تکنولوژی

آیا حباب تکنولوژی در هند هم می‌ترکد؟

حباب تکنولوژی سیلیکون ولی، مبحث مورد علاقه بسیاری ازصاحبان مشاغل، کارشناسان و تحلیل گرانی است که تقریبا طی یک دهه گذشته ترکیدن این حباب را پیش بینی می‌کرده‌اند. در شکل گیری موج جدیدی از حباب‌های تکنولوژی در سراسر دنیا شکی نیست اما با نزدیک شدن به فصل سرما و رکود بازا‌رهای خصوصی ، پیش بینی زمان دقیق این اتفاق کار مشکلی است. 

ارزش‌گذاری بیش از اندازه به روی استارتاپ‌ها، مشکلی فراتر از مرزهای ایالات متحده است و یکی از کشور‌های درگیر با این مسئله ، هند است. قاعدتا ترکیدن حباب تکنولوژی در این کشور، تاثیر چندان چشم گیری به روی بازار عمومی این کشور و همچنین در کل اکوسیستم جهانی نخواهد گذاشت ، با این وجود در کوتاه مدت، سرعت نوآوری ومیزان ریسک پذیری سرمایه‌گذاران در کشور هند و دیگر بازارهای در حال ظهور ( به جز بازار چین) که مشخصات مشابه بازار این کشور دارند(مانند برزیل،اندونزی،نیجریه) را کاهش خواهد داد. با این وجود، می‌توان میزان موفقیت و یا شکست یک محصول در بازار داخلی کشور هند را به دیگر بازارها دنیا تعمیم داد، به خصوص اینکه طبق نظر کارشناسان، بازارهند به زودی به یکی از بزرگ ترین بازارهای جهان تبدیل خواهد شد.

بیشتر آینده کشورهند به تصمیم دولت برای انتخاب شیوه به کارگیری پتاسیل هایی بستگی دارد که از طریق آموزش نیروی کار و ارئه زیرساخت‌های مناسب برای تجارت انجام خواهد گرفت. این مسئله در برخورد با رشد استفاده از تکنولوژی موبایل، چالشی‌تر نیز می شود. طبق گزارش Economist ، کشور هند بیش از هر کشور دیگری در دنیا تا 15 سال آینده شاهد افزایش تعداد کاربران متصل به اینرنت خواهد بود که بیشتر این آمار را جمعیت روستایی تشکیل خواهند داد.

این کاربران جدید، فقیرتر و با قدرت خرید پایین‌تر، قطعا به حمایت بیشتری از سوی جامعه تکنولوژیک نیاز خواهند داشت. این مسئله که میزان استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند به طور بی سابقه‌ایی در این کشور در حال افزایش است، دلیل این نیست که در جامعه روستایی کشور هند ،قدرت خرید شهروندان این کشور ( مانند شهروندان چینی) بالا رفته است و یا اینکه امکانات بیشتری در اختیار شرکت‌های جدید برای عرضه محصول قرار گرفته است. مهم تر از این، طرح های حمایتی موبایل در هند، مانند هر بازار نوظهور دیگری، توان به کارگیری اینترنت برای پشتبانی از اکثریت افراد جامعه را ندارند.

قطعا حل این مشکل ، در مقابل معضل ارتقای سطح معیشت شهروندان هندی بسیار آسان تر است اما با در نظر گرفتن زمینه‌های نظارتی و زیر ساختی در این کشور، بازهم چالش آفرین خواهد بود.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا