تکنولوژی

بررسی کامل پورت USB

با نگاه به محیط اطراف و منزل متوجه خواهید شد که حداقل چند دستگاه از وسایل منزلتان مجهز به “Universal Serial Bus” یا همان USB هستند. به طور میانگین، سالانه 3 میلیارد پورت USB به سراسر دنیا ارسال می‌شوند و آن را با فاصله بسیار زیاد نسبت به رقبا به موفق‌ترین نوع اتصال دستگاه‌ها در دنیا تبدیل کرده است.

یو‌اس‌بی

در دنیای یو‌اس‌بی، همه چیز مقداری پیچیده‌تر به نظر می‌رسد چون در مقایسه با تاندربولت، ورژن‌های بیشتری از آنها وجود دارد. عموما، ورژن‌ها به سرعت و کاربرد کابل‌ها مربوط می‌شود و نسل آنها به شکل فیزیکی، سایز و سیم کشی پورت‌ها و ورودی‌ها مرتبط است. بیایید با شرح نسل‌های مختلف یو‌اس‌بی شروع کنیم.

 

یو‌اس‌بی نوع A

این نسل که با عنوان یو‌اس‌بی استاندارد A نیز شناخته می‌شود، طراحی اصلی یو‌اس‌بی استاندارد را دارد و شکل آن مستطیلی تخت است.

بر روی کابل یو‌اس‌بی معمولی، کانکتور نوع A که با نام کانکتور A مذکر نیز شناخته می‌شود، قسمتی است که وارد دستگاه میزبان مانند کامپیوتر می‌شود. و بر روی دستگاه میزبان، پورت یو‌اس‌بی که کانکتور وارد آن می‌شود، پورت A مونث نامیده می‌شود. پورت‌های نوع A اکثرا روی دستگاه‌های میزبان مانند کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های پخش صوتی تصویری قرار دارند. دستگاه‌های خیلی کمی وجود دارند که از پورت نوع A استفاده می‌کنند.

ورژن‌های مختلف یو‌اس‌بی شامل USB1.1، USB 2.0 و USB 3.0 در حال حاضر از طراحی همان یو‌اس‌بی نوع A استفاده می‌کنند. این یعنی کانکتور نوع A همواره با پورت‌های نوع A همخوانی دارد حتی اگر دستگاه و میزبان از ورژن‌های مختلف USB استفاده کنند. برای مثال هارد اکسترنال مجهز به USB 3.0 با پورت USB 2.0 همخوانی دارد و بالعکس.

به طور مشابه، دستگاه‌های کوچک مانند ماوس و کیبردها و آداپتورهای شبکه که از کابل‌های یو‌اس‌بی استفاده می‌کنند، همواره از کانکتورهای نوع A استفاده می‌کنند. این امر در مورد گجت‌های بدون سیم مانند فلش مموری‌ها نیز صدق می‌کند.

کانکتورها و پورت‌های USB 3.0 در مقایسه با USB 2.0 پین و اتصالات بیشتری دارند. این پین‌ها به منظور انتقال سریعتر و افزایش قدرت خروجی استفاده شده اند. با این حال، وجود این پین‌ها از همخوانی آنها با ورژن‌های قبلی به هیچ عنوان جلوگیری نمی‌کنند. ناگفته نماند که اتصالات و ورودی‌های نوع A کوچکتر نیز وجود دارد.که می‌توان به نوع A مینی و نوع A میکرو اشاره کرد.

 

یو‌اس‌بی نوع B

عموما کانکتورهای نوع B نوع دیگری از USB استاندارد به شمار می‌آید که به دستگاه‌های پیرامون متصل می‌شود و با نام نوع B-مذکر نیز شناخته می‌شود. بر روی دستگاه‌های میزبان نیز، پورت مربوطه نوع B-مؤنث شناخته می‌شود.

از آنجایی که دستگاه‌ها با سایز و شکل‌های بسیار مختلفی تولید می‌شوند، کانکتور و پورت نوع B نیز با طراحی‌های مختلفی تولید شده‌اند. تا به امروز 5 طرح بسیار محبوب برای پورت‌ها و کانکتورهای نوع B تولید شده است

مدل اورجینال(استاندارد-B): این مدل ابتدا برای USB1.1 ساخته شد و در USB2.0 نیز مورد استفاده قرار گرفت. این مدل اکثرا برای اتصال دستگاه‌های بزرگ مانند پرینتر و اسکنرها به کامپیوتر استفاده می‌شود.

مینی-یو‌اس‌بی(USB Mini-B): پورت‌های این مدل از نسل B که بسیار کوچک است، در دستگاه‌های قدیمی قابل حمل مانند دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه و درایوهای قابل حمل دیده می‌شد. این مدل تقریبا منسوخ گردیده است.

 

میکرو-یو‌اس‌بی(Micro-B USB): این مدل کمی از مینی-یو‌اس‌بی کوچکتر است. پورت میکرو-یو‌اس‌بی نسل B امروزه در حال جایگزین شدن توسط پورت‌های نسل C برای استفاده به منظور شارژ و انتقال داده‌ها در جدیدترین گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند. امروزه هم اکثر موبایل‌های اندرویدی با این پورت شارژ می‌شوند.

 

میکرو بی یو‌اس‌بی 3.0 (Micro-B USB 3.0): این مدل بیشتر از بقیه مدل‌ها در درایوهای قابل حمل USB 3.0 استفاده می‌گردد. اکثر اوقات، قسمت انتهایی کابل‌های آن که از نسل A است، به رنگ آبی تولید می‌شوند.

USB 3.0 استاندارد-B

این مدل با اینکه به مدل اول شباهت دارد، برای استفاده از سرعت بالای USB 3.0 طراحی شده است و انتهای کابل آن اکثر اوقات آبی رنگ است.

ناگفته نماند که یک نوع کانکتور و میزبان USB 3.0 نسل B با محبوبیت کمتر نیز وجود دارد. این مدل دو پین اضافه دارد که برق بیشتری برای دستگاه‌های ثانوی مهیا می‌کند. همچنین نوعی پورت کمیاب نسل AB وجود دارد که به دیوایس این امکان را می‌دهد که یا به عنوان میزبان و یا به عنوان دستگاه ثانویه عمل کند.

USBهای اختصاصی

تمامی دیوایس‌هایی که از کابل‌های یو‌اس‌بی استاندارد استفاده می‌کنند در بالا به آن اشاره نشده است. بعضی از آنها از کانکتور و ورودی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بهترین مثال در این زمینه نیز می‌تواند دستگاه‌های اپل از جمله آیفون و آیپد باشند که از کانکتورهای دارای 30 پین استفاده می‌کند. با این وجود، انتهای کابل‌های نسل A هنوز سایز استاندارد به شمار می‌آیند.

ورژن‌های USB

USB 1.1: این ورژن که در سال 1998 عرضه شد، اولین ورژنی به حساب می‌آید که به طور گسترده مورد استفاده عموم قرار گرفت. سرعت انتقال اطلاعات در آن حدود 12 مگابایت در ثانیه است و به طور گسترده منسوخ گردیده است.

USB 2.0: این ورژن در آپریل سال 2000 رونمایی شد و در حالت پر سرعت، با حداکثر سرعت 480 مگابایت بر ثانیه می‌تواند اطلاعات را انتقال دهد. در حال حاضر از قدرت خروجی 5 ولت و 1.8 آمپر را دارد و با ورژن قبلی یعنی USB 1.1 همخوانی دارد.

USB 3.0: این مدل که در نوامبر سال 2008 رونمایی گردید در حالت SuperSpeed می‌تواند تا حداکثر 5 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات را منتقل کند. رنگ کانکتورها در این ورژن معمولا آبی هستند و با ورژن قبلی یعنی USB 2.0 نیز کاملا همخوانی دارند و همچنین قادر به انتقال برق با قدرت 5 ولت و 1.8 آمپر را نیز دارد. این ورژن گاهی اوقات با نام USB 3.1 نیز دیده می‌شود.

USB 3.1: در ماه جولای 2013 رونمایی شد و با دوبرابر قدرت ورژن قبلی یعنی 10 گیگابایت بر ثانیه می‌تواند اطلاعات را انتقال دهد و سرعتی برابر با تاندربولت اورجینال ارائه می‌دهد. این ورژن با USB 3.0 و USB 2.0 نیز همخوانی دارد. USB 3.1 سه حالت انتقال برق دارد و به دستگاه‌های بزرگتر امکان گرفتن برق از میزبان را می‌دهد: 2 آمپر و 5ولت، 5آمپر و 12ولت و یا 20 ولت. احتمال می‌رود اولین دستگاه‌های مجهز به USB 3.1 اواخر سال 2016 رونمایی و روانه بازار شوند و اکثرا از یو‌اس‌بی نسل C استفاده خواهند کرد.

USB نسل C: از لحاظ فیزیکی، پورت و کانکتورهای این نسل با میکرو یو‌اس‌بی‌های نسل B که در بالا به ان اشاره داشتیم، برابر هستند. یک پورت نسل C ابعادی برابر با 8.4 در 2.6 میلی‌متر خواهد داشت. این یعنی فضایی بسیار کم که برای کوچکترین دستگاه‌های ثانویه نیز قابل استفاده است. در نسل C، هر دو سر کابل به یک اندازه هستند و قابلیت استفاده از هر دو سر به صورت برعکس وجود دارد. در ضمن در صورت سر و ته وارد کردن کانکتورها نیز هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت چون با هر جهتی که وارد شوند، تفاوتی نخواهد داشت.

از سال 2015، یو‌اس‌بی نسل C در اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خیلی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی نیز به جای استفاده از نسلB، جدیدا از نسل C بهره می‌برند. تقریبا تمامی دستگاه‌هایی که از USB 3.1 استفاده می‌کنند، از نسل C در آنها استفاده شده است. USB 3.1 حداکثر سرعت انتقال 10 گیگابایت بر ثانیه را دارد و می‌تواند برق خروجی تا 20 ولت(100 وات) و 5 آمپر را انتقال دهد. وقتی می‌بینیم بیشتر لپ‌تاپ‌های 15 اینچی تنها 60 وات برق برای شارژ شدن نیاز دارند، می‌فهمیم که در آینده نزدیک لپ‌تاپ‌ها نیز مانند تلفن‌ها از طریق USB شارژ خواهند شد. مک‌بوک جدید اپل تنها از یک پورت USB نسل C بر روی آن بهره می‌برد که به عنوان پورت شارژ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

USB نسل C همچنین امکان انتقال برق دو طرفه را نیز فراهم کرده، بنابراین جدا از شارژ کردن دستگاه ثانویه، در زمان نیاز امکان شارژ شدن دستگاه میزبان توسط دستگاه ثانویه نیز وجود خواهد داشت. این یعنی می‌توانید از شر آداپتورهای برق و کابل‌های USB خلاص شوید و از یک روش جدید و کارآمد که برای تمامی دستگاه‌هایتان استفاده کنید. USB نسل C به مقدار قابل توجهی مصرف کابل‌ها که در حال حاضر برای راه‌اندازی دستگاه‌ها استفاده می‌شود را کاهش خواهد داد.

یک پورت، یک کابل، بدون دردسر

USB نسل C و USB 3.1 با نسل‌ها و ورژن‌های قبلی خود سازگاری دارند. در یک اتصال بین دو دستگاه دارای USB نسل C، پورت‌ها و کانکتورهای نسل A دیگر نقشی نخواهند داشت. با این وجود، در آینده نزدیک کابل‌های نسل A که با نسل C همخوانی خواند داشت را خواهیم دید. مهمتر از آن، آداپتورهایی را خواهیم دید که باعث همخوانی میزبانان نسل C با دستگاه‌های دارای نسل قبل خواهند شد.

با توجه به آینده احتمالا این تنها باری خواهد بود که آداپتورها دارای اتصال USB هستند. انجمن مجریان یو‌اس‌بی(USB Implementers Forum) گروهی که مسئولیت توسعه و پیشرفت صنعت USB را بر عهده دارد، اعلام کرده که نسل C مختص آینده ساخته شده و این یعنی نسل C برای نسل‌های آینده و سریعتر از ورژن‌ها قبلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چند سالی طول می‌کشد که نسل C به درجه محبوبیت فعلی نسل A در بخش میزبانان برسد. اما زمانی که این اتفاق بیافتد، نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. در حقیقت، اینتل در حال کار بر روی استانداردهای صوتی USB است که احتمالا موجب تغییر یا حذف کلی جک 3.5 میلی‌متری می‌شود. حال با همکاری و همخوانی تاندربولت 3 با USB نسل C، در پایان تنها نیازمند یک نوع پورت و کابل برای اتصال دستگاه‌های ثانویه به یکدیگر یا کامپیوترها خواهیم بود. به لطف وجود نسل C، احتمال می‌رود استفاده و بکارگیری از تاندربولت 3 نیز به اوج خود برسد، امری که برای نسل‌های قبلی تاندربولت هیچگاه میسر نشد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا