تکنولوژی

PS4 Pro و Xbox One S، پیروز میدان کیست؟

مشتاقان عرصه‌ی گیم بی‌صبرانه منتظر دوره تعطیلات هستند و این در حالیست که باید از بین دو کنسول یکی را انتخاب کنند. “Xbox One S” مدتی است که در دسترس عموم قرار گرفته و باید با سیستم جدید رقیب دیرینه خود با نام “PS4 Pro” که به تازگی پا به عرصه رقابت گذاشته، مبارزه کند.

اما علاقه‌مندان کدام یک را باید انتخاب کنند؟ “ValueWalk” توانایی‌های این دو کنسول جدید را به طور مفصل ارزیابی کرده است.

گرافیک و رزولوشن

“PS4” بدون شک در بخش گرافیک، از مرز طبیعی این قضیه یک گام فراتر گذاشته است. با بکارگیری ابزارهای فوق‌العاده هوشمند و ارتقاء یافته در این زمینه و توانایی کنسول در نمایش تصاویر با رزولوشن بالاتر، این شرکت جای هیچ حرفی در این بخش را باقی نگذاشته است. با اینکه هردو کنسول خروجی‌های 4k را ارائه می‌دهند، اما در واقعیت روش‌های استفاده شده توسط این دو شرکت در ارائه این ویژگی کاملا متفاوت هستند.

“Xbox One S” شرکت مایکروسافت قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت  4Kرا دارد، یعنی 4 برابر کیفیت HD در حالت عادی، و این یعنی “Xbox One S”  اندازهر پیکسل‌ را 4 برابر حالت عادی خواهد کرد. اگرچه “PS4 Pro” ممکن است قادر به ارائه “4K” برای تمامی بازی‌ها نباشد، اما سیستم شرکت سونی برای اطمینان از برتری از ارتقاءهای این شرکت در مقابل سیستم مایکروسافت، از روش‌های زیرکانه‌ای بهره گرفته است.

“PS4 Pro” از تکنولوژی به نام “Checkerboard Rendering” استفاده می کنند تا بازی، تمام صفحه تلویزیون 4K را اشغال کند و از این حیث از رقیب خود بهتر عمل کرده است. اما متاسفانه پشتیبانی از رزولوشن “4K”،  به سازنده بازی‌ها و اضافه کردن یک کد دستوری دیگر به نرم‌افزار این سیستم، بستگی دارد. این یعنی بازی‌های قدیمی‌تر به منظور استفاده از قدرت گرافیکی اضافه‌ی “PS4 Pro”، پشتیبانی نخواهند شد.

با این وجود، کنسول شرکت سونی در این بخش در صدر قرار می‌گیرد.

بازی‌ها

هردو کنسول شرکت مایکروسافت و سونی به بازی‌های کاملا اختصاصی مجهز هستند، البته ناگفته نماند که تعداد بازی‌های ارائه شده  برای هردو پلتفرم نیز نسبت به گذشته، افزایش چشمگیری داشته‌اند.

Gears of war 4 و Forza Horizon 3 دو بازی انحصاری تازه ای هستند که برای کنسول “Xbox One S” عرضه شده اند.البته “Halo 5” نیز عملکرد خوبی بر روی کنسول مایکروسافت به نمایش گذاشته است. قابلیت “پشتیبانی از نسل گذشته” مایکروسافت واقعا فوق العاده بوده و تا به اینجای کار بسیار بهتر از قابلیت مشابه سونی بوده است.

انتخاب نوع بازی‌ها کاملا به سلایق اشخاص بستگی دارد اما به نظر می‌رسد PS4 در حال حاضر در بخش بازی‌های انحصاری برتری بیشتری داشته باشد. عنوان‌های انحصاری برتر شرکت سونی، “Uncharted 4” و “The Last of Us” هستند، البته “Bloodborne” و “Rachet and Clank” نیز از عنوان‌های درخشان این شرکت به حساب می‌آیند.

خبر بد برای طرفداران “PS4” این است که متاسفانه بازی “Gran Turismo” برای این کنسول هنوز معرفی نشده. اگر چه بازی “Driveclub” بازی نسبتا خوبی در زمینه بازی‌های مسابقه‌ای به حساب می‌آید، اما در مقایسه با “Gran Turismo” و “Forza”، حرفی برای گفتن ندارد. بدون شک در حال حاضر مایکروسافت در رده بازی‌های مسابقه‌ای بهتر عمل می‌کند اما طرفداران سونی نیز بی‌صبرانه منتظر رونمایی از “Gran Turismo” خواهند بود.

با وجود عنوان‌های اختصاصی بزرگی که برای هردو کنسول ارائه می‌شوند، مقایسه و تصمیم در انتخاب در این بخش کار بسیار سختی خواهد بود و انتخاب در اینباره به سلیقه شخصی افراد بر‌می‌گردد.

بخش رسانه

از لحاظ نظری هردو نسول قابلیت پخش برنامه‌ها با کیفیت “4K” را دارا هستند اما استفاده از این ویژگی نیازمند سرعت بالای اینترنت خواهد بود. با این حال و با گسترش روزافزون سرعت اینترنت، تعداد افرادی که از این ویژگی بهره می‌برند، هر روز افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته عجیب در اینجا عدم پشتیبانی PS4 Pro از دیسک بلوری 4K است. جالب اینجاست که پشتیبانی از DVD نکته مهمی در فروش بالای PS2 در آن زمان به حساب می‌آمد. بنابراین وجود پپلیر “Ultra HD BLu-ray” در کنسول “Xbox One S” برای مشتریان این کنسول بسیار جذاب خواهد بود، اما با توجه به موفقیت‌های “Netflix” در چند دوره اخیر، احتمالا سونی پیشرفت رسانه‌ در آینده نزدیک را در پخش آنلاین محتویات می‌بیند.

با این حال افرادی که به دنبال بیشترین امکانات پخش فیلم هستند، بدون شک “Xbox One S” را بهترین گزینه خواهند دانست.

قیمت

طبق انتظار و با توجه به ویژگی‌های تنزل یافته این محصول،  “Xbox One S” از رقیب خود با قیمیتی پایینتری ارائه می‌شود. این کنسول با 349 دلار، تفاوت قیمت چشمگیری نسبت به همتای خود نشان می‌دهد. با این حال، احتمال می‌رود در فصل تعطیلات، کنسول‌های هر دو شرکت با تخفیف نسبتا زیادی به مشتریان عرضه شوند، پس معقولانه است که تا زمان کاهش قیمت این دو کنسول کمی صبر و حوصله به خرج دهیم.

نتیجه گیری

شکی نیست که “PS4” از لحاظ قدرت نسبت به رقیب خود، بسیار برتر نشان می‌دهد و واضح است که سونی قدمی محکم در راستای تقویت کنسول نسل قبل خود برداشته است. همچنین، “PS4 Pro” از جهاتی به عنوان مکمل هدست‌های واقعیت مجازی این شرکت شناخته می‌شود و گزارش‌های اخیر از همخوانی فوق‌العاده این دو دستگاه خبر می‌دهد. در حقیقت، افرادی که قصد دارند تجربه خود با دستگاه “PlayStation VR” را تکمیل کنند، یقینا بهتر است “PS4 Pro” را انتخاب کنند.

یقینا بازی‌ها بر روی کنسول “PS4” با کیفیت بالاتری نمایش داده می‌شوند اما تجربه کاربران در بخش رسانه و پخش محتویات در “Xbox One S” لذت بخش تر خواهد بود. اما سونی همواره به طور غیر مستقیم نشان داده که کنسول‌های گیم این شرکت برای بازی کردن ارائه می‌شوند، و نه تماشای فیلم و غیره.

مطمئنا قیمت گذاری در بحث خرید نقش به سزایی دارد، و تفاوت قیمت 50 دلاری “PS4” حتما تاثیر منفی در این قضیه خواهد داشت. با این حال افردی که تجربه بی نظیری از گیم را طلب می‌کنند، بدون تردید “PS4” را انتخاب خواهند کرد. حال باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا “Xbox Scorpio” در آینده می‌تواند انتظارات طرفداران را برآورده کند یا خیر.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا