دیجی‌کالا

اگر جای دیجی کالا بودم …

نام نویسنده: میثم زرگرپور

ماجرا از یک توییت ساده شروع شد. کاربری در توییتر نوشت: «خیلی خلاصه همین اول آخرش رو میگم و بعد شرح کامل رو توییت می‌کنم. پیک #دیجیکالا دیروز پشت تلفن به من گفت: […]». عبارتی که با سه نقطه جایگزین شده، ناسزای رکیکی است که بازگویی آن در هیچ رسانه‌ای اخلاقی نیست. توییت‌های بعدی این کاربر، به شرح ماجرا اختصاص داشت: زمان و ساعت خرید از دیجی‌کالا، جزئیات تماس‌ها با پیک برای تحویل اجناس و نهایتاً شنیدن کلامی که باعث این توییت و توییت‌های بعد از آن شد.

خواندن درباره‌ی مشکلات مجموعه‌های مشتری محوری مانند دیجی‌کالا، اسنپ، زودفود و نظایر آن در فضای رسانه‌های اجتماعی (با تأکید بر توییتر) چندان غیر معمول نیست، اما بازگویی این ماجرا – با توجه به پیگیری‌های متعدد و دقیق این کاربر – واکنش‌های متعدد و متناقضی را به دنبال داشت. تعداد زیادی از دیگر کاربران توییتر با این کاربر هم‌دردی کرده و سابقه‌ی مشکلات – حتی طبیعی و قابل قبول – خود در سفارش از دیجی‌کالا را به‌عنوان شاهد مثال ذکر کردند. عده‌ای دیگر نیز با دلایل و توجیه‌های مختلف، این ماجرا را یک جوسازی رسانه‌ای یا حتی عملی برای باج‌گیری از دیجی‌کالا عنوان کردند.

قضاوت در مورد میزان تقصیر هرکدام از طرفین این «جدل» نه در تخصص و نه مورد علاقه‌ی نگارنده است؛ مخصوصاً اینکه زمانی که بحثی به فضای رسانه‌ای می‌کشد، ممکن است برای طرفین ماجرا ماهیت حیثیتی پیدا کرده و حق و باطل اطلاعات و داده‌ها در آن قابل تشخیص نباشد. آنچه در مدت سپری شده از این موضوع ذهنم را بیش از هرچیز به خودش مشغول کرد، واکنشی بود که منِ نوعیِ صاحب کسب و کاری شبیه دیجی‌کالا در موارد مشابه باید از خودم نشان می‌دادم: «در چنین مواردی، چه نوع برخوردی با یک مشتری به شدت شاکی باید داشت؟». برای پاسخ به این سوال، لازم است برخی دانسته‌ها را مرور کنیم.

دِیو چَفی (Dave Chaffey) نویسنده‌ی معروف و استراتژیست حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، مشتریان کسب و کارهای الکترونیکی را به 6 دسته تقسیم می‌کند:

– کاملاً راضی‌ها (Satisfied): مشتریانی که از محصولات و خدمات ما رضایت دارند، اما الزاماً درباره‌ی آن با دیگران صحبت نمی‌کنند.

– حواریون (Apostels): مشتریانی که از خدمات ما راضی‌اند و آن را برای دیگر مشتریان بالقوه هم تبلیغ می‌کنند.

– بی‌تفاوت‌ها (Indifferents): مشتریانی که از ما خرید می‌کنند، اما اگر پیشنهاد بهتری از رقیب ما دریافت کنند، خرید از ما را متوقف خواهند کرد.

– مزدورها (Defectors): حواریونی هستند که حتی بدون خرید هم از خدمات و محصولات ما به‌صورت مثبتی برای بقیه حرف می‌زنند.

– گروگان‌ها (Hostages): به دلایل متعدد مثبت و منفی، ناچار به خرید از ما هستند و اگر می‌توانستند از رقبا خرید می‌کردند. گروگان‌ها بخاطر حس بد ناشی از اجبار، ابایی از بدگویی نسبت به محصولات و خدمات ما ندارند. برای – – – شناخت گروگان‌ها می‌توان به مشتریان خودروهای کم‌قیمت‌تر تولید داخل اشاره کرد.

– تروریست‌ها (Terrorists)‌: افرادی که از ما خرید نمی‌کنند و در عین حال دل خوشی هم از محصولات و خدمات ما ندارند و ایرادها و مشکلات آن را حتی با بزرگ‌نمایی به دیگران منتقل می‌کنند.

نسخه‌ی ژنریک دیو چفی برای مدیریت این مشتریان، فراموش کردن فاعلانه‌ی تروریست‌ها (بها ندادن به آنها در فضای رسانه‌های دیجیتالی)، تلاش برای حل مشکلات گروگان‌ها با استفاده از مواردی مانند تخفیف یا بهبود خدمات و همچنین ترغیب مزدوران به خرید و استفاده از محصولات و خدمات است.

بدون هیچ‌گونه قضاوتی در مورد کاربری که با توییت خود باعث این واکنش‌ها شد و همچنین نوع مدیریت این «بحران رسانه‌ای» کوچک برای دیجی‌کالا، به نظر می‌رسد مورد رخ داده به شکایت یک «گروگان» بیشتر از هرچیز دیگری شبیه است. فراموش نکنیم که دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین (یا لااقل یکی از بزرگ‌ترین) مجموعه‌هایی است که اقدام به عرضه‌ی دیجیتالی کالا کرده و بخاطر تنوع محصولاتی که دارد، یکی از اولین گزینه‌هایی است که کاربران برای خرید دیجیتالی کالا از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه خرید از دیجی‌کالا برای بسیاری از کاربران نه الزاماً یک انتخاب که شبیه به یک اجبار تقریباً خودخواسته است. قاعدتاً می‌توان گفت که هیچ کاربری مجبور به خرید از دیجی‌کالا نیست، اما خدمات ارائه شده توسط دیجی‌کالا در برخی موارد آن‌چنان با رقبا فاصله دارد که خرید از آن را تبدیل به گزینه‌ای بدون جایگزین می‌کند.

اگر این منطق را بپذیریم، نوع برخورد با یک مشتری «گروگان» قطعاً تخطئه‌ی مشکل او نیست. البته واضح است که تکرار شکایت‌های یک گروگان، ممکن است او را تبدیل به تروریست کند، اما زمانی که یک مشتری معمولی بابت مشکلی شکایت داشته و در فضای مجازی واکنش نشان می‌دهد، نباید موضوع را به چشم جوسازی رسانه‌ای یا تلاش برای باج‌گیری از کسب و کار بزرگی مثل دیجی‌کالا دید.

مشتری (چه گروگان باشد و چه حواری)، حتماً در ذهن خود «تمامیت فایده» (Marginal Benefit) خرید از یک کسب و کار را به هر دلیل بالاتر از «تمامیت هزینه» (Marginal Cost) تحمیل شده دیده که اقدام به خرید می‌کند. تمامیت فایده هم صرفاً ارزش محصول یا خدمت دریافت شده نیست و مواردی مثل «ارزش کارکنان» یا «ارزش تصویر ذهنی از برند» هم در شکل‌گیری آن نقش کلیدی دارند. از سوی دیگر، هزینه‌ِی زمانی و انرژی ذهنی صرف شده برای استفاده از محصول یا خدمت هم به‌عنوان بخشی از تمامیت هزینه‌ی مشتری قابل محاسبه است. پس اگر برخورد ناشایست، برچسب نادرست نسبت به شکایت یا هزینه‌ی انرژی ذهنی تحمیل شده به مشتری بیش از مقداری باشد که پیش از خرید برای خود در نظر گرفته، می‌توان انتظار داشت معادله‌ی هزینه – فایده برعکس شود. در چنین شرایطی بعید نیست یک مشتری مثلاً بی‌تفاوت، محصول یا خدمت کسب و کار با به کل فراموش کرده و به رقبا بپیوندد.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که هزینه‌ی جذب یک مشتری جدید (حتی بی‌تفاوت) در بهترین تخمین‌ها پنج برابر نگه‌داری یک مشتری (حتی گروگان) است. پس از دیدگاه اقتصادی هم نگه‌داشتن یک گروگان یا تبدیل آن به یک بی‌تفاوت، برای هر کسب و کاری به‌صرفه است. آنچه که این موضوع را در مورد گروگان‌ها حیاتی‌تر می‌کند، قرارگیری آنها بر لبه‌ی مشتریان تروریست است: اگر یک گروگان از دست برود، با یک تروریست مواجه خواهیم شد که بدترین نوع مشتری و مقابله با خطر آن بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

با این استدلال‌ها، تصور می‌کنم بهترین کاری که دیجی‌کالا (یا هر کسب و کار دیگری در موارد مشابه) می‌توانست انجام دهد، دل‌جویی کامل از مشتری بود: تغییر وضعیت شغلی یا جریمه‌ی پیکی که مرتکب این بی‌ادبی شده (حتی اگر ادعای مشتری ثابت نشود)، ارائه‌ی تخفیف در خریدهای بعدی یا همین خرید و همچنین عذرخواهی رسمی در رسانه‌های اجتماعی، هم وضعیت رضایت یک مشتری گروگان را بهبود می‌دهد و هم ارزش تصویر ذهنی از برند را در ذهن مشتریان فعلی و آتی کسب و کار به شدت بالا خواهد برد.

بنا بر سنت پایان‌نامه‌ها، تمایل دارم پیشنهادی هم برای بررسی موضوع از یک دیدگاه متفاوت  ارائه دهم: واکنش فردی کارمندان سازمان (در این مورد:‌ دیجی‌کالا) در موراد مشابه باید چطور باشد؟

نوشته های مشابه

‫50 دیدگاه ها

  1. اصلا از دیجی کالا نخرید که خودم به شدت از خرید کردن ازش پشیمونم. همه این گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی و 7 روز تعویض و… که میگن چرته. پاش که بیفته، جنس خراب برات میفرستن و یه جوری از زیر بار تعویض در میرن.

  2. دیجیکالا از لحاظ اطلاعاتی که به کاربران در مورد محصولات میده خوبه ولی از لحاظ خدمات فروش محصولات خیلی ضعیف عمل میکنه پیشنهد من به خریداران از دیجیکالا اینکه1- همه محصولات دیجیکالا دارای ضمانت 7 روز نیستند 2-مبلغ کالا رو انلاین پرداخت نکنن 3- زمان تحویل گرفتن کالا به پلمپ آن دقت داشته باشن که بازشده نباشد یا دو پلمپی نباشد که یکی از پلمپ آن بازشده باشد اگر بود کالا را اصلاً تحویل نگیرند.

  3. من هم یک تبلت از دیجی کالا با توجه به سابقه اون خریدم بعد از تحویل با مشکل اسپیکر مواجه شدم با تایید کارشناس گارانتی شرکت ایسوس از ایراد دستگاه خواستم از گارانتی تعویض استفاده کنم که با صرف هزینه خودم دستگاه فرستادم ولی در کمال بی شرمی کارشناس دیجی کالا از نداشتن ایراد وبازگشت دستگاه سخن به میان آوردند.
    تمامی مدارک گارانتی شرکت ایسوس و فاکتور و زمان ارسال موجود است
    خوب من اگر از شهر خودم واز بازار می خریدم به تبع در هنگام تحویل آن را تست میکردم.
    بنابراین دوستانی که سابقه خرید از دیجی کلاهبردار را ندارند لطفا سخن از مشتری مداری و غیره به میان نیاورند
    خداوند ایران را از شر دیجی کالا و فروشندگان متقلب و مبلغان دروغی حفظ نماید

  4. قبلا خوب بود الان افتضاحه
    اصلا هم واحد شکایت نداره
    پیک های بی ادب بابرخوردها زننده
    جنس ها هم که دیکه نمیشه گفت اصل
    من دو تا رم خریدم که با 3 روز تاخیر تازه پیک اورده دم یک ارگان تازه میگه اومدی گرفتی گرفتی نیومدی تا 5 دقیقه دیگه رفتم تا زنگ زدم مرکزشون رفته بود اصلا دیگه خرید نمیکنم

  5. دیجی کالا اوایل خوب بود. اخرین بار انتقادی رو که نوشتم در مورد یک محصول و کاملا هم درست بود قرار ندادن که واقعا زده شدم . دفعه ی اخرم برای دوستی یک تبلت گرفتم که میگه بعد از چند هفته لمسش مشکل پیدا کرده . دیجی کالا هم داره از شهرتش سو استفاده میکنه امیدوارم هرچه زود تر مردم علیه این شرکت شکایت رسمی کنن که دیگه اینطور مردم رو سرکار نذارن

  6. انصافاً شروع کارشان بد نبود معملاً در ایران خوب شروع میکنند بد تمومش میکنن ولی حالا که خدارا شکر تعداد این فروشگاهها رو به افزایش هستش مردم باید بهترین رو انتخاب کنن ..باید اینو بفهمن که مردم نادان نیستن..

  7. اوایل ، وقتی میگفتی دیجی کالا ، می تونستی با اطمینان کالایی را بخری بدون اینکه نیاز به بررسی وتحقیق داشته باشی ولی حالا نه ، جیبهای خود را با پول این مردم صداقتی پر کردند وتازگیها با ارائه کالاها با قیمت به مراتب بالاتر از قیمت بازار وسپس تخفیفات ظاهری که پس از کسر تخفیف ها باز هم از قیمت عرف بازار بالا تر است به فروش میرسانندنه از انصاف خبری هست ونه کیفیت ولی هنوز مردم به استناد اعتمادبه صداقت اولیه انها ، تحقیق نکرده اقدام به خرید از آنها میکنند..

  8. اصلا از دیجی کالا خرید نکنید من ایفون 7 گرفتم . بعد از 2 هفته شروع کرد به قفل کردن . شروع کردم به اطلاعات جمع کردن که متوجه شدم موبایل 2 ماه قبل اکتیو شده. هنوز هم کارشناساشون دارن بررسی میکنن . با تعزیرات تماس گرفتم اولین حرفی که بعد از شنیدن اسم دیجی کالا گفت این بود که بلع کالای دست دوم تحویل مشتری میده.

  9. دیجی کالا خیلی خوب شروع کرد اما الان داره از محبوبیت و اعتماد مردم سو استفاده میکنه. من خودم یکی از طرفدارای دیجی کالا هستم و هر ماه 2 تا 3 خرید ازش انجام میدم ولی این ماه متوجه شدم بعضی از کالاها قیمت خیلی بالاتری نسبت به بازار در سایت درج شده و مردم هم چون اعتماد میکنن دیگه چک نمیکنن و میخرن و یک کلاه گشاد سرشون میره. مثال میزنم.
    1- دریل دیوالت مدل 024k در دیجی 360 قیمت خورده ولی تو چهارراه لشکر من 290 قیمت گرفتم.
    2- سرویس قابلمه کاندید هارمونی 12 پارچه توی دیجی کالا 550 قیمت خورده ولی همین سرویس توی بازار شوش با گارانتی شرکت 350 تومان هست.
    3- دستگاه تصفیه هوای آی کیو ایر مدل 250 توی سایت 6 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده ولی توی سایتهای دیگه 6 میلیون تومنه.
    و …..

  10. دیجیکالا یه حرکت استارتاپی خیلی خوب در ایران هست و حتما باید در نظر گرفت خیلی از کسانی که در آن کارمیکنند تجربه چندانی ندارند و خیلی جوان هستند برای همین باید فرصت داد تا یک برند خوب را بسازند و اشتباهاتشان را هم به مرور متوجه میشوند و جبران میکنند.

  11. دیجی کالا فقط به عنوان مرجع قیمت و اطلاعات باید حساب بشه قیمت که دیدی 10-20 درصد پایین ترش توی بازار پیدا میکنی شخصا هیچ کالایی ازشون نخریدم چون پولم از توی جوی پیدا نکردم بریزم تو حلق اینا

  12. به جای بدگویی و حملاتی با دیدگاه انتقادی ومنفی نگری،به مثبت بودن روبیاریم چون واقعاً از نظر آثار ادبی وهنری هیچ سایتی مثل اون تکمیل نیست من هرکتابی که تو زمینه کاریم لازم دارم تواین سایت موجود ودیگه نیازی دربه درسایت های نشرکتاب دیگر بگردم تا کتابی که میخوام پیداکنم،شما میتونید به جای بدگویی،اگر اطلاعات درستی نسبت به کالا دارید وفروشگاه بهتری برای خرید کالای مورد نظر سراغ دارید،دیگران به خرید از اون فروشگاه تشویق کنید واگر دیجی کالا نسبت به کالای مورد نظر خدمات بهترو قیمت پایین تری داشت،میتونید ازین محصولات یا خدمات استفاده کنید ویا به دیگران دراین مورد مشاوره بدید،به این صورت همه چیز منصفانه صورت میگیره وهیچ مشتری از خریدش ناراضی نیست.

  13. دیجی کالا به خیال اینکه بازار دست خودشه به طرز بی‌شرمانه‌ای نظرات انتقادی رو سانسور میکنه مثلاً دستگاه تصفیه هوای IQAir HealthPro250 رو گذاشته ۶ میلیون درحالیکه قیمتش روی آمازون ۹۰۰ دلاره که با تعرفه گمرکی ۲۰ درصدی میشه حدود ۳.۵ میلیون!! و میشه از سایتهایی مثل «لک لک» بصورت مستقیم از آمازون سفارش داد. این مطلب رو تو صفحه نظرات دیجی کالا گذاشتم ولی معلومه که منتشرش نکردن. خوشبختانه الان سایتهای زیادی تو زمینه فروش شروع به فعالیت کردن و مشتریها هم از این مسأله آگاه هستن و با یه جستجوی ساده چیزی رو که میخوان پیدا میکنن. به زودی دیجی کالا از این حالت انحصاری خودش درمیاد. مثلاً همین هفته پیش من از یه سایتی به اسم لاله زار یه آباژور فیلیپس خریدم یا الان سایت مادیران داره دستگاههای فیلتر هوای شارپ رو میفروشه.

  14. سلام بر همه…..در مورد دیجی کالا و فروشگاهای از این دست باید گفت که هزاران فرسنگ با نوع فروشگاهای مدرن امروزی فاصله دارد..1..نوع کالاهایی که دیجی کالا به فروش میرساند اکثرا از اجناسی است که سود سرشاری نصیب این مجموعه میکند…شما هیچ برند و جنس درجه یک جهانی رو نمیتونید در این مجموعه دریافت کنید…حتی برند اپل هم از نوع اسیایی و درجه دو هست….شاید شما همین الان مخالف من باشید و بگویید که من اطلاعات ندارم…اما با خرید یک اپل در داخل امریکا و یک عدد در داخل ایران براحتی بعد چند ساعت کار کردن شگفت زده میشوید….بله اپل داخل ایران کاملا نمونه تقلبی ان است…..این حقیقتی است که همه سود جویان ان در ایران نفی میکنند….حال اگر قبول ندارید در یک سفر اروپایی گوشی اپل جدید خودتان را تهیه کنید لطفا…..عطرها هم اگر نگوییم همگی..اما در برندهایی معروف و گران قیمت قدیمی که قیمتی در حدود 6600 تا 1000000 تومان دارند شاهد اجناس کاملا فیک و غیر اصلی هستیم…در مورد قیمتها که همگی دارای سودی بالای 150 درصد و در برخی کمتر و در برخی بیشتر شاهد این داستان هستیم….البته نه در دیجی کالا بلکه اکثر سایتهای به ظاهر رسمی و قانونی شاهد این موضوع هستیم…بقیه که جز بنجل فروختن و تاراج جیب مشتری نگون بخت کار دیگه نمیکنند….فی الحال توصییه من که شخصا انجام میدم خرید حضوری در مراکزی که اولا حق مشتری و احترام مشتری را میشناسند و درصصدد خالی کردن جیب مشتری به هر قیمت نیستند…قبا از خرید حتما تحقیقات میدانی را انجام دهید…حتی برای خرید یک وسیله یا شی زیر 10 هزار تومن…روز خرید را حتما از یک تا یکماه به تعویق بیندازید…چون ثابت شده سود صد در صدی در این نوع روش خرید برای مشتری بهمراه خواهد اورد…..یادتان باشد هیچ کس جز خوتان قابل اطمینان نیست….و اینکه شما خریدار هستید و کسی که اسکناس خرج میکند..پس همه فروشندگان خادمان شما هستند..پس از کسی که به شما احترام نمیگذارد هرگز خرید نکنید…با تشکر

  15. به نظر من سایت دیجیکالا هیچی نداره ..بیخودی با تبلیغات و رسانه ها بزرگش کردن…نباید انتظار خاصی داشت ازشون…مثل همیشه اجبار در مملکت با باعث شده ما سراغ اینجور فروشگاهها و کالاهای محدود و کم کیفیت بریم وگرنه انتخاب های خیلی بیشتر وجود داشتن. بدون فکر و زحمت و فقط اجبار کردن مسائل برای ملت توی فرهنگ ما متاسفانه جا افتاده فکر هم میکنیم منطقی هستش درحالی که اجبار هیچ جای دنیا منطقی و عاقلانه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا