تکنولوژی

اپل کتاب مصور منتشر کرد

“اپل هرگز به عقب نگاه نمی‌کند”، این یکی از شعارهای شرکت اپل بوده است. 

این شرکت اعلام کرده است که قرار است یک کتاب مصور گالینکور( با جلد سخت) از استثنایی طرح‌های محصولی خود طی 20 سال گذشته منتشر کند.

این کتاب به Steve Jobs ، بنیانگذار اپل تقدیم شده است و فردا در وب سایت Apple.com و فروشگاه‌های اپل در آمریکا در دو اندازه عرضه خواهد شد. نسخه کوچک این کتاب با قیمت 199 دلار و نسخه بزرگ آن با قیمت 299 دلار به فروش خواهد رسید. جلد روی کتاب ، صفحه کاملا سفیدی است که به لوگوی برجسته اپل مزین شده وعنوان کتاب، جمله معروف این شرکت، “Designed by Apple in California” نام گرفته است که در قسمت بیرونی کتاب به صورت برجسته نقش بسته است.

مطابق عکس‌های منتشر شده در وبسایت شرکت اپل، این کتاب هیچ متنی ندارد و فقط شامل 450 عکس از محصولات و طراحی‌های مختلف این شرکت است که توسط Andrew Zuckerman عکاسی شده است. عکس‌ها ،هیچ پشت زمینه‌ایی ندارند و به نظر میآید در هوا شناور هستند. کتاب با عکس اولین iMac تولید شده توسط این شرکت در سال 1998 شروع و با عکس مداد اپل تولید شده در سال سال 2015 خاتمه می‌یابد.

این کتاب می‌تواند هدیه سال نویی ارزشمند برای دوستادارن اپل باشد و قطعا تا مدت‌ها گل سرسبد فروشگاه‌های اپل خواهد بود. اما از آنجاییکه اپل یک شرکت تکنولوژیک است ، کمی عجیب است که محصولی متفاوت با ماهیت معمول خود مانند یک کتاب مصور ، تولید کند. اما چرا؟

اول اینکه این شرکت همیشه عنوان می‌کرده است که به گذشته نگاه نمی‌کند و به سمت جلو حرکت خواهد کرد ولی انتشار کتابی با نمایش محصولاتی که کسی دیگر قادر به خریدن آنها نیست، کمی عجیب به نظر می‌آید. دوم اینکه انشار چنین کتابی ، کاری مغرورانه و توام با خودشیفتگی است که از نقطه نظر خیلی از افراد خصلت چندان جذابی نیست. در اینکه شرکت اپل باید به پیشینه خود و محصولات خود ببالد شکی نیست ولی در هر صورت این شرکت یک هدف بیشتر ندارد و آن هم فروش محصول و خدمت رسانی به مشتری‌هاست. iMac ، اولین محصول معرفی شده در کتاب، اولین پروژه ایی بود که Jony Ive ،طراح ارشد کنونی اپل، شخصا طراحی کرده بود . انتشار چنین کتابی به نظر برخی،یک نمایش شخصی با عنوان ” من این محصولات را در اپل طراحی کردم” به نظر میآید. ما حتی محصولات بزرگی همچون Apple II و Macintosh  را در این کتاب نمیبینیم.

 شاید این کتاب تاثیر زیادی به روی وجهه شرکت بزرگ اپل  نداشته باشد ولی قطعا نشان دهنده این است که مسیر این شرکت در حال تغییر است.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا