تکنولوژی

جزییات بودجه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

نام نویسنده: سیمین عزیزمحمدی

 آخرین لایحه بودجه دولت یازدهم تقدیم مجلس شد تا در صورت موافقت نمایندگان امور عمرانی و جاری دولت در سال آینده با مبلغ ده ميليون و هشتصد و چهل و نه هزار و سيصد و نود و دو ميليارد و نهصد و سي و چهار ميليون ریال اداره شود و به این ترتیب سال 96 که با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همراه است بودجه با 13/ 8درصد رشد نسبت به سال قبل روبه‌روست. در این میان، سهم وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از این سند مالی بالغ بر ۳۱۲میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته حدود 5/ 16 درصد کاهش یافته است. از مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه وزارت ارتباطات 51 میلیارد و 697 میلیون و 700 هزار تومان بودجه جاری و 156میلیارد و 654 میلیون و 900 هزار تومان بودجه عمرانی است.

وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات و پژوهشگاه فضايي ايران بیشترین سهم از بودجه سال جاری را به خود اختصاص دادند تا بیش از 80 درصد بودجه این وزارت در این دو بخش صرف شود. بودجه سال جاری وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات حاکی از آن است این وزارت برنامه توسعه بیشتری نسبت به سال گذشته برای بخش فضایی دارد به‌طوری که بودجه سازمان فضايي ايران با افزایش 35 درصدی نسبت به سال گذشته بالغ بر 18 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر کاهش قابل توجه بودجه وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال جاری، به نظر می‌رسد به دنبال تبدیل شرکت ملی پست به یکی از معاونت‌های وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، بودجه این شرکت حدود 32درصد کمتر از مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه سال 95 بوده است. همچنین شرکت‌پست به همراه شرکت ارتباطات زیرساخت از بودجه جاری بی‌نصیب ماندند. کاهش بودجه بخش‌های اصلی تنها به دو شرکت مذکور ختم نمی‌شود، چرا که بودجه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نیز 27درصد کاهش یافت تا مشخص شود دولت تصمیم جدی برای سیاست‌های انقباضی در بودجه‌بندی شرکت‌های تابعه خود دارد.

 

بندهای متفرقه

طبق پیش‌بینی سند مالی مربوط به سال آینده از سوی دولت، بودجه در نظر گرفته شده برای مرکز ملی فضای مجازی با رشد 5/ 45 درصدی مواجه شده و به رقم چهار میلیارد و 851 میلیون و 900 هزار تومان خواهد رسید. همچنین لایحه بودجه 96 نشان می‌دهد رقم ۷۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات و مبلغی معادل ۴۷۰ میلیارد تومان را برای انجام وظایف حاکمیتی در امور فرکانس رادیویی و ایجاد بازار رقابتی در فاوای کشور در نظر گرفته است.

براساس سند مالی سال آینده، دولت رقمی بالغ بر ۳۱۰ میلیارد و ۱۵ میلیون تومان برای توسعه دولت الکترونیک همراه و محتوای الکترونیکی شبکه ملی اطلاعات و رقمی معادل 5/ 3 میلیارد تومان برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی کرده است.

 

درآمد 400میلیارد تومانی دولت از پیامک

براساس آنچه در سند مالی بودجه 96 پیش‌بینی شده دولت می‌تواند حدود22هزار و 237میلیارد تومان از محل فروش مالکیت خود برای بودجه سال 96 تامین درآمد کند که در این میان، فروش حق مالکیت دولت در بخش ICT حدود 6900 میلیارد تومان درآمد به همراه دارد. حدود 64درصد این درآمد حاصل از فروش حق مالکیت دولت در این بخش معطوف به حق امتياز شبكه و جريمه عدم انجام تعهدات بوده که رقم آن نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته 21درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین دولت تصمیم دارد از طریق نامبرینگ درآمد خود را تا 43درصد افزایش دهد و پس از آن بیشترین درآمد دولت از محل فروش مالکیت در بخش ICT مربوط به بدهي معوقه اپراتورهاي مخابراتي خواهد بود که بالغ بر 700میلیارد تومان خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده درآمد دولت از محل ارائه خدمات الكترونيكي نیز 5/ 37درصد افزایش یابد. در برنامه سال آتی دولت برآورد شده که دولت بتواند با صدور کارت ملی و گواهینامه هوشمند یا تعویض گواهینامه عادی به هوشمند 650 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

دولت درنظر دارد همانند دو سال گذشته، با افزایش قیمت 10ریالی پیامک‌ها بتواند به درآمد معادل ۴۰۰ میلیارد تومانی دست پیدا کند. دو سال گذشته با تصویب مجلس در بودجه سال 94 مقرر شد تا اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 10 ریال از استفاده‌کنندگان این خدمات هزینه بیشتر دریافت کنند. همچنین در بودجه سال 95 نیز قید شد تا براساس این بند الحاقی نمایندگان، درآمد ناشی از این افزایش به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.

 

۱۴۰ میلیارد تومان وام

دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور اجازه تخصیص مبلغ هزار و چهارصد میلیارد ریال از محل منابع داخلی را در قالب وام وجوه اداره شده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داد. به عبارت دیگر، براساس بند ج، تبصره 19 لایحه بودجه سال 96 به شركت هاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه داده مي‌شود با تاييد وزير ارتباطات تا مبلغ 140ميليارد تومان از محل منابع داخلي خود و براي كمك به سرماي‌گذاري‌هاي خطرپذير، ايجاد اپراتورهاي ارائه‌كننده خدمات الكترونيكي در كليه بخش‌ها، حمايت از پروژه‌ها و طرح‌هاي توسعه‌اي اشتغال آفرين يا صادرات كالا و خدمات در اين بخش توسط بخش‌هاي خصوصي و تعاوني به‌صورت وجوه اداره شده براساس آيين‌نامه‌اي كه به پيشنهاد مشترك وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا