تکنولوژی

برترین شرکت‌های «کلاد» جهان

نام نویسنده: ندا لهردی

 رایانش ابری یا کلاد در سال‌های اخیر به یکی از پدیده‌های نوظهور اما کاربردی و مهم دنیای تکنولوژی تبدیل شده که فرآیند پردازش و ذخیره اطلاعات را متحول کرده است. با این اوصاف چندان هم عجیب نیست که در این سال‌ها استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه کلاد به سرعت تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند؛ شرکت‌هایی که اغلب خصوصی بوده و با سرمایه‌گذاری‌های مختلف پا گرفته‌اند. در نهایت حالا صنعت رایانش ابری یا کلاد به سرعت در حال بزرگ شدن است و به این ترتیب نفوذ و تاثیرگذاری آن در صنایع و بخش‌های دیگر افزایش می‌یابد. به این ترتیب است که مجله معتبر فوربس به تازگی اقدام به بررسی، انتخاب و معرفی فهرستی از 100 شرکت برتر کلاد در جهان کرده است.

فهرستی که اخیرا از بهترین شرکت‌های رایانش ابری جهان در سال 2016 منتشر شده با همکاری دو شرکت سرمایه‌گذاری Bessemer Venture Partners و Salesforce Ventures تهیه و ارائه شده است. با پیشرفت‌هایی که در صنعت نرم‌افزار، امنیت رایانش ابری یا توسعه پلت فرم‌های وابسته به کلاد صورت گرفته است، شرکت‌های بزرگ کلاد آینده تمام صنایع و بخش‌ها را دوباره تعریف می‌کنند. شرکت‌های برتر صنعت کلاد حالا پیشتاز انقلاب تکنولوژی رایانش ابری در جهان هستند.  «الکس کونراد» یکی از نویسندگان مجله فوربس در این مورد می‌گوید: «شرکت‌های کلاد به تدریج شیوه رسیدن کسب و کارها به مشتریانشان را تغییر داده و آنها را از فرآیندهای قدیمی و سخت محاسبه اعداد و ارقام به سمت صرفه‌جویی در وقت و تمرکز روی آنچه مشتریان واقعا نیاز دارند و می‌تواند محصولات‌شان را خاص و پرطرفدار کند، سوق می‌دهند.

با دانش خوبی که دو شرکت سرمایه‌گذاری Bessemer Venture Partners و Salesforce Ventures از صنعت کلاد دارند و بررسی‌های کارشناسان فوربس، در نهایت فهرستی از برترین شرکت‌های کلاد جهان تهیه و ارائه شد. برای تهیه این فهرست میزان رشد مالی هر شرکت و رضایت مشتریانش مورد بررسی قرار گرفته است.» در فهرست 100 شرکت برتر کلاد جهان در سال 2016 شرکت‌هایی در دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل 14 شرکت امنیتی، 11 شرکت همکاری تیمی، 10 شرکت مالی، 9 شرکت تحلیل داده، 9شرکت آی‌تی و 9 شرکت بازاریابی هستند. جالب این است که بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در این فهرست در منطقه سیلیکون‌ولی قرار دارند و بعد از آن شهر نیویورک خانه 12 شرکت از این فهرست است. بعد از اینها بوستون با 7 شرکت، کالیفرنیای جنوبی با 6 شرکت، یوتا با 5 شرکت و سیاتل با 3 شرکت مهم‌ترین مناطق میزبان شرکت‌های مهم کلاد در جهان هستند. با این همه اما بعضی شرکت‌های اروپایی هم در این فهرست قرار دارند. در واقع این روزها استفاده از نرم‌افزارهای کلاد در کشورهای اروپایی رونق زیادی گرفته است تا جایی که نرم‌افزارهای عمومی کلاد حالا تا 12 برابر بیشتر از دیگر خدمات آی‌تی در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌طور کلی از پیام‌رسانی گرفته تا امنیت، حسابرسی و ساخت و ساز حالا رایانش ابری در حال تغییر شیوه و سبک تجارت شرکت‌ها است تا به این طریق زیرمجموعه‌های میلیارد دلاری در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. با وجود اینکه صنعت رایانش ابری نوظهور و پدیده‌ای جدید در دنیای تکنولوژی است، اما حالا شاهد ورود بعضی از شرکت‌های کلاد به بازار سهام هستیم و بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ و شناخته شده جهان با پیش‌بینی روند رشد سریع و سودآور این شرکت‌ها، تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در آنها دارند. با این همه اما تغییر جهت به سمت استفاده از راهکارهای کلاد معمولا در سریع‌ترین راه خود یعنی در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی نه چندان بزرگ اتفاق می‌افتد که اغلب به دنبال راه‌های ساده، سریع و ارزان برای رشد هستند.

با نگاهی به 10 شرکت برتر کلاد جهان در فهرست صد شرکت برتر کلاد جهان در سال 2016 که به تازگی از سوی فوربس ارائه و منتشر شده است، شواهد بهتر و دقیق‌تری از مسیر پیش روی صنعت رایانش ابری به‌دست می‌آید. بهترین و برترین شرکت کلاد جهان در این فهرست شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار کار تیمی و پیام‌رسان Slack با سه میلیون نفر کاربر و 8/ 3 میلیارد دلار ارزش بازار است و بعد از آن شرکت بزرگ و شناخته‌شده به اشتراک‌گذاری فایل Dropbox قرار دارد. شرکت فعال در زمینه امضای الکترونیک DocuSign در جایگاه سوم، شرکت پرداخت الکترونیک Stripe در جایگاه چهارم و شرکت فعال در زمینه مدیریت اطلاعات Cloudera هم در جایگاه پنجم قرار دارند. شرکت مدیریت جست‌وجوی SurveyMonkey، شرکت ارائه راهکارهای بازاریابی ایمیلی Mailchimp، شرکت طراحی و ساخت وب‌سایت Squarespace، شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای مدیریت اپلیکیشن AppDynamics و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک Adyen به ترتیب جایگاه‌های پنجم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت Slack که از سوی «استوارت باترفیلد» اداره و مدیریت می‌شود، در واقع قدم بزرگی در جهت حذف سیل ایمیل‌های کاری رایج در دفاتر کاری و اداری برداشته است. حالا روزانه سه میلیون نفر به نرم‌افزار Slack در کامپیوتر شخصی و موبایل‌های هوشمندشان سر می‌زنند تا پیام‌های رایج روزانه‌شان را برای همکاران‌شان با استیکرهای جالب و متنوع بفرستند. شرکت DigitalOcean هم که ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت رایانش ابری است و در جایگاه چهل و دوم این فهرست قرار دارد، با سلاح مخفی مدیر عاملش «بن اروتسکای» بیشتر روی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و نرم‌افزار تمرکز کرده است.

این شرکت در واقع هر آنچه را که کدنویسان و برنامه‌نویسان نیاز دارند در بستر کلاد برای آنها فراهم می‌کند. به این ترتیب حالا روزانه 750 هزار نفر برنامه‌نویس از خدمات این شرکت بهره می‌برند. با این اوصاف شرکت‌های کوچک و نه چندان بزرگ نوظهور یا استارت‌آپ‌هایی که با ایده‌های جالب و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با کلاد شکل می‌گیرند و در مدت زمانی نه چندان طولانی رشد می‌کنند و می‌توانند نظر مشتریان مهم و شناخته‌شده‌ای در سراسر جهان را به خودشان جلب کنند. بررسی موشکافانه شرکت‌های حاضر در این فهرست نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در زمانی نه چندان دور ستاره‌های کم‌سویی در دنیای تکنولوژی و رایانش ابری بوده‌اند که همزمان با عطش صنایع برای پردازش و مدیریت اطلاعات با شیوه‌های مدرن، روی این موج سوار شده و به سرعت رشد کرده‌اند.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا