تکنولوژی

راهکارهای استارت‌آپی برای مقابله با آتش

 هنوز بوی دود در شهر پیچیده است… غمی در چشمان مردم و عابران هست که در پس پرده‌ای از نگرانی و دغدغه‌های مختلف پنهان شده  است. حالا دو روز است که آوار داغ پلاسکو روی قلب تهران و مردمش سنگینی می‌کند؛ فاجعه‌ای دلخراش که بخشی از خاطرات تهران را بلعید، آتش‌نشانان فداکار را به کام مرگ کشید و خانواده‌های زیادی را عزادار کرد. این حادثه بزرگ اما زنگ خطری جدی را برای مدیریت بحران و حوادث شهری هم به صدا درآورده است؛ هشدار و خطری که بهتر بود قبل از وقوع فجایعی مانند این احساس می‌شد تا شاید تصمیمی جدی و اقدامی عملی برای آن انجام شود. در واقع کشورهای پیشرفته به کمک فناوری‌ها و نوآوری‌هایی نه چندان پرهزینه اما کاربردی و مفید کمتر شاهد چنین فجایعی هستند. درست به همین دلیل هم هست که در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری‌های هدفمند زیادی در استارت‌آپ‌های فعال در زمینه مدیریت بحران می‌شود تا در چنین شرایطی به کمک آنها آمده و حتی از وقوع حوادث و فجایعی این چنین جلوگیری کنند. در همین راستا در اینجا با بعضی از بهترین استارت‌آپ‌ها و راهکارهای نوآورانه آنها برای جلوگیری و مدیریت بحران‌های شهری آشنا می‌شویم که قطعا این روزها کمبود آنها را بیشتر از گذشته احساس می‌کنیم.

One Concern: این استارت‌آپ در ماه مه ‌سال 2015 از سوی دو فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد با هدف ایمن‌تر کردن خانه‌ها و شهرها تاسیس و  راه‌اندازی شد. ماموریت این استارت‌آپ کمک به نهادهای عمومی برای گرفتن تصمیمات مهم در هنگام وقوع حادثه با اطلاعات بیشتر در زمان کمتر است. ماجرا از آنجا آغاز شد که در ماه آگوست سال 2014 «احمد وانی» مهندس فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد توانست از یک سیل ویرانگر در منطقه کشمیر هندوستان نجات پیدا کند. چند روز بعد وقتی به استنفورد برگشت به کمبود تکنولوژی‌های مبتنی بر اطلاعات در بحران‌ها و حوادث اینچنینی فکر کرد. وقتی با «نیکول هو» دانشمند علوم کامپیوتری و «تیم فرانک» متخصص زلزله و زمین‌لرزه ملاقات کرد، آنها به این نتیجه رسیدند که روی به‌کارگیری علوم اطلاعات و یادگیری ماشینی برای کمک به حادثه‌دیدگان در بلایای طبیعی و حوادث، کار کنند. چیزی که در ابتدا به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی آغاز شد، در نهایت به راه‌اندازی و تاسیس این استارت‌آپ منجر شد. این استارت‌آپ پلت‌فرمی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد که با ارائه اطلاعات مهم و حساس از قبیل نقشه دقیق مکان حادثه، مسیرهای تخلیه و راه‌های فرار، امکان تصمیم‌گیری و انجام اقدامات فوری را برای نیروهای امدادی فراهم می‌آورد.

 

FireStop: این استارت‌آپ در زمینه ارائه راهکارهای آتش‌نشانی مدرن با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل و تحلیل اطلاعات و داده‌ها فعالیت می‌کند. FireStopp در واقع یک پلت‌فرم نرم‌افزاری ویژه موبایل است که امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم و حیاتی مربوط به مصدومان و دسته‌بندی اطلاعات در لحظه را می‌دهد. این پلت‌فرم با استفاده از جمع‌آوری اطلاعات و پردازش پیشرفته آنها می‌تواند به‌طور قابل توجهی به کاهش تلفات ناشی از آتش‌سوزی، از بین رفتن اموال عمومی و مدیریت بهتر منابع و نیروهای امدادی کمک کند. این استارت‌آپ نیویورکی حالا در بسیاری از شهرهای آمریکا مورد استفاده ایستگاه‌های آتش‌نشانی قرار می‌گیرد.

 

Echo Response Technologies: یک استارت‌آپ نیویورکی دیگر که ابزارهای مدرن تکنولوژی را برای کمک‌رسانی بهتر در شرایط اضطراری ارائه می‌دهد. این راهکار برای حوادث و بلایای مختلف کارآمد است، اما بیشتر در آتش‌نشانی‌ها و مراکز اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استارت‌آپ به کمک ابزارهای هوشمند و منحصر به فرد می‌تواند مکان دقیق مصدومان یا لوازم آسیب‌دیده را مشخص کرده، نقشه کامل لوله‌کشی‌های آب و گاز را نشان داده و به این ترتیب در کمک‌رسانی سریع و به موقع موثر باشد.

 

911ResQ: یک اپلیکیشن اورژانسی در کف دستان شما. این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت مکان خود را برای مراکز امدادی و اورژانسی ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن با این مراکز تماس برقرار کنند تا به این ترتیب با کاهش زمان کمک‌رسانی، شانس زنده‌ماندن مصدومان را افزایش دهند. کار با این اپلیکیشن بسیار ساده است و به همین دلیل کاربران مختلف می‌توانند از آن بهره ببرند. این اپلیکیشن سرعت عملکرد مراکز امدادی را با امکان برقراری تماس با نزدیک‌ترین آنها، تا حد قابل توجهی بالا می‌برد.

 

Avian Robotics: این استارت‌آپ سیستم‌های امنیتی مبتنی بر پهپاد را برای راهکارهای امنیت و ایمنی عمومی، کاهش زمان کمک‌رسانی در زمان  حوادث و بلایا و کاهش خطر جانی برای انسان‌ها ارائه می‌دهد. این سیستم با استفاده از یک ساختار راهبردی و جهت‌یابی فضای داخلی می‌تواند به‌صورت کاملا خودکار یا کنترل دستی با استفاده از دوربین‌ها و حسگرهایش، تصاویر و فیلم‌هایی از نقاط خطر یا مصدومان احتمالی ارسال کند. این پهپادها به خوبی برای کار در فضاهای داخلی و بسته طراحی شده‌اند و می‌توانند نقاط کور را هم به راحتی شناسایی کنند.

 

Alpha Sentinel: این استارت‌آپ در زمینه طراحی و توسعه راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای نجات جان انسان‌ها فعالیت می‌کند. این  استارت‌آپ که آن را «آدریان گراسی» در فلوریدا تاسیس کرده است، به‌طور تخصصی در زمینه تولید ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از پهپادهای کمک‌رسان به پلیس، آتش‌نشانی و مراکز اورژانس گرفته تا اپلیکیشن‌های موبایل که می‌توانند به‌عنوان یک زنده‌یاب برای پیدا کردن مکان افراد گرفتار و آسیب‌دیده در زمان وقوع حادثه عمل کنند، فعالیت می‌کند. یکی از اهداف این استارت‌آپ تجهیز نیروهای پلیس به پهپادهای هوشمندی است که اطلاعات ارزشمند و مهم را ارائه می‌دهند.

 

Over9000: این استارت‌آپ در زمینه ارائه راهکارهای تکنولوژیک برای مدیریت بحران و حوادث فعالیت می‌کند. ACE محصولی است که این استارت‌آپ  ارائه می‌کند و در واقع پلت‌فرمی برای مدیران شهری و مراکز مدیریت بحران و اورژانس است که می‌تواند اطلاعات مربوط به آسیب‌های ناشی از حادثه را از طریق زیرساخت‌های مختلف جمع‌آوری کرده و آن را به‌صورت یک پکیج اطلاعات پردازش و تحلیل شده دراختیار مدیران و تصمیم‌گیران قرار بدهد تا به این ترتیب بتوانند در کمترین زمان ممکن تصمیمات عملی و بهتری بگیرند. به این ترتیب است که پلت‌فرم ACE حالا به ابزاری ضروری برای مراکزاورژانس و مدیریت بحران در بسیاری از شهرهای بزرگ تبدیل شده است. این پلت‌فرم امکان شناسایی و تشخیص بحران‌های احتمالی، اخطار به مردم و نهادهای دولتی، جمع‌آوری اطلاعات ضروری در لحظه و ارائه آنها به نهادها و بخش‌های ذی‌ربط را دارد.

 

Resgrid: استارت‌آپی برای ارائه راهکارهای نرم‌افزار به‌عنوان خدمات به نهادهای اورژانسی و تیم‌های امداد و نجات در هنگام بحران و حوادث شهری که  امکان مدیریت کارکنان، منابع و تجهیزات سازمانی را به‌صورت یکجا فراهم می‌آورد. این استارت‌‌آپ با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل و تکنولوژی رایانش ابری یا کلاد امکان ارسال دستورات لازم و کنترل نیروهای امدادی را به نهادها و بخش‌های مدیریت بحران می‌دهد.

 

Agility Technologies: این شرکت نوپا نسل بعدی تکنولوژی‌های ارتباطی برای مدیریت بحران را ارائه می‌دهد. در این میان FirstLook360 به‌عنوان بهترین محصول این شرکت، اولین دوربین امدادی بی‌سیم با قابلیت فیلمبرداری 360 درجه است. این دوربین اطلاعات مکانی دقیق مصدومان آتش‌سوزی در یک ساختمان فرو ریخته را در اختیار نیروهای آتش‌نشانی و امدادی قرار می‌دهد و با امکان فیلمبرداری 360 درجه و در لحظه، تصویر بهتری برای کمک‌رسانی ترسیم می‌کند. به این ترتیب نیروهای آتش‌نشانی با کمترین درصد خطا می‌توانند راه بهتر و سریع‌تر را برای رسیدن به مصدومان پیدا کنند. این دوربین با نرم‌افزار مخصوص خود کار کرده و تصاویر را با وضوح بالا ارسال می‌کند.

 

Hydra Technologies: این استارت‌آپ در زمینه ارائه پهپادهای آتش‌نشان فعالیت می‌کند. سیستم آتش‌نشانی این شرکت برای مقابله ایمن با آتش در شرایط بسیار خطرناک طراحی شده است. این پلت‌فرم به تجهیزات آتش‌نشانی استاندارد مرتبط شده و به نازل‌های توزیع آب امکان قرار گرفتن در مکان‌های دقیق شعله‌های آتش و نقاط خطر را می‌دهد. این سیستم در حادثه انفجار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما هم مورد استفاده قرار گرفت و انتشار تشعشعات رادیو اکتیو را به حداقل رساند. این سیستم می‌تواند در هر ساختار صنعتی، شهری یا نظامی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا