تکنولوژی

اولین جراحی روباتیک موفق روی چشم انسان

جراحان بریتانیایی موفق شدند برای اولین‌بار عمل جراحی داخل چشم انسان را با استفاده از روبات‌ها، با موفقیت به پایان برسانند. 

به گزارش دیجیتال ترندز، دقت عمل در جراحی یکی از نکات کلیدی برای موفقیت هر جراح است. با وجود این، گاهی اوقات به دقتی بیشتر از توانایی انسان نیاز است. به‌نظر می‌رسد در این موارد، علم روباتیک قرار است به کمک انسان بیاید. در همین راستا، جراحان بریتانیایی در همین هفته موفق شدند با به‌کارگیری روبات، اولین عمل جراحی را داخل چشم انسان انجام دهند. عملی که به عقیده گاردین، تحولی در اجرای موفق عمل‌های جراحی با دقت بالا به حساب می‌آید. 

این عمل جراحی در بیمارستان John Radcliffe و به سرپرستی پروفسور رابرت مک‌لارن انجام شد. در این جراحی، بیماری که با رشد غشا روی شبکیه چشم روبرو شده بود تحت درمان قرار گرفت. این غشا یک‌صدم میلی‌متر ضخامت داشت و شکل و شمایل شبکیه را از حالت عادی خارج کرده بود. جداشدن این لایه اضافی از شبکیه چشم می‌بایست با دقت بالا و بدون آسیب‌زدن به شبکیه انجام شود.

مک‌لارن در گفتگو با گاردین اعلام کرده استفاده از تکنولوژی‌های میکروسکوپی و اسکن‌های مختلف چشم، اجازه می‌دهد تا بیماری‌های مربوط به شبکیه چشم بررسی شود اما دست آخر، انجام جراحی برای برطرف کردن مشکلات، به ترکیبی قوی‌تر از توانایی‌ انسان نیاز دارد. او معتقد است با انجام این عمل جراحی، چشم‌انداز تازه‌ای از جراحی چشم در آینده را دیده‌ایم. 

در این آزمایش، با استفاده از یک جوی‌استیک و صفحه‌نمایش لمسی، کنترل روبات برای جابه‌جایی‌های مویرگی در اختیار پزشکان قرار گرفت. مک‌لارن چشم‌انداز استفاده از روباتیک را انجام جراحی‌های جدید برای درمان نابینایی عنوان کرده است. جراحی‌هایی که در قالب ژن‌تراپی یا به‌کارگیری سلول‌های بنیادی باید با دقت بسیار بالا و در زیر شبکیه چشم انجام شوند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا