تکنولوژی

همایش دو روزه ویکی پدیای فارسی در اهواز برگزار شد

اولین همایش سالانه ویکی پدیای فارسی 13 و 14 آذر ماه در دانشگاه چمران اهواز برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش، استفاده از فرصت های موجود در ویکی پدیا برای گسترش علم و دانش و آگاهی بخشی جامعه و همچنین افزایش همکاری بین بخشی ویکی پدیای فارسی و دانشگاه عنوان شده است.

محسن سالک در همایش ویکی پدیای فارسی گفت: ویکی پدیای فارسی اکنون در خاورمیانه و آسیا از زبان های موفق ویکی پدیاست و یکی از 5 سایت اول در نتایج جستجوهای هر روز ماست که می بایست به غنای مقالات آن افزوده شود.

مدیر ویکی پدیای فارسی اظهار کرد: ویکی پدیای فارسی در مرداد ماه از مرز 500 هزار مقاله گذشت و اکنون در مسیر 600 هزارمین مقاله گام برمیدارد و تمام ویرایش های ویکی پدیا بر اساس مشارکت کاربران بوده و این مزیت است که ویکی پدیا را در فضای مجازی پیشرو کرده است.

مدیر ویکی پدیای فارسی گفت: برخی از کارشناسان ویکی پدیا را محیطی غیرعلمی می دانند حال آنکه بالاترین آمار جستجوهای کاربران که در ویکی پدیا صورت می پذیرد ناشی از استفاده بیش از 75 درصد جامعه دانشگاهی است.

این مدرس دانشگاه افزود: ویکی پدیای فارسی به هیچ نهاد، جناح و حزبی تعلق ندارد و هدف آن همانطور که از بنیانگذاری آن تاکنون برای همه محرز بوده است ارتقای دانش بشری است.

پس از سخنان وی ، مهندس آرش سلیمانی گفت: ویکی پدیا رکورد بازدید و ویرایش و مشارکت کاربران را در جهان شکسته است و این همه ویرایش برای ارتقای دانش و علوم مختلف است که تاکنون در هیچ سایتی مشابه نداشته است.

آرش سلیمانی افزود : مشارکت اساتید هیات علمی ، دانشجویان و دیگر مراکز علمی در این دانشنامه آزاد نشان از وسعت اطلاعات موجود در این دانشنامه است .

در پایان روز اول این همایش کارگاه عملی ویکی نویسی توسط محمد حیدرزاده از مدیران ویکی‌پدیای فارسی و تاجیکی و مدیر پروژه کتابخانه ویکی‌پدیا و برنامه آموزشی برگزار شد.

در این کارگاه بصورت کاملا آنلاین شیوه ورود به ویکی پدیا، ایجاد حساب و معرفی فضاهای ویکی پدیا آموزش داده شد.

دیگر سخنران این همایش دکتر کیوان لطفی مدرس دانشگاه و دانش آموخته دکتری ارتباطات از دانشگاه علامه بود که در خصوص نقش سازمان های مردم نهاد در تولید علم سخنرانی و دو بیانیه چشم انداز و رسالت ویکی پدیا را اینچنین عنوان کرد: بیانیه چشم انداز: «دنیایی را تصور کن که در آن هر انسان می تواند در کل مجموعه دانایی مشارکت داشته باشد. این تعهد ماست» و بیانیه رسالت: «رسالت بنیاد ویکی پدیا قدرتمند و توانمند ساختن افراد دنیا برای جمع آوری و گسترش محتواهای آموزشی با مجوز آزاد یا در قلمروی عمومی و انتشار موثر و جهانی آن است».

این مدرس حوزه رسانه دانشگاه در پایان گفت: سازمان های مردم نهاد قادرند با تولید علم در ویکی پدیا به عقلانی تر شدن حوزه عمومی یاری برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا