تکنولوژی

هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ؟

تا پیش از انتخابات سال 2008 میلادی ایالات متحده آمریکا، شبکه‌های اجتماعی یکی از موثر‌ترین راهکارهای تبلیغاتی در بخش تجاری به حساب می‌آمدند. تا آن زمان کم‌تر می‌دیدیم که چهره‌های عمومی از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌های ابزاری داشته باشند و یا حتی در زمان انتخابات، کمپین‌های حمایتی در این فضاهای مجازی ایجاد شود. این در حالی است که پیروزی باراک اوباما در انتخابات، با به‌کارگیری مجموعه‌ای از استراتژی‌های هدفمند که در میان آن‌ها راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی فعال در شبکه‌های اجتماعی هم به چشم می‌خورد ممکن شد. بعد از خروج هیلاری کلینتون از رقابت‌های انتخاباتی در سال 2008 میلادی، صفحه اصلی اوباما در فیس‌بوک شاهد حضور یک میلیون کاربر فعالی بود که کمپین او را دنبال می‌کردند. این در حالی است که ستاد انتخاباتی اوباما، بیش از 10 کمپین فرعی را هم برای جلب نظر گروه‌های خاص از نسل جدید و قدیم آمریکای‌ها گرفته تا حتی آفریقایی-آمریکایی‌ها راه‌اندازی کرده بود.

در انتخابات سال 2012 میلادی، اوباما بار دیگر به استراتژی قدیمی‌اش یعنی راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی روی آورد. این‌بار توییتر مرکز توجه بود تا 16505044 دنبال‌کننده و 677188 دنبال‌شونده در حساب کاربری اوباما به ثبت برسد. مجموع توییت‌های منتشر شده در حساب توییتری اوباما هم به 4239 عدد رسید. از سال 2008 میلادی تا کنون شاهد افزایش بیش از پیش استفاده چهره‌های مطرح از شبکه‌های اجتماعی در جهت راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی بوده‌ایم. در جدیدترین دور تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه استفاده مثال‌زدنی از شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند.

 

هیلاری کلینتون

تعداد طرفداران به‌ثبت‌ رسیده در صفحه فیس‌بوک این کاندیدای دموکرات تا زمان نوشتن این گزارش، 6 میلیون و 593 هزار و 137 نفر است. وب‌سایت Socialvantage امتیاز 10 از 10 را برای میزان تکمیل بودن اطلاعات پروفایل و البته کیفیت مطالب، به حساب کاربری فیس‌بوکی کلینتون داده است.

کلینتون در توییتر هم 9 میلیون و 300 هزار نفر فالور یا دنبال‌کننده و 757 فالووینگ دارد. تعداد توییت‌های او 8551 و تعداد لایک‌های ثبت‌شده هم 1173 عدد است. امتیاز تکمیل بودن پروفایل و کیفیت مطالب او در این شبکه اجتماعی هم 10 از 10 اعلام شده است. بالاخره در اینستاگرام هم تعداد فالورها یا دنبال‌کنندگان حساب کاربری کلینتون، 2 میلیون و 300 هزار نفر و تعداد فالویینگ 74 عدد است. کلینتون در اینستاگرام 758 پست منتشر کرده است. با این تفاسیر باید اعتراف کرد که تیم کاری کلینتون، عملکرد فوق‌العاده‌ای در مدیریت حضور فعال او در شبکه‌های اجتماعی داشته است. صفحات او کاملا به‌روز بوده و از محتویات و کیفیت خوبی برخوردارند.

 

دونالد ترامپ

در طرف دیگر رقابت، دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان هم فعالیت چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است. تعداد طرفداران ثبت‌شده در حساب کاربری این نامزد انتخاباتی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک 10 میلیون و 949 هزار و 716 نفر است. امتیاز درنظر گرفته شده از سوی وب‌سایت Socialvantage برای کامل بودن پروفایل و کیفیت مطالبش، 2 از 10 است. ترامپ در شبکه اجتماعی توییتر هم 12 میلیون دنبال‌کننده یا فالور دارد و 41 حساب کاربری را دنبال می‌کند. تعداد توییت‌های او 33400 عدد و تعداد لایک‌ها، 39 عدد بوده است. امتیاز تکمیل پروفایل و کیفیت مطالب او در توییتر، 7 از 10 اعلام شده است. ترامپ در اینستاگرام هم دو و نیم میلیون نفر دنبال‌کننده دارد و 15 حساب کاربری را دنبال می‌کند. تعداد پست‌های او در این شبکه اجتماعی، 1032 عدد است.

دونالد ترامپ از نظر نسبت فالور/فالووینگ، آمار خیره‌کننده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به ثبت رسانده است. از نظر تعداد لایک و ایجاد تعامل، بدون شک او پیروز میدان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک بوده است. این در حالی است که تعداد مشترکین یا همان سابسکرایبرهای ترامپ هم در این شبکه اجتماعی، چشمگیر است. با وجود این، قسمت about me صفحه ترامپ تقریبا خالی است و فیلدهای مختلف آن به‌طور کامل پر نشده‌اند. در شبکه اجتماعی توییتر، عملکرد ترامپ چشمگیرتر است. به‌طوری که شاهد ثبت نسبت 1.2 میلیون به 4 حساب، در خصوص نسبت آمار فالوورها به فالووینگ‌های این نامزد انتخاباتی هستیم. بیش از 33 هزار و 400 توییت منتشر شده هم آمار خیره‌کننده‌ای برای ترامپ به حساب می آید. البته حجم بیش از حد و غیرضروری توییت‌های منتشر شده، امتیاز او را تا حدودی کاهش خواهد داد.

اما در مجموع دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بسیار قوی‌تر از هیلاری کلینتون ظاهر شده است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا