تکنولوژی

ترس انسان از قدرت‌گرفتن روبات‌ها

افزایش روزافزون روبات‌ها در زندگی روزمره ما نیازمند وضع قوانین فوری بوده و پارلمان اروپا را بر آن داشته تا قوانینی مانند تعبیه کلید قطع اضطراری روی آنها را به تصویب برسانند.

به گزارش ایسنا، چندی  پیش مدی دلواکس یک مقام از لوکزامبورگ، هشدار داد که اروپا منفعلانه ایستاده و افزایش قدرتمندانه روبات‌ها را که رشد آنها حتی از ماشین‌های بدون راننده نیز بیشتر بوده تماشا می‌کند.

مطلب مرتبط: ربات‌ها تا کجا پیش می‌روند؟

او در این رابطه طرح پیشنهادی را در پارلمان اروپا مطرح کرد که روز پنجشنبه به تصویب رسید.

دلواکس اظهار کرد که این روبات‌ها هستند که باید در خدمت انسانها باشند و برای حصول اطمینان از این امر ما به یک فوریت برای ایجاد یک چارچوب قانونی قوی نیازمندیم.

طرح پیشنهادی مطرح شده از جانب دلواکس درخواست یک منشور جدید در زمینه روباتیک بود که مهندسان را درباره چگونگی طراحی ماشین آلات اخلاق‌مدار و امن راهنمایی می‌کند.

به عنوان مثال، طراحان باید روی تمامی روباتها کلید قطع اضطراری نصب کنند به طوری که بتوان روبات را در شرایط اضطراری غیرفعال کرد. همچنین باید از برنامه‌ریزی مجدد روباتها در صورت کار‌نکردن نرم‌افزارشان اطمینان حاصل کنند.

مطلب مرتبط: روبات‌ها می‌توانند نیمی از کارمندان را حذف کنند

در این طرح پیشنهادی آمده است که طراحان، تولید‌کنندگان و اپراتورهای روبات‌ها به طور کلی باید از “قوانین روباتیک” آیزاک آسیموف تبعیت کنند. آیزاک آسیموف (Исаак Юдович Озимов)، دکترای بیوشیمی و نویسنده آمریکایی روسی‌تبار گونه‌های علمی، علمی–تخیلی، خیال‌پردازی و وحشت بود. قوانین آسیموف تصریح می‌کند که یک روبات هرگز نباید به یک انسان آسیب برساند و یا او را بکشد. روبات همیشه باید از دستورات خالق خود تبعیت کند. روبات‌ها همواره باید از خود محافظت کنند مگر اینکه این کار سبب آسیب به انسان شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا