تکنولوژی

چرا دستگاه اندرویدی را روت کنیم؟

در سری مقالات مرتبط با روت کردن دستگاه‌ها، ابتدا درباره معنی و مفهوم دقیق روت کردن و موارد استفاده آن با شما بحث کردیم. اخیرا نیز درباره نحوه صحیح دسترسی به روت دستگاه‌های اندرویدی اشاراتی داشتیم. در اصل نحوه انجام آن برای تمامی دستگاه‌ها به یک شکل نیست اما اقدامات مشترکی نیز در همه دستگاه‌ها به منظور روت کردن آن وجود دارد. حال که این مراحل را می‌دانیم، چندی از بهترین قابلیت‌هایی که می‌توانید با دستگاه‌هی اندرویدی روت شده به آن دسترسی پیدا کنید را برایتان فراهم کرده‌ایم.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره روت‌کردن اندروید

 

حذف برنامه‌های سیستمی

احتمالا متوجه شده‌اید که برخی از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی شما انحصارا به سازنده گوشی تعلق دارد مانند اپلیکیشن‌های سامسونگ بر روی دستگاه‌های سامسونگی. اگر می‌شد این اپلیکیشن‌ها را مستقیما و بدون دردسر حذف کرد هیچ ایرادی نداشت اما این کار در حالت عادی ممکن نخواهد بود، شما قادر به حذف این اپلیکیشن‌ها که فضای دخیره‌سازی گوشی شما را تا حدی اشغال کرده‌اند نیستید. این مسئله برای برنامه‌های سیستمی که عموما بی‌استفاده هستند نیز صدق می‌کند.

بر روی دستگاه روت شده این کار بسیار ساده‌تر است. با نصب نرم‌افزار پاک کننده اپلیکیشن‌ها قادر خواهید بود که برنامه‌های بی استفاده و اپلیکیشن‌های سیستمی را به آسانی حذف کنید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید فضای اشغال شده‌ زیادی را برای استفاده‌های بهتر پس بگیرید.

 

گرفتن بک‌آپ کامل از دستگاه

روت کردن بهترین راه برای تنظیم گوشی و تبدیل آن به حالت دلخواه شما است. متاسفانه، معمولا در هنگام استفاده از توییک‌ها به مشکل برخورد خواهید کرد و یا اینکه تنظیمات با گوشی شما سازگار نخواهد بود و این اشتباهات ممکن است منجر به خرابی کلی سیستم عامل گوشی، غیر قابل استفاده شدن دستگاه یا قفل شدن گوشی بشود. در چنین مواردی احتمالا کلی از اطلاعات شما از روی دستگاه حذف خواهد شد.

وارد برنامه “Titanium Backup” شوید، برنامه‌ای مختص دستگاه‌های روت شده که به شما امکان گرفتن بک‌آپ از دستگاه قبل از استفاده از توییک‌ها و تنظیمات را می‌دهد. با گرفتن بک‌آپ، در صورتی که در مراحل توییک گوشی اشتباهی انجام دهید، می‌توانید اطلاعات گوشی را به نقطه‌ای که بک‌آپ گرفتید بازگردانید و در این حالت احتمالا اطلاعات را از دست نخواهید داد.

 

خارج شدن از برنامه‌های درحال اجرا در پس‌زمینه

این اپلیکیشن ها همانطور که می‌دانید، حتی زمانی که از آنها خارج می‌شوید همواره در حافظه دستگاه در حال اجرا هستن و سهم قابل توجهی از حافظه و باتری دستگاه را مصرف می کنند و اگر قصد دارید طول عمر باتری دستگاهتان را افزایش دهید، مطمئنا این مسئله برای شما خوشایند نخواهد بود.

اپلیکیشن “Greenify” یکی از برنامه‌های مورد علاقه ما در زمینه دستگاه‌های روت شده است. “Greenify” برنامه‌ای است که به صورت اتوماتیک از برنامه‌های در حال اجرا در پیش زمینه گوشی‌ خارج می‌شود و از اجرای مجدد آنها بدون اجازه شما جلوگیری می‌کند. در این برنامه می‌توانید لیستی از برنامه‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید که در صورت اجرا، توسط این اپلیکیشن به صورت خودکار متوقف خواهند شد.

 

ROM دلخواهتان را نصب کنید

با روت کردن دستگاه، نصب اپلیکیشن‌های ریکاوری مانند “TWRP” برای شما ممکن خواهد شد. با نصب این برنامه، می‌توانید ROMهای موجود برای دستگاهتان را در اینترنت جستجو کنید و پس ار فلش و نصب آنها بر روی دستگاهتان، می‌توانید از رابط کاربری کاملا جدید بر روی دستگاهتان لذت ببرید. به یاد داشته باشید که فلش کردن ROM دستگاه کار بسیار مشکلی است به همین دلیل باید مهارت‌های مرتبط با آن را یاد بگیرید. اما اگر نحوه انجام کار با آن را یاد بگیرید، می‌توانید دستگاهتان را به شکل دلخواهتان تغییر دهید و از دستگاهتان بخواهید که مطابق با سلیقه شما عمل کند.

Flashify” یکی از این اپلیکیشن‌های رایج و مورد استفاده برای تغییر ROM دستگاه است، حتی بدون استفاده از اپلیکیشن ریکاوری “TWRP“. و مثل بقیه‌ اپلیکیشن‌های نامبرده، این برنامه نیز تنها در حالت روت قابل نصب و اجرا خواهد بود.

 

نصب توییک‌ها صوتی

یکی از توییک‌هایی که می‌توانید بر روی دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید، استفاده از اپلیکیشن‌های پخش صوتی به جای اپلیکیشن‌های موجود بر روی دستگاهتان است. برای انتخاب برنامه‌ پخش صوتی مورد نظر به کمی جستجو و تحقیق نیاز خواهد بود. مثلا می‌توانید از اپلیکیشن “Viper4Android” استفاده کنید که از محبوب ترین برنامه‌های افزایش صدای دستگاه به حساب می‌آید، همچنین با نصب اپلیکیشن “Dolby Atmos” می‌توانید کیفیت واقعی موزیک‌ها را بر روی دستگاهتان تجربه کنید.

 

نصب انیمیشن‌های بوت دلخواه

می‌دانیم که این کار عجیب است اما کاملا حقیقت دارد. تعدادی اپلیکیشن مختص انیمیشن‌های بوت وجود دارد که می‌توانید از اینترنت دانلود کنید و بر روی دستگاه روت‌ شده‌ی خود نصب کنید. اگر از انیمیشن‌های همیشگی سامسونگ یا الجی هنگام بوت شدن گوشیتان خسته شده‌اید، می‌توانید از بسیاری از این انیمیشن‌ها برای جایگزینی آنها استفاده کنید و لذت ببرید.

 

افزایش سرعت گوشی

یک اپلیکیشن فوق‌العاده به نام “L Speed” وجود دارد که می‌توان به عنوان یکی از توییک‌های پر استفاده اندروید آن را نصب کرد. اکثر توییک‌های این برنامه مرتبط با سرعت اجرای دستگاه است، حتی می‌توانید با اعملا تغییرات نحوه استفاده از RAM دستگاه را تغییر دهید و اینکه برنامه‌ها فقط با اجازه شما در شرایط خاص اجرا شوند. “L Speed” یکی از جامع‌ترین برنامه‌ها در زمینه افزایش سرعت اجرای دستگاه‌های اندرویدی است اما اطمینان داریم که اپلیکیشن‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

نقطه اشتراک این برنامه‌ها، در اجرای آنها تنها در صورت روت بودن دستگاه است، بنابراین در صورتی که دستگاه شما هنوز روت نشده باشد، قادر به استفاده از این پارامترهای سیستمی نخواید بود.

 

نتیجه گیری

هنوز امکانات ناگفته بسیار زیادی وجود دارد که تنها با روت کردن گوشی قابل دسترسی هستند و در حالت عادی استفاده از آنها ممکن نخواهد بود. بعضی افراد مایلند که دستگاه خود را روت کرده و از توییک‌های مختلف بر روی گوشی اندرویدی خود استفاده کنند و بعضی دیگر دوست دارند از گوشی همانطور که هست بهره ببرند. ما قصد تبلیغ برای اینکه روت کردن دستگاه بهتر است را نداریم. این انتخاب و نحوه استفاده شما از گوشی کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. افراد زیادی وجود دارند که استفاده از توییک‌های مختلف را ترجیح می‌دهند و همواره به دنبال روت کرن دستگاه‌هایشان هستند.

به عنوان هشدار باید اعلام کنیم که در اکثر موارد، روت کردن گوشی باعث از بین رفتن گارانتی گوشی شما خواهد شد و در دستگاه‌های اندرویدی جدید‌تر، روت کردن گوشی، مانع استفاده از سرویس‌های پرداخت‌های بی‌سیم امن مانند “Android Pay” و “Samsung Pay” خواهد شد. حال اگر این سرویس‌ها و امکانات برای شما اهمیت دارد بهتر است دستگاه خود را به همین شکل حفظ کنید و اگر نه، می‌توانید روت کردن دستگاهتان را انتخاب کنید، به هر حال تصمیم با شما است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا