تکنولوژی

مقایسه لپ‌تاپ‌های اپل و مایکروسافت

مدت زیادی از ورود مایکروسافت به عرصه‌ی لپ‌تاپ‌ها نمی‌‌‌گذرد. در اصل، اولین سرفیس‌بوک در پاییز 2015 رونمایی شد و در اکتبر 2016 اولین آپدیت خود را با یک باتری بزرگ‌تر و پردازنده گرافیکی قوی‌تر تجربه می‌کند. روز بعد اپل با آپدیتی جدید در بخش مک‌بوک پروهای خود و با قراردادن پردازنده جدیدتر و نوار لمسی OLED در قسمت کیبورد دستگاه، رقابت را گرم‌تر نگه داشت.

آیا این آپدیت‌های سطح متوسط قرار است در دنیای لپ‌تاپ‌ها طوفانی به پا کند یا فقط قدمی به سمت تکامل لپ‌تاپ‌ها به شمار   می‌آید؟

طراحی

هر دو دستگاه در مقایسه با مدل پیشین خود تغییراتی داشته‌اند. سرفیس حالا دارای مقداری برآمدگی در اطراف کیبرد خود است، با این حال هنوز فرصت کارکردن و امتحان آن را نداشته‌ایم و نمی‌توان با اطمینان درباره آن نظر داد. در سمت دیگر، مک‌بوک پرو در مقایسه با نسخه پیشین خود دچار کاهش وزن شده اما هنوز هم از سرفیس‌بوک سنگین‌ترو ضخیم‌تر است .

پیشرفت‌های مک‌بوک در بخش کیبورد جالب توجه است؛ اما کیبورد جدید سرفیس چندان متقاعدکننده نیست، هرچند در عمل آنقدر هم ناامید کننده نخواهد بود؛ به ویژه با وجود چنین صفحه لمسی محکمی. همچنین فضای اضافه‌شده به سرفیس‌بوک امکان گسترش کیبورد را به مایکروسافت داده است. با این حال بدون صرف زمان برای استفاده‌کردن از این دستگاه نمی‌توان نظر دقیقی در این زمینه داد.

طبق انتظار، اپل از 4 پورت(USB-C) Thunderbolt 3 در مک‌بوک جدیدش استفاده کرده اما سرفیس‌بوک همچنان از 3 پورت USB3 بهره می‌برد که این امر چندان آینده‌نگرانه به نظر نمی‌رسد و از مایکروسافت انتظار استفاده بهتری در این زمینه می‌رفت.

در پایان با توجه به معیارهای زیبایی شناسی می‌توان سرفیس‌بوک را در این بخش بیشتر تایید کرد.

برنده: سرفیس‌بوک

اجرا

در حالی که منتظر آپدیت در بخش سی‌پی‌یو‌های مک‌بوک بودیم، طبق شنیده‌ها خبری از چیپ‌های جدید Kaby Lake  نخواهد بود و اپل قصد دارد از همان چیپ‌های قدیمی Sky Lake  استفاده کند. البته مایکروسافت نیز قصد دارد از همین پردازشگر‌ها استفاده کند که با توجه به پردازنده ضعیف‌تر در مقایسه با رقیب، کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. درضمن مک‌بوک با حافظه رم 16 گیگابایت و حافظه داخلی تا 2 ترابایت و سرفیس با حافظه رم 8 و 16 گیگابایت و حافظه داخلی تا یک ترابایت عرضه می‌شوند.

در بخش گرافیک نیز مک‌بوک از پردازنده گرافیکی 400 Radeon RX استفاده می‌کند در حالی که سرفیس از پردازنده         M965 GTX بهره می‌برد، اما مشخصات گرافیکی پردازنده سرفیس خبر از برتری کمی در مقایسه با رقیبش را می‌دهد.

 برنده: هردو

 

صفحه نمایش

هردو دستگاه از صفحه نمایش‌های فوق‌العاده، با کیفیت نمایش عالی و کنتراست بالایی بهره‌مند هستند، اما بی‌شک یکی از آنها پیروز میدان است. سرفیس‌بوک علاوه بر کیفیت نمایش 2000*3000 پیکسلی و پشتیبانی از قلم Stylus که برای طراحی ونوشتن عالی به نظر می‌رسد و قابلیت جداسازی از بدنه اصلی، در مقایسه با مک‌بوک که کیفیت صفحه نمایشش 1800 *2880 پیکسل است، برنده‌ای بدون رقیب در این بخش به حساب می‌آید.

برنده:سرفیس بوک

قابلیت حمل

با اینکه مک‌بوک ضخیم‌تر از سرفیس است اما در حالت بسته در قسمت لولا حدود یک اینچ نازک‌تر است. با این حال، با وجود افزایش ظرفیت باتری سرفیس‌بوک و کاهش وزن مک‌بوک، همچنان سرفیس‌بوک نیم پوند سبک‌تر از مک‌بوک است.

برنده: هردو

پیروزی به باریکی سرفیس

سرعت اجرا، عمر‌باتری وسهولت در حمل ونقل در هردو دستگاه بسیار مشابه است و این امر انتخاب را کمی دشوار می‌کند. قیمت‌گذاری نیز به همین شکل است، البته مک‌بوک د رمقایسه با همتای خود با قیمت کمتری روانه بازار می‌شود.

اما صفحه نمایش لمسی و قابلیت جداسازی سرفیس برای استفاده‌های مختلف گزینه‌ای‌ است که در مک‌بوک یافت نمی‌شود. درست است همیشه از این امکانات استفاده نمی‌کنید اما با این حال ترجیح نمی‌دهید دستگاهی با این امکانات داشته باشید؟

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا