تکنولوژی

آغاز حاکمیت GE بر بازار پرینترهای سه بعدی

جنرال الکتریک از برنامه‌های جدید خود برای خرید دو شرکت فعال در حوزه ارائه خدمات پرینت سه‌بعدی محصولات فلزی خبر داده است. 

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، شرکت Arcam AB که مقر آن در سوئد واقع شده و همچنین SLM Solutions Group AG شرکت آلمانی فعال در حوزه پرینت سه‌بعدی فلزات، اهداف جدید جنرال الکتریک به حساب می‌آیند. نکته قابل توجه آنکه جنرال الکتریک مبلغ 1.4 میلیارد دلار را برای خرید این دو شرکت کنار گذاشته است. با این تفاسیر، در صورت نهایی شدن این قراردادها، شاهد ثبت بزرگ‌ترین خرید انجام شده در حوزه تکنولوژی پرینت سه‌بعدی خواهیم بود. علاوه بر این، در قالب این قرارداد، بزرگ‌ترین کاربر تکنولوژی پرینترهای سه‌بعدی فلزات یعنی جنرال الکتریک هم به یکی از پیشتازان عرضه سرویس‌های مبتنی بر این تکنولوژی تبدیل خواهد شد. 

 

جزئیات قرارداد

جنرال الکتریک پیشنهاد خرید نقدی را به هر دو شرکت Acram و SLM ارائه داده است. پیشنهاد ارائه شده به Acram، در حدود 5.86 میلیارد کرون سوئد یعنی در حدود 685 میلیون دلار است. این مبلغ در واقع پیشنهاد 33 دلاری برای خرید هر سهم از سهام این شرکت خواهد بود. با وجود این، هر دو پیشنهاد ابتدا باید به تایید سهام‌داران شرکت‌ها برسند. در خصوص شرکت Acram، پیشنهاد جنرال الکتریک برای هر سهم از سهام این شرکت، 53 درصد بیشتر از مبلغ معامله سهام آن در بورس استکهلم است. 

فعالیت اصلی Acram تولید پرینترهای سه‌بعدی ویژه آماده‌سازی قطعات فلزی، با بهره‌گیری از تکنولوژی “ذوب با استفاده از پرتوهای الکترونی (EBM)” است. این پرینترها به‌طور ویژه در صنایع هوا فضا و یا بازار ایمپلنت‌های ارتوپدی استفاده می‌شوند. درآمد آرکم در سال 2015 میلادی 68 میلیون دلار اعلام شده است. 

SLM Solutions که سهام آن در بورس فرانکفورت خرید و فروش می‌شود، تولید پرینترهای سه‌بعدی فلزات را برپایه استفاده از تکنولوژی “ذوب با استفاده از لیزرهای گزینشی (SLM)” در دستور کار قرارداده و محصولات نهایی خود را به طیف وسیعی از بازارها عرضه کرده است. این شرکت در سال 2015 میلادی درآمد 74 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. 

 

دستاورد‌های این خرید برای جنرال الکتریک

Jeff Immelt مدیرعامل جنرال الکتریک، هدف از این قراردادها را بهره‌گیری هر چه بهتر از تکنولوژی‌های یادشده برای جنرال الکتریک (به عنوان مشتری این سرویس‌ها) و البته توسعه آن‌ها در قالب فعالیت به عنوان یک سرویس‌دهنده اعلام کرده است. این در حالی است که مسئولان جنرال الکتریک در کنفرانس خبری خود از برنامه‌ریزی برای ثبت درآمد یک میلیون‌دلاری از حضور در بازار پرینت سه‌بعدی تا سال 2020 میلادی خبر داده‌اند. بدنیست بدانید بازار پرینت سه‌بعدی فلزات، رشد سریع‌تری را در مقایسه با دیگر بخش‌های این بازار تجربه کرده است. به عنوان نمونه، شرکت‌های 3D Systems و Stratasys از جمله فعالان بازار پرینت سه‌بعدی فلزات، به ترتیب درآمد 645.6 و 680.9 میلیون دلاری را در 12 ماهه گذشته به ثبت رسانده‌اند. 

جنرال الکتریک در حال حاضر بیش از 300 پرینتر سه‌بعدی در امپراتوری خود دارد و تنها در بخش صنایع هوافضا، قصد دارد تولید 100 هزار قطعه را با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی به ثبت برساند. 

تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، عرضه سریع‌تر و کارآمدتر محصولات به بازار را در مقایسه با راهکارهای سنتی به دنبال دارد. به عنوان مثال، استفاده از پرینت سه‌بعدی در بازار هوافضا باعث شده برخی از مولفه‌های بدنه هواپیماها، سبک‌تر از نسخه‌های تولید شده با استفاده از راهکارهای معمول بازار باشند. این در حالی است که حتی کاهش وزن جزئی در این قطعات هم صرفه‌جویی چشمگیر در میزان سوخت مصرفی را به ارمغان می‌آورد. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا