تکنولوژی

پرواز و فرود بی‌نقص فالکون 9+ویدئو

شرکت فضایی خصوصی متعلق به ایلان ماسک یعنی SpaceX راکت مدل Falcon 9 را با موفقیت پرتاب کرد. گفتنی است برنامه‌های پرتاب این راکت در جریان انفجار ماه سپتامبر متوقف شده بود. فالکون 9 این بار موفق شد به بهترین شکل ممکن پرواز کند و مجدد فرود بیاید.

همچنین اسپیس ایکس با روی زمین نشاندن هفتمین راکت خود که برای ارسال ماهواره به فضا فرستاده شده بود، قدرت این شرکت را بار دیگر نشان داد. با اینکه نشاندن این راکت هدف ثانویه این ماموریت بود، اما به زیبایی انجام شد. راکت در مرکز یک شناور دور افتاده در مرکز اقیانوس آرام با موفقیت فرود آمد.

بخش اول راکت Falcon 9 پس از اینکه 10 ماهواره ارتباطی را جهت استفاده شرکت فضایی Iridium به فضا ارسال کرد، به آرامی بر روی کشتی بدون سرنشین SpaceX  فرود آمد.

این اولین ارسال و فرود موفقیت آمیز شرکت SpaceX پس از انفجار در سکوی این راکت در سپتامبر در ایالت فلوریدای آمریکا بود. این اتفاق موجب نابودی ماهواره چند میلیون دلاری و تعلیق برنامه‌های پرتاب این شرکت به مدت 5 ماه گردید.

پرتاب و متعاقبا فرود این راکت، نشانگر قدرت شرکت SpaceX است، شرکتی که با جاه طلبی‌های بزرگش شناخته شده است. همه فعالان این صنعت بی‌صبرانه منتظر نحوه بازگشت شرکت ایلان ماسک پس از شکست جدی این شرکت در پی اتفاقات ماه سپتامبر، به عرصه رقابت بودند. از فیلم پرواز این فالکون جذاب‌تر فیلم فرود باورنکردنی آن است. این فالکون به آرامی به روی یک قایق بی‌سرنشین فرود می‌آید.

Bill Ostrove” تحلیلگر هوافضا و صنعت دفاعی در سازمان “Forecast International” قبل از پرتاب در مصاحبه خود از طریق ایمیل گفت: ” یک پرتاب موفقیت آمیز و بدون دردسر، شرکت SpaceX را کمک شایانی خواهد کرد و تاثیر به سزایی در اثبات مجدد توانایی‌های این شرکت خواهد داشت. هرچه شرکت پرتاب‌های پشت سر هم موفقیت آمیز بیشتری داشته باشد، شرایط نیز بهتر خواهد شد.”

شرکت SpaceX قصد دارد از طریق اجرای برنامه‌های فرود راکت‌ها، روش ارسال محموله‌ها به فضا را تغییر دهد. در حال حاضر شرکت‌های قدیمی‌تر تنها قادرند که راکت‌های خود را برای یک مرتبه ماموریت مورد استفاده قرار دهند. با این حال SpaceX  قصد دارد از راکت‌ها برای ماموریت‌های چندگانه استفاده کند که کاهش هنگفت هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که شرکت اخیرا فرودهای آزمایشی راکت‌ها را در کشتی‌های بدون سرنشین و سایت‌های مجهز به مکان فرود انجام می‌دهد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا