تکنولوژی

شکایت راننده مصدوم از اپل

هفته گذشته، طرع دعوی علیه اپل که این شرکت را متهم به فروش عمدی محصولاتی که افراد را به پیام دادن در حین رانندگی تشویق می‌کند، در دادگاه کالیفرنیا مطرح شد.

شکایت توسط شخصی به نام Julio Ceja در دادگاه کالیفرنیا مطرح شده است. وکلای او مدعی شدند که Julio Ceja توسط خودرویی که از پشت با او برخورد کرده، صدمه دیده است. گفته می‌‌شود که در حین تصادف راننده در حال استفاده از آیفون بوده و حتی پس از صحنه تصادف و زمانی که از خودرو خارج شده، هنوز آیفون را محکم در دست داشته.

طرح دعوی مطرح شده به دنبال خسارت مالی برای Julio Ceja  نیست و به جای آن به دنبال توقف فروش محصولات اپل تا زمانی است که این تکنولوژی را در محصولاتش جای دهد و طبق اظهار آنها اپل بدون اینکه امنیت مصرف‌کنندگان را تامین کند، از محصولاتش سود کسب می‌کند.

در شکایتنامه آمده که آمار رانندگانی که در حین رانندگی با گوشی خود پیام می‌دهند در ایلت کالیفرنیا از کنترل خارج شده است و اپل و اسمارت‌فون محبوبش یعنی آیفون در مرکز این اتهامات  قرار دارند.

گفته می‌شود اپل توانایی اجرای مکانیسم قفل گوشی در حین رانندگی را داشته و در سال 2014 یک پتنت در اینباره را معرفی کرده است.

بنا به جزئیات این پتنت، دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل می‌توانند مکانیزم قفل در حین رانندگی را بدون نیاز به هیچگونه تغییراتی و با استفاده از سیستم تشخیص حرکت و سیستم تحلیلگر منطقه و مکانیزم قفل گوشی، اجرا کنند.

با این حال بعضی از اجرای دقیق و کارآمد این مکانیزم اطمینان کافی ندارند. تولیدکنندگان گوشی می‌گویند که فعلا نمی‌توان این مکانیزم را به اندازه‌ای دقیق طراحی کرد که بر روی گوشی دیگر سرنشینان داخل خودرو تاثیری نداشته باشد. 

اخیرا نیز شکایتی دیگر با این عنوان که شخصی توسط خودرویی که راننده آن در حال استفاده از FaceTime بود کشته شد، در دادگاه علیه اپل مطرح شده بود.

نه اپل و نه وکلای Ceja هنوز پاسخی در اینباره به ما اعلام نکرده‌اند.

حواس‌پرتی در حین رانندگی به معضلی بزرگ تبدیل شده است. با این وجود، این طرح شکایت، اپل را به ایجاد زمینه برای مرگ سالانه 312 نفر در ایالت کالیفرنیا متهم می‌کند. وکلای Ceja با ارائه آمار تصادفات و سهم فروش محصولات اپل در بازار، ادعا می‌کنند آیفون در حدود 52هزار مورد از تصادفات ایالت کالیفرنیا در سال نقش مستقیم دارد.

آمار ارائه شده توسط دولت نشان می‌دهد که در سال 2014، 3179 نفر در تصادفات کشته و 431 هزار نفر مجروح شده‌اند که حواس‌پرتی رانندگان یکی از عوامل اصلی این تصادفات به شمار می‌آید.

حال اگر قرار باشد اقدامی صورت بگیرد، آن اقدام چه خواهد بود؟ لازم به ذکر است که آمار کشته های جاده‌ای در آمریکا در نیمه اول سال 2016، با افزایش 10.4 درصدی مواجه شده است.

 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا