تکنولوژی

گوشی‌های اپل برای ورود به ایران تاییدیه گرفتند

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از اول آبان ماه تاکنون به ۲۶ قلم کالای مخابراتی و ارتباطی برای ورود به کشور، گواهی تایید نمونه داد که در بین این اقلام، نام ۳ مدل گوشی آیفون به چشم می‌خورد.

این سه گوشی که شامل مدل های آیفون ۷، SE و ۶S  می‌شود از سوی رگولاتوری تاییدیه دائم دریافت کرده‌اند و اعتبار این گواهی تا سال ۹۸ است.

حدود چهار ماه پیش بود که اولین زمزه‌ها برای اجرای طرح رجیستری به میان آمد. در همین راستا نخعی،  مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده بود که با هدف مقابله با قاچاق آیفون در صورتی‌که کمپانی اپل به ثبت نمایندگی در ایران اقدام نکند موبایل‌های آیفون رجیستر نخواهند شد و همه موبایل‌های موجود در بازار جمع‌آوری می‌شوند.

به‌دنبال این خبر و پس از حدود سه هفته، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت و معدن 9 واردکننده قانونی محصولات اپل به ایران را اعلام کرد که بنا به گفته غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی 7 شرکت از این 9 شرکت صلاحیت ارائه خدمات پس از فروش و واردات گوشی آیفون را از اتحادیه دریافت کردند.

در همین راستا، نیمه شهریور سال جاری بود که ابراهیم درستی ، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه از تعیین فرصت شش‌ماهه بار اخذ نمایندگی‌های گوشی‌های آیفون با نام تجاری اپل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

و این اخبار و اطلاعیه‌ها و به‌دنبال آن نقد و نظرهای کارشناسان ادامه داشت تا اینکه کمپانی اپل از جدیدترین تلفن همراه خود با عنوان آیفون 7 رونمایی کرد. این گوشی در حالی وارد ایران شد و با قیمت‌های نجومی در بازار ایران به فروش رفت که همچنان مشکل نبود نمایندگی و حواشی آن پابرجا بود و رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اعلام کرده بود که آیفون‌های جدید که وارد ایران شده‌اند قاچاق محسوب می‌شوند و رجیستر نمی‌شوند. غلامحسین کریمی به خریداران آیفون هشدار داده بودکه به هیچ وجه این دستگاه‌ها را نخرند و اگر هم خریدند مسئولیت عواقب بعدی آنها از جمله خارج‌شدن از شبکه به عهده خودشان است.

با این حال خریدارها این گوشی را خریدند و هنوز هم معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار گوشی‌های آیفون و خریداران آن است که در همین حین با وجود اینکه همچنان نمایندگی رسمی از شرکت اپل در ایران نداریم رگولاتوری اعلام کرده که سه مدل از گوشی‌های آیفون گواهی تایید نمونه گرفته‌اند. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا