسیار گران قیمت که هر 25 دقیقه نیاز به تعویض باتری و خرید باتری‌های اضافه دارد، برایتان بسیار گران‌ تمام خواهد شد. و اگر آن را گم کنید، تمام پولتان بر باد خواهد رفت.

با این وجود، به جای خرید، امکان اجاره پهپادها نیز وجود دارد. برای مثال برخی وب‌سایتها به شما امکان می‌دهد پهپاد Phantom 4 را با قیمت 250 دلار برای یک هفته اجاره کنید و برای افرادی که می‌دانند تنها برای مدت کوتاه و محدودی به پهپاد نیاز دارند، بسیار عالی است. همچنین یا آمدن مدل‌های جدیدتر، امکان اجاره آنها نیز وجود خواهد داشت. با این حال این وب‌سایت‌ها هیچ مسئولیتی در قبال پهپادهای آسیب دیده یا گم شده قبول نمی‌کند و باید خیلی مراقب باشید.

در صورت گم کردن پهپاد در کوه‌ها، به هیچوقت سعی نکنید به تنهایی و شخصا به دنبال آن بروید، مسر کوه‌ها بسیار خطرناک است.

در این لینک ، می‌توانید نگاهی به ویدیوی فوق آماتوری من با پهپاد Phantom4T بیندازید. سعی کنید بالاترین کیفیت نمایش ممکن را برای دیدن این ویدیو انتخاب کنید.

 

منبع : بیزنس اینسایدر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا