تکنولوژی

چالش‌ تولید خودروهای الکتریکی از زبان مدیر شرکت فورد

مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، می‌گوید برای تولید و فروش خودروهای الکتریکی هنوز مشکلات زیادی پیش روی سازندگان قرار دارد.

به نظر او زمان خیلی زیادی از سال 2010 تا الان گذشته است. سالی که به نظر می‌رسید آینده پرکاری برای خودروهای الکتریکی در حال آغاز است.

شرکت “Tesla” در شرف رونمایی از طرح خودروی SUV  این شرکت بود که در ادامه به عنوان خودروی برتر سال 2013 انتخاب شد.

در آن سال شرکت‌ها و استارت آپ‌های متعددی قصد پیوستن به تسلا را داشتند و شرکت‌های قدرتمند در بخش تولید خودرو نیز در حال ساخت اولین خودروهای برقی بودند. اولین خودروی برقی توسط شرکت “جنرال موتورز” در دهه 90 میلادی ساخته شده بود.

از آن موقع تا به امروز، انقلاب خودروهای الکترییکی نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه دچار عقب نشینی هم شده است.

دلیل آن بسیار ساده است: مردم خودروهای الکتریکی را نمی‌خواهند. در اصل تقاضایی وجود ندارد.

بازار خودروسازها در حال حاضر مشغول جنگ مستقیم با قوانین سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در مورد کاهش سهمیه سوخت خودروهاست. سازندگان خودرو از دولت می‌خواهند که سخت‌گیری‌ها را کاهش دهد تا بتوانند تا جایی که می‌توانند خودروهای SUV و وانت خود را در ایالات متحده به فروش برسانند. و این در حالیست که فروش خودرو در آمریکا در بالاترین رکورد خود در تاریخ قرار دارد و قیمت سوخت نیز بسیار ارزان است.

تجارت خودرو در حال حاضر بسیار عالی است. شرکت‌ها به دنبال افزایش درآمدها هستند و در حالی که فرصت‌های افزایش همچنان اضافه می‌شود، رکورد جدیدی در این زمینه بدست خواهد آمد.

ترامپ ناجی خواهد شد؟

رهبران صنعت خودرو قصد دارند با استفاده از فرصتی از رئیس جمهور جدید آمریکا درخواست کنند که برای ساخت خودروهای برقی توسط این شرکت‌ها به آنها فرصت بیشتری بدهد و در عین حال از موضع الکتریکی سازی خودروها نیز کاملا عقب نشینی نکنند.

شرکت خودروسازی فورد قصد دارد طی جلسه‌ای از دونالد ترامپ درخواست کند که قوانین کاهش سهمیه سوخت خودروها در ایالت متحده را با ملایمت بیشتری اجرا کنند چرا که طبق قوانین، شرکت‌های خودروساز آمریکایی موظفند خودروهای الکتریکی و هیبریدی بیشتری تولید کنند و این در حالی است که متقاضی خودروهای الکتریکی بسیار کم و محدود است.  “Mark Fields” مدیر ارشد اجرایی شرکت فورد در مصاحبه با “Bloomberg” گفت: “در سال 2008، در بازار آمریکا 12 مدل خودروی الکتریکی وجود داشت که 2.3 درصد از سهم این صنعت را به خود اختصاص می‌داد، با رسیدن به سال 2016، این تعداد به 55 مدل رسیده و سهم آن در بازار هنوز 2.8 درصد است.

“Mark Field” وظیفه دارد از نقش کمپانی فورد در هرگونه انقلاب‌ در بخش حمل و نقل اطمینان حاصل کند اما او به اندازه کافی از حس آینده نگری خلاقانه بهره نمی‌برد. او تنها وظیفه دارد از سود شرکت و از اینکه ترازنامه شرکت مثبت باشد اطمینان حاصل کند. به علاوه، باید سهم کمپانی فورد در بازارهای حساس جهانی را حفظ کرده یا گسترش دهد و نهایتا از نوآوری در بخش‌های مختلف این تجارت عقب نماند.

اگر به آمارهای ساده‌ای که “Fields” از آن صحبت کرد نگاه کنید، دلیل درخواست آنها برای کاهش سطح انتظارات سازمان محیط زیست را خواهید دانست. از سال 2008 تا کنون تعداد خودروهای الکتریکی برای فروش در بازار آمریکا 4 برابر شده اما سهم این خودرو‌ها در این بازار تنها 5. درصد افزایش داشته است.

میلیاردها دلاری که صرف گسترش و تبلیغ برای خودروهای الکتریکی شده کاملا بی نتیجه هم نبوده. چون حد اقل این خودروها با قوانین زیست محیطی ایالات متحده مطابقت دارند اما تولید بیشتر این محصولات کاملا به ضرر سازندگان خودرو تمام خواهد شد.

این وضعیت به هیچ وجه پایدار نیست. تقریبا تمامی خودروهای دنیا با استفاده از سوخت بنزین یا دیزلی فعالیت می‌کنند و تغییر این موضوع به چند دهه زمان نیاز خواهد داشت. همه‌ی مردم دنیا می‌دانند که از رده خارج شدن خودروهایی که از سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند، به نفع محیط خواهد بود اما تحقق این هدف و جایگزینی آنها با خودروهای الکتریکی نیازمند موقعیت کسب و کار مناسب است.

تا آن زمان که مردم و تولیدکنندگان خودرو به دنبال راهی برای تحقق این هدف هستند، درخواست خودروسازان از دولت به منظور عقب نشینی از خواسته‌های زیست محیطی خود، با جدیت ادامه خواهد داشت.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا