تکنولوژی

حساب 500 میلیون کاربر یاهو هک شد

شرکت یاهو تایید کرد که هکرها در سال 2012 میلادی به سرویس‌های این شرکت نفوذ کرده و اطلاعات شخصی شامل گذرواژه‌های رمزگذاری نشده حدود 500 میلیون کاربر این شرکت را سرقت کرده‌اند.

منابع آگاه در گفتگو با وب‌سایت Recode افشای این اطلاعات را تایید کرده‌اند. یاهو در تابستانی که گذشت تایید کرده بود که در حال بررسی گزارشی مشکوک در خصوص نفوذ به اطلاعات سرویس‌هایش است. در ماه آگوست، هکری به نام Peace دست به فروش اطلاعات حدود 200 میلیون کاربری زده بود که به گفته او در سال 2012 هک شده بودند. او قیمت این اطلاعات را 1800 دلار اعلام کرده بود. یاهو گفته بود از این ماجرا آگاه است اما بیانیه‌ای در خصوص صحت و سقم این اخبار اعلام نکرده بود. اطلاعات افشا شده ظاهرا شامل نام کاربری، گذرواژه‌های رمزگذاری نشده، تاریخ تولد و ایمیل آدرس‌های سرویس‌های دیگراین کاربران بوده است.

منابع یادشده جزئیاتی در خصوص حمله نفوذگران منتشر نکرده‌اند و به ذکر این نکته که حملات نفوذگران گسترده و چندمرحله‌ای بوده‌ بسنده کرده‌اند. با این تفاسیر، به‌نظرمی‌رسد تحقیقات دولتی و اقدامات قانونی هم در این خصوص در راه خواهد بود. حتی این احتمال وجود دارد که قرارداد 4.8 میلیارد دلاری ورایزون هم به‌ خطر بیافتد. بنابر گزارش وب‌سایت Recode، ورایزون و یاهو تمام تلاش خود را به‌کارگرفته‌اند تا قرارداد بین دو شرکت با خوبی و خوشی به مراحل نهایی برسد. با وجود این، مشخص نیست ورایزون چه مسئولیتی در برابر درز این اطلاعات برعهده خواهد گرفت. یاهو در ماه آگوست برنامه‌ای برای بازنشانی گذرواژه‌ها اجرا نکرد اما این احتمال وجود دارد که بالاخره مجبور به انجام این کار شود. با این اوصاف، بدنیست شما هم برای پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، گذرواژه حساب کاربری خود را تغییر دهید. در صورتی که از ترکیب نام کاربری و گذرواژه حساب یاهوی خود برای سرویس‌های دیگری هم استفاده می‌کنید تغییر آن مشخصات را هم فراموش نکنید. این اتفاق یکی از گسترده‌ترین موارد افشای اطلاعات کاربران در چند سال اخیر است. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا